• Jennn

Bra tips någon?

Hej!

Min son är 7 veckor på fredag och har sina skrikiga perioder på dagarna men mest på kvällen. Vi kör NAN 1 och Semper droppar ( rekommenderat av barnmorska) han har tagit det nu i 13 dagar, märker ingen skillnad på skriket men han pruttar mer. Har testar allt, all ersättning och olika droppar. Fortfarande skrikig. Ser att han han har ont i magen. Masserar osv oxå. Vilken ålder gick erat barns magont bort? Förstår ju att det blir bättre med tiden!

När magontet går bort, blev mer i vardagen lättare för bebisen? Att lägga den osv? Löstes många problem då?

• Svar på tråden Bra tips någon?
  • Jennn
    Jag är bara jag skrev 2018-11-13 12:00:00 följande:

Låter som överkänslig mot ersättning och/eller kolik. Testat Minifom? Kolik blir bättre med tiden, efter tre månader kan det försvinna om man har tur. Vår lille har inte alls lika ont och skriker mycket mindre nu än som nyfödd- han är nästan 4 månader.

Testat allt, men han pruttar mer med Semper droppar! Han har nog lite kolik:( ska träffa barnmorskan på torsdag, får se om man kanske får ersättning utskrivet av dom?sov ditt barn själv eller med dig under tiden han skrek?
  • Jennn
    Jag är bara jag skrev 2018-11-13 12:17:50 följande:

Sonen har aldrig sovit själv. jag är ett vrak av sömnlöshet... Men vad gör man inte för sina små?! Vi har inte testat Sempers droppar- tyckte ärligt de var svindyra! Men vi får nog göra det få se om det blir ännu bättre. Tror inte man kan få ersättning utskrivet, men fråga kan du ju.

Samma här, min son kan sova själv i soffan på dagarna osv, men inte i sin säng. Han kan sova där om han har somnat djupt, då kan vi lägga ner honom, annars sover han på mitt bröst hela natten. Vill så gärna att han sover i sin säng! Men vet inte om han gråter av kolik eller bara för att han inte vill sova där. Men får lära han när han blir lite mer medveten.

Har hört att dom kan skriva ut något, men osäker!
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-13 18:12:18 följande:

Vår son är snart 4 månader och oj vad vi har haft det jobbigt med hans mage, han hade kolik tills för 1 månad sen ungefär men problemet har inte försvunnit helt. Koliken är borta men han har fortfarande problem med gaser som håller honom och mig vaken om nätterna. Har varit vaken sen kl halv 1 inatt pga hans mage o jag längtar tills det är över!

Åh vad jobbigt! Jag såg ett tips här på hemsidan och testade, tyckte det funkade bra! Sätt han i en gunga eller en stol med vibrator, får igång magen och han blir tyst en stund!
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-13 19:33:20 följande:

Vid 4 mån blev det bättre, vi hade mest bekymmer på natten. På dagarna tyckte jag det mildrades av att bära i bärsele och ha honom nära. På nätterna sov han ofta i min famn eller tätt bredvid mig.

Man för ändå vänta ett tag till 4 månader!:( får stå ut!
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-13 19:45:37 följande:

Ja det är fruktansvärt! Har du prövat bärsele? Typ en Ergobaby? Då sitter de i en position som verkar underlätta för magen/mildra lite.

Började precis med bärsele idag faktiskt, så vi får se om han tolererar den i fortsättningen!:)
  • Jennn
    nnnnnnnn skrev 2018-11-13 20:24:47 följande:

Det enda som fungerade var att byta till Hipp och ge mer mat och oftare. Då lugnade det hela sig en hel del...

Okej, får testa!:)
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-14 07:17:18 följande:

hehe ja det var jag som tipsade om det 

Väldigt bra tips måste jag säga, tack! Han älskar det:)
  • Jennn

En annan fråga till er. Han har visat att han älskar att sova på mage, kan lägga han utan problem! Men vågar man lägga honom på mage i sin säng? Han är 7 veckor men väldigt stark i nacken och vrider det alltid åt sidorna för att ligga bekvämt. Dom har ju reflexer, så att om deras huvud skulle ligga neråt så vänder dom huvudet åt sidan för att inte kvävas, men är ändå nojjig!

• Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-14 14:50:27 följande:

De bör inte sova på mage förrän de själva kan vända sig.

Men jag har gjort så att jag lagt ned på sidan eller på mage, låtit dem komma till ro och sen vänt bebisen till rygg eller sidan. Så länge man har uppsikt är det lugnt.

Men precis, så kan man ju oxå göra! Men nu är alla barn olika, men ungefär när börjar dom vända sig?
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-14 16:52:25 följande:

Min väldigt aktiva son började vända sig vid tre månader. Annars är det nog vanligare vid 5-6 månader. Jag lät honom sova på mage vid 5 mån för då hade han börjat träna på att krypa så jag slutade nojja. Men jag hade honom mycket på mage i famnen, selen osv för magens skull hela tiden. Lät honom också sova på mage när jag själv var vaken och på ängsligt förstagångsmamma-sätt satt bredvid och oroade mig...

Min sover bara på min mage i sängen, då sover vi alla som bäst, jag ligger raklång (bekvämt ändå) med kuddar på varje sida och han på bröstet, 4-5 timmar i sträck! Men vill inte att det ska bli en vana sen, utan vill att han ska ?lära? sig att sova i sin säng. Nu somnade han direkt i sin säng när jag la honom på mage... gallskrek innan när vi testade att lägga ner honom på rygg.
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-14 22:31:24 följande:

Jaha, han sover på dig! Det är en annan sak. Så gjorde jag mycket också fast jag halvsatt och hade honom i famnen mage mot mage. Jag gjorde din variant senast vid 5 mån men då hade han blivit så tung att jag sov skitdåligt med honom på mig.

