Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Ska barnvagnar ha företräde?

Barnvagnsutrymme är barnvagnsutrymme, inte sittplats för att det är fullt i övrigt, så då får folk gott flytta på sig. Är bussen så knökfull av stående människor så att ingen mer kommer på ska bussen inte ens stanna, utan då är den ju fullsatt.

• Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2018-10-24 13:00:00 följande:

Om barnvagnen verkligen inte får plats så får den ta nästa.

Däremot tycker jag att man har såpass mycket uppmärksamhet på sin omgivning att om man set att barnvagnen stod på hållplatsen innan en själv så släpper man på den om det i övrigt finns förutsättning för det.

Vet inte hur många ggr jag stått o väntat på vagn eller buss och allteftersom ställer sig fler vagnar på hållplatsen. Då har jag många ggr blivit stående för att djungelns lag lyder.

Fruktansvärt irriterande när det händer. I vissa delar av stan måste man tränga sig fram för att kunna komma på bussen, i andra delar av stan funkar kösystem utan problem.
  • Anonym (S)
    Anonym (fulla bussen) skrev 2018-10-24 14:58:44 följande:

Jag skulle ta bussen idag med min 4 månaders bebis, Vi hade en BVC-tid kl 8. Bussen utanför mig går hel och halv varje timme och eftersom jag vill vara ute i god tid så väntade jag på 7-bussen. När den kom så var den full. Verkligen knökfull. Det stod folk i gången och båda de större utymmena som är till för barnvagnar, rullatorer och rullstolar. Till och med alldeles bredvid busschaffören std det folk. Tre personer gick av vid min hållplats med det hjälpte ju inte.

Vet ni vad jag gjorde?

Jag gick de 400 metrarna till nästa busshållplats, där både denna och en annan buss, som går varje kvart, stannar. Tyvärr susade den bussen förbi när jag var helvvägs så den missade jag. Istället för att stå på den hållplatsen och vänta i en kvart så gick jag till busshållplatsen efter den, ytterligare 1 km, och tog nästa kvartsbuss, som när den kommer till den hållplatsen ofta blir nästan tom eftersom hållplatsen är utanför två gymnasium och de flesta på bussen är gymnasieungdomar och personal på skolorna.

Så jag fick en skön prommenad, fick plats på bussen och kom i tid till BVC.

Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
  • Anonym (S)
    taquine skrev 2018-10-24 15:22:25 följande:

Men 3 km är väl inte speciellt långt. En härlig promenad för dig och bebisen.

Om man har planerat att gå kan det vara en skön promenad. Har man inte planerat det och har en tid att passa så är det inte en skön promenad direkt.
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 16:18:42 följande:

Nej, inte jag iallafall.

Undrade bara om hon försökte utöva häxkonst innan förvarning.

Jag flyttar mig inte för en gravid oavsett om jag känner att jag behöva sitta ner.

Det är ingen sjukdom att vara gravid.

Flyttar mig inte för en unge heller för den delen. Föräldrarna får väl ha ungarna i famnen om de inte klarar av att stå. Eller låta dem sitta i vagnen. Ja, eller vad f*n som helst. Jag bryr mig inte.

Är så trött på kommentaren att graviditet inte är någon sjukdom. Folk blir ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär. Jag hade både svår foglossning och smärtsamma sammandragningar nästan hela graviditeten. Det var en pina att stå även en kort bussresa, även farligt eftersom sammandragningarna förvärrades. Blev så förbannad på folk som vägrade resa på sig. Erbjuder alltid min plats till gravida eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 18:14:48 följande:

Graviditet är ingen sjukdom. Så enkelt är det.

Sjukskriven blir man inte för själva graviditeten.

Frågar dig också, frågade du och förklarade dina problem eller blev du förbannad för att folk inte erbjöd dig sin plats rent generellt?

Jag förväntar mig inte att någon som har en osynlig sjukdom som gör att de måste sitta erbjuder mig sin plats. Men blir arg när INGEN gör det. Majoriteten av de som åker bussen har inte en osynlig sjukdom, och då tycker jag att man iallafall frågar. Man kan inte förvänta sig att alla gravida ska ha en problemfri graviditet lika lite som att man kan förutsätta att precis alla som sitter ner inte har någon osynlig sjukdom som du pratar om. De allra flesta gravida har faktiskt krämpor. Därför frågar man. Jag har frågat gravida om de vill sitta, och när de inte haft behov av det så har de tackat nej.
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 19:08:33 följande:

Fast det jag undrade var om du ber någon att få deras sittplats.

Du har faktiskt INGEN rätt att bli arg för att de som tog en ledig sittplats inte ger den till dig.

Nej jag tycker det hör till vanligt hyfs att som fullt frisk erbjuda sin sittplats till gravida, äldre och uppenbart funktionshindrade. Det där med vanligt hyfs verkar dock vara utdöende.
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 19:16:46 följande:

Jag erbjuder, om jag inte mår dåligt själv eller är djävulskt trött, min plats till gamla människor. 

Funktionshindrade? Vilka tänker du på?

Nej, gravida lämnar jag inte min plats åt.

Människor som man ser har svårt att röra sig, som går med kryckor, käpp eller rullator.

Du lämnar inte ens plats åt någon som är höggravid?
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 19:27:27 följande:

Dessa får fråga helt enkelt. Och nej, jag lämnar inte min plats åt någon gravid.

Hur ska jag förresten veta om någon är höggravid?

Så du flyttar dig alltså inte ens för personer som kommer med rullator och uppenbart har svårt? Haha herregud, vilken trevlig person du verkar vara då.

Det brukar synas på de flesta när de är höggravida, sen vet jag att det finns undantag, men oftast syns det ju.
  • Anonym (S)
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 22:06:15 följande:

Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.

Jag har heller aldrig varit med om att bussen är så full att folk inte får plats nån annanstans. Att det är fullt med barnvagnar händer ju ibland, då får man hur trist det än är vänta på nästa buss eller gå.

Det händer dock var och varannan dag, även när det finns gott om både sitt- och ståplatser att folk sitter eller står på barnvaktsplatserna, och inte ens flyttar på sig självmant när man kommer med vagn. Förstår inte den grejen och blir förbannad varje gång. Eftersom de är så slöa att flytta på sig hinner bussen dessutom börja åka innan man kommit på plats, inte så säkert.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?