Inlägg från: Anonym (Nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nina)

Ska barnvagnar ha företräde?

Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.

Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.

Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.

Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.

En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.

• Anonym (Nina)

Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.

Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.

Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.

Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.

En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.

• Anonym (Nina)

• Anonym (Nina)
    sextiotalist skrev 2018-10-24 14:03:31 följande:

De bussar jag åker med finns det en plats där både rullatorer, rullstolar och barnvagnar kan stå. Dvs de ingen har första tjing på någon av dessa platser.

Här finns det särskilda platser för rullstol.

Barnvagnar och rullatorer får dela på barnvagnsplatsen. Folk utan som står där får flytta sig.
  • Anonym (Nina)

Ni som tycker att man ska undvika rusningstrafik, har ni tänkt på att även de med barnvagn är på väg till förskola och jobb?

• Anonym (Nina)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 16:18:42 följande:

Nej, inte jag iallafall.

Undrade bara om hon försökte utöva häxkonst innan förvarning.

Jag flyttar mig inte för en gravid oavsett om jag känner att jag behöva sitta ner.

Det är ingen sjukdom att vara gravid.

Flyttar mig inte för en unge heller för den delen. Föräldrarna får väl ha ungarna i famnen om de inte klarar av att stå. Eller låta dem sitta i vagnen. Ja, eller vad f*n som helst. Jag bryr mig inte.

Brutet ben är inte heller någon sjukdom. Hoppas att ingen erbjuder dig sin plats när du blir rörelsehindrad en dag...
  • Anonym (Nina)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 17:35:32 följande:

Va?

Skulle det stå någon med gipsat ben/gipssko och kryckor skulle jag erbjuda min plats.

Ingen har troligen valt att bryta benet, att vara gravid är dock självvalt.

Vad är det för en jäkla korkad kommentar??? (Och varför besvarar jag ens den...)

Din kommentar om att graviditet inte är någon sjukdom är korkad om något!

Man behöver inte ha någon sjukdom för att ha behov av sittplats. Därav att jag påpekade att brutet ben inte heller är någon sjukdom.

Men det förstod du tydligen inte?
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?