• MrsAJ88

Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?

Vi har också manlig faktor med få spermier varför vi inte kan bli gravida på naturlig väg. Men efter 4 IVF:er och totalt 8 embryoåterföringar har vi nyss fått vårt andra barn. Resan hit har varit lång och påfrestande, men när man väl är i mål och sitter där med sitt eget lilla barn i famnen så glömmer man snabbt vad som krävdes för att komma dit. För oss har det varit en stor psykisk påfrestning med rädslan att kanske aldrig lyckas, och rädslan för missfall när vi för första gången plussade efter 5:e embryoåterföringen, däremot har jag aldrig upplevt själva behandlingen med sprutor, äggplock osv som speciellt jobbig och då har jag ändå gått igenom det ganska många gånger. Jag är bara evigt tacksam att IVF finns, annars hade vi inte haft våra underbara barn.

Min man tyckte att det var jobbigt att felet låg hos honom när han såg hur ledsen vår barnlöshet gjorde mig, men jag har aldrig tänkt tanken att lägga skuld på honom eller att jag skulle kunna få barn med någon annan. Han är den enda man jag någonsin träffat som jag kan se som pappa till mina barn, och hos vem orsaken till at vi inte kunde få barn låg hos var för mig helt ointressant. Att få barn är något vi gör tillsammans. Lycka till!

• MrsAJ88
    Snöoväder skrev 2018-11-04 22:06:56 följande:

Grattis vad roligt, vilken lycka!

Det ska jag göra, så skönt att bolla med andra som gått igenom samma. Då vi ännu valt att inte berätta och jag har ingen i min närhet som gått igenom ivf, vad jag vet.

Det är ju en jättebra procent, läkaren sa till mig att man bara hade 30 % chans per ägg man sätter in, därför kunde man sätta in flera. Eller kan han ha menat de som ska bli befruktade med spermierna i provröret? Om du vet. Fick sån chock kändes som en så låg procent...

Det är om man har goda förutsättningar (som det ofta är vid manlig faktor) ca 30-35% chans att lyckas vid varje embryoåterföring, chansen ökar inte jättemycket om man sätter in två embryon däremot ökar risken för tvillingar vilket innebär en riskgraviditet varför man nu för tiden oftast bara sätter in ett åt gången i Sverige. 30-35% är inte dåligt om man jämför med hur det är vid naturliga försök per cykel. Det innebär också att efter 3 IVF:er, som är det många landsting erbjuder, så har ca 70% av paren fått barn. Nyckeln vid IVF, liksom vid försök att få barn på naturlig väg, är upprepning, och man måste se flera behandlingar som delar i samma resa mot målet att få barn så att man inte hänger upp sig på enskilda försök. Chansen att lyckas är lika stor de ca 5 första IVF:erna (därefter minskat chansen per försök eftersom de som har faktorer som gör att de inte kan eller har svårare att lyckas selekterats fram) så mycket handlar om tur huruvida man lyckas på första eller femte försöket. Vårt första barn blev till på 5:e embryoåterföringen, efter 3 färska IVF + 2 frysåterföringar. Det andra barnet blev till på första färska IVF:en. Lycka till!
Svar på tråden Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?