Inlägg från: Bestemor |Visa alla inlägg
  • Bestemor

Ska barnvagnar ha företräde?

Man får självklart vänta tills nästa buss. Sen behöver man ju försök undvika att åka buss i rusningstrafik.

Åker jag buss med mitt barnbarn som är 6 år, så försöker jag inte ens gå på om inte ha får sitta ner. Vissa bussförare kör som biltjuvar och tvärnitar och gasar om vartannat.

Jag reser mig även för små barn så de kan sitta om det är fullt på bussen eller spårvagnen.

• Bestemor
    Mandel skrev 2018-10-24 13:33:21 följande:

Hur löser man det rent ekonomiskt?

Jag har ju betalat för min resa och ibland är biljetten tidsbegränsad och hur blir det då om jag måste byta buss och få extra väntetid mitt i allt och min biljett hinner gå ut innan jag är på nästa buss som jag inte räknat med att behöva vänta på?

Betalar mammor med barnvagn eller åker de fortfarande gratis i mån av plats?

Det är nog olika. I Göteborg betalar man inget för barnvagnen, den vuxne betalar. Barn åker gratis till de är 7 år. Så ingen idé att vuxna sitter i vagnen
  • Bestemor
    Anonym (jisses) skrev 2018-10-24 18:26:29 följande:

KAN vara jobbigt ja! Men det kan också inte vara jobbigt. Precis som en person som sitter kan ha en sjukdom som för att de inte mår bra och inte kan stå på grund av det. Du kan inte veta det genom att bara titta på personen!

Jag har ibland, när jag haft tider att passa och varit tvungen att åka hem en viss tid, hamnat på fulla bussar där jag inte får sittplats. Då jag vet att man inte kan se hur någon mår bara genom att titta på dem får jag tvinga mig själv till att stå då. Brukar sluta med att jag mer eller mindre hänger i stolpen i desperat försök att inte ramla ihop. Att då se en tom barnvagn och två små barn som är små nog att sitta i barnvagnen eller i sin förälders knä sitta och ta upp ett säte så blir jag förbannad. 

Det är så frustrerande med de småbarnsföräldrar som inte förstår att det finns andra personer i världen, som tycks tro att allt som räknas är deras barn. Men newsflash, för mig är jag viktig, för mig är mitt välmående viktigare än att ditt barn får sitta. Och så länge det inte går att se utanpå vem som är i störst behov av att sitta mellan mig och en gravid så tänker jag fortsätta sitta ner... 

Lite osökt kommer jag faktiskt att tänka på Rosa Parks.... Det krävdes att hon skulle resa sig för en vit person för de hade mest rätt till sittplatsen... Ja jag vet att detta inte är samma sak... Men jag tänker iallafall, precis som Rosa, fortsätta sitta när jag behöver det!

Varför ska små barn behöva resa sig för dig? Jag reser mig alltid så mindre barn får sitta.

Sen spelar det ingen roll hur förbannad du blir. Ta den energin till att orka stå i stället.

Sen vet du inte om de som ser yngre ut har värre åkommor än vad du har. Som sagt syns det inte på utsidan. De kanske inte ens orkar hänga i stolpen och bli förbannade på andra.
  • Bestemor
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 21:28:58 följande:

Varför hamnade denna diskussionen i ironi? Jag var inte det minsta ironisk med mitt inlägg. Jag tycker små barn har företräde.

Så alla som har barn ska ha företräde menar du? Eller bara du och ditt barn?
  • Bestemor
    Anonym (Yeees) skrev 2018-10-24 22:28:51 följande:

Ja det tycker jag delvis, är man ute med barn så är man det av en anledning, liksom jag har själv barn och om vet hur lätt barnet kan tappa humöret och vilja komma hem snabbt! Speciellt om det är kallt ute ska man lämna företräde till de med barnvagn, gravida, skadade, sjuka och äldre!

Sen kan man ju alltid fråga om personen måste på just den bussen ????

Det är ju mest i rusningstrafik bussarna och spårvagnarna är knökfulla.

Om nu folk skulle gå av för att barnvagnarna skulle få plats och det var flera vagnar som skulle med, hur skulle det avgöras vilka barnvagnar skulle få åka med?
  • Bestemor
    Anonym (jisses) skrev 2018-10-25 01:54:21 följande:

Du verkar ha svårt med läsförståelsen...

Jag kräver inte att barn (eller andra) reser sig för mig! Är det fullt tar jag nästa buss om jag kan! Men när bussen är full och barnen har en barnvagn med sig är det hyfs och vett att barnet sitter i vagnen eller förälderns knä! Och ja då blir jag förbannad när de istället upptar ett säte! Om nu barnet inte kan stå då ska det sitta i barnvagnen när bussen är full! Säger inget om barn som är för stora för barnvagn, sitter de är det helt ok!

