• gammelpysen

Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?

Instämmer med de flesta andra här. Också manlig faktor, vi har inte en chans att bli gravida på egen hand även om det finns spermier (mycket få och slöa). Efter flera år är jag äntligen gravid men resan har varit skittuff. Det har tärt på relationen, inte bara mellan oss utan även alla vänner. Jag har varit nere i fruktansvärda svackor. Inte kunnat gå på kafé mm om det funnits massa barn och bebisar. Undvikit allt som har med graviditet att göra.

I vårt fall slutade det med att vi kom överens om ett sista försök via landstinget (har gjort sammanlagt tre färskförsök med äggplock och fyra frysåterföringar!) och ett försök privat. Hade det inte gått vägen hade vi accepterat ett liv utan barn. Vi hade inte fixat ett år till.

Älskar du din sambo så stötta varandra. Barn är inte allt. Det känns rent ut sagt förjävligt att behöva gå igenom detta och alla kloka ord om att det finns värre saker är inte heller till någon tröst, för det är en sorg som man bär med sig ändå. Jag har alltid drömt om en stor familj. Det kan jag förmodligen glömma såvida vi inte lyckas bli gravida igen via privata försök, förutsatt att allt går bra nu (och jag tänker att allt ska gå bra).

Gråt. Tillåt dig att sörja. När vi fick beskedet att det var maken som inte kunde få barn var det som om allt bara rasade och jag ville skrika rakt ut, men vågade inte. Han har varit jättestark och stöttat både mig samtidigt som han behövt bearbeta sorgen också. Tänk på att ni har varandra. Se till att unna er saker. Gå ut och ät. Roa er. Konserter. Bio. Umgås med vänner. Hitta på saker. Glöm inte sexlivet, för ivf tar bort allt vad romantik heter och man känner sig, rent ut sagt, som i en fabrik.

Och glöm inte att det finns en massa tjejer här som stöttar varandra och förstår hur du känner. Tveka heller inte att söka professionell hjälp, för barnlöshet är en livskris som få förstår innan de gått igenom den.

Stort lycka till!!

• gammelpysen
    askyfullofstars skrev 2018-11-04 08:59:20 följande:

Det är en jävligt tuff resa, att göra behandlingar dvs. Särskilt när man som du säger ?inte ens behöver göra det?. MEN! Det är värt det om man har den rätta partnern som man vill ha barn med. Är relationen sådär från början så kan jag förstå att man inte vill gå vidare. Jag älskar min man otroligt mycket och ville inte lämna honom! Men du ska veta hur många kriser jag gick genom för att vara OK med allt detta. Jag var så rädd för allt.

Det fanns varken spermier i testikeln eller bitestikeln, allt var tomt. Så, ditt läge är för mig en drömsituation även om jag förstår att det inte känns så för dig.

Jag har precis blivit gravid efter andra inseminationsförsöket i Danmark. Gravid i v.5 (4+2). Nu är man orolig över andra saker än hur barnet blev till.

Stor kram!

Stort grattis till graviditeten! Du vet att det finns ett forum som heter vi som blivit gravida efter ivf? Vi är många som stöttar varandra där. Varmt välkommen!
  • gammelpysen
    askyfullofstars skrev 2018-11-04 13:07:05 följande:

Tack vännen! Grattis själv!

Jag har sett det men har ju inte blivit gravid via IVF men kanske får vara med ändå? :)

Självklart. Tanken är att vi alla som kämpat stöttar varandra. Tror knappt någon ens nämnt sitt ivf sen de kom till forumet, den biten är ju liksom avklarad då. Du är som sagt hjärtligt välkommen. Underbart att kunna stötta varandra.
  • gammelpysen
    Snöoväder skrev 2018-11-04 16:47:20 följande:

Tack för att du tog dig tid att skriva! Är du gravid nu eller har ni sista försöket kvar?

Jag har knappt börjat våra resa och tycker redan det är tufft, men så fruktansvärt fin stöttning jag har fått av alla som svarat, på något sätt har man fått ett litet hopp om framtiden!

Tycker bara det är så synd hur lite man vet om detta, hur vanligt det är att par inte kan få barn, att man inte ger ut mer info om det. Jag vill ju grina varje gång någon i min närhet blir gravid, visst blir man glad för deras skull, men för mig känns det ändå jobbigt...

Jag är gravid nu, v 14+6 idag! Sista färskförsöket gick vägen. Då hade jag även bytt medicin och fick ut hälften så många ägg som tidigare gånger bara. Jag var helt knäckt och tänkte att det nog var kört... men det tog sig och vi fick ett till frysen också.

Återkom gärna om du har frågor. Jag har läst svaren ovan och önskar att jag också hade fått sådana svar innan vi började. Jag tycker ivf har varit hemskt, men är samtidigt oändligt tacksam för att det finns.

Glöm inte att ni är två i detta. Väldigt lätt att säga som utomstående men ni behöver varandra. Ni har dessutom oddsen på er sida eftersom ni fortfarande är så pass unga. 75% av alla par har fått barn efter 3 försök (inkl frys), tror jag.

Stort stort lycka till och ta hand om dig!!!!!
  • gammelpysen
    Snöoväder skrev 2018-11-05 17:20:30 följande:

Någon vars sambo fått bättre resultat på sperma efter att han börjat äta tillskott?

Tyvärr inte här. Matade min man med alla möjliga tillskott i somras men lika uselt resultat vid IVF dock har det varierat lite.

Däremot blev vi ju faktiskt gravida Nu, så det kan ju ha påverkat kvalitén i sig.

Kan rekommendera boken it starts with the egg. Går igenom tillskott men även andra faktorer som tex miljögifter. Vi rensade ut alla matlådor i plast efter den och jag köpte shampoo och tvål utan en del kemikalier tex. Tyvärr spekuleras det en hel del om alla miljögifter lett till att många män i Europa fått kraftigt försämrad sperma senaste åren. Våra karlar är inte ensamma utan vissa tala tom om en riktig epidemi och fara framöver eftersom det är sån enorm skillnad mot tidigare.
Svar på tråden Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?