Inlägg från: Anonym (fulla bussen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fulla bussen)

Ska barnvagnar ha företräde?

Jag skulle ta bussen idag med min 4 månaders bebis, Vi hade en BVC-tid kl 8. Bussen utanför mig går hel och halv varje timme och eftersom jag vill vara ute i god tid så väntade jag på 7-bussen. När den kom så var den full. Verkligen knökfull. Det stod folk i gången och båda de större utymmena som är till för barnvagnar, rullatorer och rullstolar. Till och med alldeles bredvid busschaffören std det folk. Tre personer gick av vid min hållplats med det hjälpte ju inte.

Vet ni vad jag gjorde?

Jag gick de 400 metrarna till nästa busshållplats, där både denna och en annan buss, som går varje kvart, stannar. Tyvärr susade den bussen förbi när jag var helvvägs så den missade jag. Istället för att stå på den hållplatsen och vänta i en kvart så gick jag till busshållplatsen efter den, ytterligare 1 km, och tog nästa kvartsbuss, som när den kommer till den hållplatsen ofta blir nästan tom eftersom hållplatsen är utanför två gymnasium och de flesta på bussen är gymnasieungdomar och personal på skolorna.

Så jag fick en skön prommenad, fick plats på bussen och kom i tid till BVC.

• Anonym (fulla bussen)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 15:14:11 följande:
    Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
    Ja, det är inte alltid lätt. Jag hade kunnat gå hela vägen till BVC, det är totalt ca 3,5 km men delar av sträckan är motorväg så det är inte så roligt att gå och mycket avgaser.
  • Anonym (fulla bussen)

Förresten, några i tråden tycker att alla ska ta hänsyn till dem och deras barnvagnar. Jag tycker att det är jag som ska ta hänsyn eftersom det är jag och min barnvagn som tar upp massa plats överallt och är i vägen.

• Anonym (fulla bussen)
    LFF skrev 2018-10-24 16:11:08 följande:
    Vem bryr sig om någon "kastar onda ögat" på en när man sitter på bussen?
    Jag skulle inte ens märka det. Jag är inte vidskeplig heller.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?