Inlägg från: Anonym (på barnvagnsplatsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (på barnvagnsplatsen)

Ska barnvagnar ha företräde?

Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?
    F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer. 

Bestemor skrev 2018-10-27 21:57:28 följande:
    Finns det plats på bussen kan man be folk flytta sig från barnvagnsplaten, de gjorde jag ofta när jag hade barnvagn med mig. Inget konstig, men folk kan ju inte gå av för att en barnvagn ska gå på. Vem ska i så fall gå av? De som står närmast dörrarna eller alla som står innanför dörrarna och på barnvagnsplatsen?
    Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.
    Bestemor skrev 2018-10-27 22:39:56 följande:
    Här i Göteborg finns ofta flera ställen där vagnar ska stå och är det gott om plats på bussen eller spårvagnen, då kräver man att de flyttar sig så barnvagnen får plats, inget konstigt med det och alla flyttar sig och ställer sig någon annanstans.

När det är rusningstrafik är det väldigt ofta fullt på barnvagnsplatsen på buss och spårvagn. Det är förbjudet att låta barnvagnen stå i gången av säkerhetsskäl, ändå händer det ofta att mammor försöker gå på med barnvagnen och ställer sig med barnvagnen mitt i gången.

Skulle det hända en olycka, en krock eller likande så skulle folk ramla rakt på barnvagnen och barnet skulle bli svårt skadat.
    Ok jag förstår. Jag håller helt med om att det är fel att gå på om det är fullt på barnvagnsplatserna och stå i gången istället, det är konstigt att man tror att man har rätt och stå och blockera på det sättet. Och även att chauffören släpper på fler. 
    EnAnonumius skrev 2018-10-28 00:29:04 följande:
    Men snälla du..
    Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats.  Obestämd
    Du verkar verkligen vara en väldigt otrevlig och respektlös person. Jag är så trött på folk som dig som behandlar andra människor som idioter. Det går att börja inlägget från "Här i Göteborg...." också, om du nu vill att ditt svar ska gå fram till den du svarar. Men för dig är det väl viktigast att få känna dig överlägsen och sätta dit andra.
    EnAnonumius skrev 2018-10-28 00:29:04 följande:
    Men snälla du..
    Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats.  Obestämd
    Du verkar verkligen vara en väldigt otrevlig och respektlös person. Jag är så trött på folk som dig som behandlar andra människor som idioter. Det går att börja inlägget från "Här i Göteborg...." också, om du nu vill att ditt svar ska gå fram till den du svarar. Men för dig är det väl viktigast att få känna dig överlägsen och sätta dit andra.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?