Inlägg från: Anonym (R A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R A)

Ska barnvagnar ha företräde?

Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 15:29:15 följande:

Men man kanske inte orkar säga ursäkta till alla hela tiden, folk kan ju börja tänka lite själva också. Varför är barnvagnar sånt irritationsmoment för så många?

För att deras ägare tror att ni är jordens mittpunkt och att alla ska stå åt sidan för er skull.
  • Anonym (R A)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:08:46 följande:
    Ja resa sig för små barn ska man absolut göra. Brukar ge onda ögat till de som inte erbjuder sittplats till min lilla, alternativt när jag var gravid.
    Frågar du personen snäll först om du eller ditt barn kan få sitta eller är det onda ögat på direkten om man inte reser sig?
  • Anonym (R A)
    LFF skrev 2018-10-24 16:11:08 följande:
    Vem bryr sig om någon "kastar onda ögat" på en när man sitter på bussen?
    Nej, inte jag iallafall.
    Undrade bara om hon försökte utöva häxkonst innan förvarning.

Jag flyttar mig inte för en gravid oavsett om jag känner att jag behöva sitta ner.
    Det är ingen sjukdom att vara gravid.
    Flyttar mig inte för en unge heller för den delen. Föräldrarna får väl ha ungarna i famnen om de inte klarar av att stå. Eller låta dem sitta i vagnen. Ja, eller vad f*n som helst. Jag bryr mig inte.
  • Anonym (R A)
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 17:28:33 följande:
    Brutet ben är inte heller någon sjukdom. Hoppas att ingen erbjuder dig sin plats när du blir rörelsehindrad en dag...
    Va?
    Skulle det stå någon med gipsat ben/gipssko och kryckor skulle jag erbjuda min plats.
    Ingen har troligen valt att bryta benet, att vara gravid är dock självvalt.

Vad är det för en jäkla korkad kommentar??? (Och varför besvarar jag ens den...)
  • Anonym (R A)
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 17:45:37 följande:
    Din kommentar om att graviditet inte är någon sjukdom är korkad om något!

Man behöver inte ha någon sjukdom för att ha behov av sittplats. Därav att jag påpekade att brutet ben inte heller är någon sjukdom.

Men det förstod du tydligen inte?
    Graviditet är ingen sjukdom och osynliga sjukdomar som gör att andra behöver sitta är betydligt högre prioriterat i min värld.

Fast det kan jag inte begära att du ska förstå.
  • Anonym (R A)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 18:06:01 följande:
    Är så trött på kommentaren att graviditet inte är någon sjukdom. Folk blir ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär. Jag hade både svår foglossning och smärtsamma sammandragningar nästan hela graviditeten. Det var en pina att stå även en kort bussresa, även farligt eftersom sammandragningarna förvärrades. Blev så förbannad på folk som vägrade resa på sig. Erbjuder alltid min plats till gravida eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.
    Graviditet är ingen sjukdom. Så enkelt är det.
    Sjukskriven blir man inte för själva graviditeten.

Frågar dig också, frågade du och förklarade dina problem eller blev du förbannad för att folk inte erbjöd dig sin plats rent generellt?
  • Anonym (R A)
    Anonym (Alf) skrev 2018-10-24 18:35:59 följande:

Barn kan ha företräde tycker jag, fast man kan inte räkna med att någon rullar av ungen vid rätt hållplats.

Morsan får väl sätta på en lapp med rätt hållplats. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (R A)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 18:57:26 följande:
    Jag förväntar mig inte att någon som har en osynlig sjukdom som gör att de måste sitta erbjuder mig sin plats. Men blir arg när INGEN gör det. Majoriteten av de som åker bussen har inte en osynlig sjukdom, och då tycker jag att man iallafall frågar. Man kan inte förvänta sig att alla gravida ska ha en problemfri graviditet lika lite som att man kan förutsätta att precis alla som sitter ner inte har någon osynlig sjukdom som du pratar om. De allra flesta gravida har faktiskt krämpor. Därför frågar man. Jag har frågat gravida om de vill sitta, och när de inte haft behov av det så har de tackat nej.
    Fast det jag undrade var om du ber någon att få deras sittplats.
    Du har faktiskt INGEN rätt att bli arg för att de som tog en ledig sittplats inte ger den till dig.
  • Anonym (R A)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 19:12:32 följande:
    Nej jag tycker det hör till vanligt hyfs att som fullt frisk erbjuda sin sittplats till gravida, äldre och uppenbart funktionshindrade. Det där med vanligt hyfs verkar dock vara utdöende.
    Jag erbjuder, om jag inte mår dåligt själv eller är djävulskt trött, min plats till gamla människor. 
    Funktionshindrade? Vilka tänker du på?

Nej, gravida lämnar jag inte min plats åt.
  • Anonym (R A)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 19:24:08 följande:
    Människor som man ser har svårt att röra sig, som går med kryckor, käpp eller rullator.

Du lämnar inte ens plats åt någon som är höggravid?
    Dessa får fråga helt enkelt. Och nej, jag lämnar inte min plats åt någon gravid.
    Hur ska jag förresten veta om någon är höggravid?
  • Anonym (R A)
    Anonym (Yeees) skrev 2018-10-24 22:28:51 följande:

Ja det tycker jag delvis, är man ute med barn så är man det av en anledning, liksom jag har själv barn och om vet hur lätt barnet kan tappa humöret och vilja komma hem snabbt! Speciellt om det är kallt ute ska man lämna företräde till de med barnvagn, gravida, skadade, sjuka och äldre!

Sen kan man ju alltid fråga om personen måste på just den bussen ????

Jaha, ja jag skulle då inte kunna tänka mig att stå och frysa röven av mig för att du inte får plats på bussen. Se till att klä på telningen lite bättre istället.
    Och gravida? Varför i hela friden skulle jag lämna min plats och gå ut i kölden för en gravid? Barnet i magen tar inte skada av att blivande morsan fryser lite.

Möjligtvis äldre, och då menar jag gammal. Och skröplig. Fast nej, inte då heller. Jag lider av artros, inte av värsta graden med jag är väldigt känslig för kyla. Skulle tippa att om man måste prioritera så blir jag kvar ganska länge.

Blir du sjuk, får du ont (förutom i öronen) om din ungen vrålar och trilskas? Jag kan, om det vill sig illa, bli tvungen att stanna hemma från jobbet om värken blir för svår.

Så nej, min plats är min. Oavsett. Faktiskt.

Jag är ingen vandrande välgörenhetsinrättning förstår du.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?