• Anonym (A)

Hur tidigt kan man testa?

Embryot kan fästa tidigast 5 dagar från befruktningen och därefter tar det ett par dagar innan det syns på graviditetstest. Normalt fäster det dag 5-12 efter befruktningen, vanligaste dagen är dag 9 har jag läst. Jag har plussat på ruvardag 6 (5 dagars blastocyster sattes in), ruvardag 5 (5 dagars blastocyster sattes in), ruvardag 7 (3 dagars embryo sattes in) samt ruvardag 3 (5 dagars blastocyst sattes in).

• Anonym (A)
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 00:25:53 följande:

jag satte in ett 2 dagars...vad betyder det då? Att det är alldeles för tidigt för att testa på dag 7?

Du är bara på motsvarande dag 9 (äl+9). Det är absolut väldigt tidigt och inte på något sätt kört. Vissa plussar inte förrän dag 14. Det är inte ens säkert att embryot fäst ännu. I min förra graviditet minns jag att jag testade dag 9 och det var helt blankt, dagen efter plussade jag.
  • Anonym (A)
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 00:33:24 följande:

aha så typ BIM-5?

Ja precis.
  • Anonym (A)
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 00:36:41 följande:

Så konstigt att man kan känna grav symtom utan några hormoner!

Alltså jag tar ju lutinus men menar att det borde visa hcg när man har grav symtom, men det kanske det inte gör?!?

I min hjärna verkar det så konstigt.

Testade pos från sprutorna fram tills för 2 dagar sedan. kan det också påverka när man kan tänkas testa positivt "på riktigt"?

Lutinus är ju progesteron och det kan man få graviditetsliknande symtom från. Men det är också möjligt att känna av graviditet innan man plussar.

Hur länge du testat positivt från sprutorna påverkar inte när du kan plussa på riktigt. Det är ju dock såklart enklare att veta att det är ett riktigt plus om du vet att sprutan är ur kroppen.
  • Anonym (A)
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 00:42:27 följande:

ja alltså jag kände att jag fick grav symtom av sprutorna men när jag slutade med dom minskade dom (jag hade rätt hög dos och antar att det var därför de blev starka) men nu har jag ju inte tagit sprutor på nästan 2 v och symtomen är kvar...

Ja det går inte att säga vad det beror på. Det kan vara progesteronet eller graviditet.
Svar på tråden Hur tidigt kan man testa?