Jag vet som sagt mycket väl om att man inte kan se saker på utseendet. Något jag påpekat för barnvagnsmaffian här i tråden.

Det är de som kommer och kräver att folk skall resa sig för dem då världen helt och hållet cirkulerar kring deras barn..... utan hänsyn till andra människor, nej alla andra skall vika sig för dem! Underdånigt lämna bussen om den är full för att de och deras barnvagnar är viktigare än andra, alla andra på bussen skall sedan resa sig så de och deras ungar får sitta. Oavsett om personen sitter pga av handikapp. Ja har du rullator eller rullstol så du tar upp barnvagnsplats skall du helst slänga dig framför bussen direkt så du inte tar upp "deras" utrymme......

Majoriteten av folk har sina barn i knät om de är så små att de sitter i barnvagn.

Som du skrev var det barn överhuvudtaget texten uppfattades som.
  • Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 21:29:58 följande:

Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?

F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer. 

Finns det plats på bussen kan man be folk flytta sig från barnvagnsplaten, de gjorde jag ofta när jag hade barnvagn med mig. Inget konstig, men folk kan ju inte gå av för att en barnvagn ska gå på. Vem ska i så fall gå av? De som står närmast dörrarna eller alla som står innanför dörrarna och på barnvagnsplatsen?
  • Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 22:06:15 följande:

Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.

Här i Göteborg finns ofta flera ställen där vagnar ska stå och är det gott om plats på bussen eller spårvagnen, då kräver man att de flyttar sig så barnvagnen får plats, inget konstigt med det och alla flyttar sig och ställer sig någon annanstans.

När det är rusningstrafik är det väldigt ofta fullt på barnvagnsplatsen på buss och spårvagn. Det är förbjudet att låta barnvagnen stå i gången av säkerhetsskäl, ändå händer det ofta att mammor försöker gå på med barnvagnen och ställer sig med barnvagnen mitt i gången.

Skulle det hända en olycka, en krock eller likande så skulle folk ramla rakt på barnvagnen och barnet skulle bli svårt skadat.
  • Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 22:45:16 följande:

Ok jag förstår. Jag håller helt med om att det är fel att gå på om det är fullt på barnvagnsplatserna och stå i gången istället, det är konstigt att man tror att man har rätt och stå och blockera på det sättet. Och även att chauffören släpper på fler. 

Ser föraren det så säger så får barnvagnen inte åka med, men är det knökfullt händer det att föraren missar det

Det är de som anser att de har rätt att åka med barnvagnen och inte verkar fatta hur farligt det kan vara att stå i gången.
  • Bestemor
    EnAnonumius skrev 2018-10-28 00:29:04 följande:

Men snälla du..

Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats. 

Hon svarade på mitt inlägg.

Det är väl lika intressant att läsa om Uppsala som Göteborg.

Bor man som henne måste det var helt underbart att inte behöva kämpa för att komma på med barnvagn på buss och spårvagn.

Sen håller jag med om att Västtrafik borde sätta in mer bussar när det är rusningstrafik både på morgonen och på eftermiddagen.

Västtrafik vill ju att folk ska åka kollektiv och försöker just nu få bilförare åka kollektivt och kan få chansen åka gratis i 2 veckor.

Hur många barnfamiljer orka åka kollektiv när det ibland inte går att komma på bussen eller spårvagnen med barnvagn?
  • Bestemor
    Anonym (Soe) skrev 2018-10-30 12:26:33 följande:

Min pitbullblandning tycker inte alls att det är roligt att sitta på golvet i bussen, hon får ju alltid sitta i soffan hemma. Hon är stor och kräver således två platser att ligga på, så vi tar tillsammans upp tre platser på pendel/t-bana (men tar ju inte upp någon barnvagnsplats, om jag inte shoppat väldigt mycket den dagen förstås för då får alla kassar stå där.)

Så jag tycker absolut att stora hundar har företräde till sittplats eftersom alla stora hundar inte tycker att det är roligt att sitta på golvet. Särskilda vagnar för hundar? Nej dessa skiter jag givetvis i eftersom majoriteten av alla som påstår sej vara allergiska ljuger!

Flyttar inte folk på sej för oss så ger jag min älskling kommando att morra och visa tänderna, då brukar de flesta fatta att vi har större rätt till platsen!

(obs, ironin..)

För många år sedan var det bara gratis för små hundar att åka buss och spårvagn, kunde hunden sitta i ens knä, så behövde man inte stämpla för hunden.

Den regeln fick de ta bort, folk tog naturligt med sig sin stora och väldigt stora hundar och hade dem i knät

Nu åker alla hundar grattis. Enda regeln är att man ska åka längs bak i vagnen eller bussen.
  • Bestemor
    LFF skrev 2018-10-30 14:03:52 följande:

Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....

Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?