Rutinultraljud, orolig
Hade mitt rutinultraljud idag. En barnmorska som utbildade sig inom ultraljud var med under undersökningen och fick ?öva? på mig. Hon var mycket grundlig men det tog väldigt lång tid i jämförelse med mina tidigare RUL, och jag blev efter dryga halvtimmen stressad över detta då det började kännas obehagligt och besvärligt och jag blev alldeles varm om magen. Hon höll allra största delen ultraljudet på samma plats/position och kollade fostrets hjärna. Jag sa att jag upplevde att det tog lång tid och att jag oroade mig för att barnet i magen skulle påverkas men de tog sin tid iallafall och fortsatte ?utbildningen?. Ultraljudet tog till sist cirka en timme. Mina rul i tidigare graviditeter har tagit max 20 minuter.
Jag vet att det inte är bevisat att ultraljud har skadlig effekt på fostret, men det har väl inte heller kunnat helt motbevisats, därför avråds man ju från att göra ultraljud som inte är medicinskt befogade. Har också läst att man sett ett samband mellan många ultraljud och vänsterhänta barn, vilket kan indikera på att ultraljud kan ha en påverkan på hjärnan.
Kan inte komma över min oro nu i efterhand. Kan barnet i magen på något sätt ha tagit skada av det långa ultraljudet som jag själv började känna ett obehag av? Förstår såklart att ingen egentligen kan svara på det, men hur troligt är det? Hur lång tid tog era RUL? ????