Oroa dig inte att något ska bli en vana. De är så små så man får göra det som krävs. Numera rullar min bebis själv ned bredvid mig i sängen när han ammat klart på natten, vill absolut inte ligga kvar i famnen och sova (jag somnar oftast från amningen). Man kan öva dem senare i att sova i egen säng, många verkar kunna få till det runt halvåret. Vi har inte försökt alls för jag vill inte krångla på nätter med att lyfta upp och ner i en spjälsäng (ammar ofta).

Ja precis, du har rätt! Jag är en rutin människa (saker ska vara som jag vill) äta, och sova i sin säng, utan problem. Haha, så funkar det ju inte riktigt...men får lära han lite varje dag, lukter, miljön osv. Han sover ju så bra på mage i sin säng, mem vågar inte ha honom så en hel natt, så har han hellre på bröstet. Funderar på att köpa ett andningslarm, så kanKe det underlättar att han sover på mage?

Okej, hur gammal var ditt barn nu?
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-15 07:51:01 följande:

aha va bra! köpte du den babysittern som jag tipsade om? På cdon.com?

Har en swing hänga med vibrator i, aldrig använt, men nu gör jag!:)
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-15 07:51:01 följande:

aha va bra! köpte du den babysittern som jag tipsade om? På cdon.com?

Swing gunga*
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-15 08:22:37 följande:

Hehe nä man får släppa alla förväntningar och anpassa sig efter verkligheten illa kvickt...

Det är störigt att magläge inte är helt säkert. Andningslarm hjälper väl egentligen inte men rekommenderas av Anna Wahlgren och hennes följare (tveksamma metoder). Det är bättre att ha dem på bröstet som jag har förstått det. Att vara mamma är inte så bekvämt, haha!

Min son är 8,5 mån nu. Det är helt annorlunda från första tiden. Nu kan man börja jobba på de bra rutinerna.

Vet:( haha. Han sover ju så gott i sin säng på mage..men det är som du säger! Han sover väl i sin säng inom sin tid. Vill inte att han ska bli van bara vid att sova där.

Åh längtar tills han blir lite äldre! Skrattar, kryper och mer med lixom!

Vart bor du och hur gamal är du?:)
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-15 08:56:27 följande:

Vi går genom en period där dagsvilan sker antingen vid bröstet eller i sele. Det går knappt att lägga ner honom. DET hoppas jag går över...

Jag bor i Malmö och är 31 år, själv då?

Okej, ja hoppas! Jag har tvärtom, enkelt att lägga ner på dagen, men inte kvällen...

Jag är 28 och bor i Stockholm. Man tänker inte på att andra bor så långt bort haha:)
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-15 09:57:58 följande:

Dessa barn! Hehe

Ja precis, man kan sitta varsomhelst! Har ni bra mammaträffar och sånt?

Har inte gått på någon än, ska det på tisdag så då vet jag:) har ni? Försöker ?träffa? lite mammor här för att prata och lite så, kanske ses. Lite långt till Malmö haha
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-15 16:18:45 följande:

ok vad e det? hehe

En elektrisk gunga som dom kan sitta i, med olika sving nivåer, musik och vibration. En gung ställning:)
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-15 20:30:19 följande:

Jag var lite skeptisk först men det har varit jättebra. Troligtvis har fler bebisar med magbekymmer och då kan man stötta varann, generellt också. Det är lite som att ha arbetskamrater.

Man fastnar lätt i att åtgärda/fixa magproblemen men jag landade nog tillsist i att det inte finns nån magisk lösning. Man får se till så att de äter lagom och ofta, är rapade, sover bekvämt, bekymmer lindras men vissa har ändå problem. Jag ammar och lade mycket tid på att undvika viss mat, när det största problemet ändå var överproduktion samt att bebisen åt väldigt mycket. Lagom till jag fått bukt med överproduktionen verkade hans mage ?växa klart? och nu har man andra bekymmer istället, hehe.

Precis! Kul att du gillade det:) Gör säkert jag också! Som du säger, skönt att få prata med andra föräldrar med samma problem.

Min son hade en skrik period nyss. Jisses...somnade nu i min famn:( skriker som att man slår honom. Har alltid lagt oss typ 21.00-21.30. Ska försöka gå och lägga oss 22.30, se om han sover längre och bättre.
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-15 20:30:19 följande:

Jag var lite skeptisk först men det har varit jättebra. Troligtvis har fler bebisar med magbekymmer och då kan man stötta varann, generellt också. Det är lite som att ha arbetskamrater.

Man fastnar lätt i att åtgärda/fixa magproblemen men jag landade nog tillsist i att det inte finns nån magisk lösning. Man får se till så att de äter lagom och ofta, är rapade, sover bekvämt, bekymmer lindras men vissa har ändå problem. Jag ammar och lade mycket tid på att undvika viss mat, när det största problemet ändå var överproduktion samt att bebisen åt väldigt mycket. Lagom till jag fått bukt med överproduktionen verkade hans mage ?växa klart? och nu har man andra bekymmer istället, hehe.

Tänkte, har du fått fler vänner när du gick med i mamma grupp eller är det bara ?kollegor?;)?
Svar på tråden Bra tips någon?