Inlägg från: Celaena |Visa alla inlägg
  • Celaena

Ska barnvagnar ha företräde?

Kylan är väl lätt ordnad, klä på barnet ordentligt och har en bra sovpåse och fäll under barnet så är det varmt och gott i vagnen ner till iaf -20.

Men nej, jag tycker inte man har automatiskt företräde för att man har barnvagn. Företräde ska lämnas till de som verkligen behöver det, t ex gamla och funktionsnedsatta. Äldre t ex är ofta känsliga för nedkylning och kan ha ont av att stå och vänta länge. Men även där gäller väl generellt att man får göra en bedömning, man kastar inte folk av bussen för varje person över 70. 

Men att ha barn är inte en funktionsnedsättning.

• Celaena
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 14:38:57 följande:
    Men hur kan så många vara sjuka då? Ansök om färdtjänst. Håller fast vid att ett litet barn har företräde vid sittplatser och bussar.
    Färdtjänst, liksom de flesta andra insatser, är väldigt svårt att få. Det är många som skulle må bra av det men som inte får det. 
  • Celaena
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:20:33 följande:
    Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
    Jag hoppas verkligen för ditt barns skull att du inte kör på fel person någon gång så att barnet utsätts för eller få bevittna någonting tråkigt. Du verkar ha en ganska underutvecklad beskyddarinstinkt som medvetet utsätter ditt barn för folks eventuellt våldsamma och skrämmande reaktioner. Allt för att du har ett märkligt egoistiskt synsätt. Stackars barn.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?