Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Gravid och har bokat resa till Mexico

Anonym (Fp) skrev 2018-12-01 08:30:30 följande:

Vi bokade om vår resa till kap verde och åkte till Kanarieöarna istället. Hade aldrig orkat med att vara livrädd för myggor en hel semester även om jag tror risken är låg. Sydafrika, Mauritius och Dubai verkar riskfritt. Hoppas det löser sig!

Finns Zika på Kap Verde? :S 
  • Anonym (..)
    Akira Öken skrev 2018-12-03 15:16:38 följande:
    Ja.
    Oj, det hade jag helt missat! Tur att vi hamnade i Egypten och inte Kap Verde (lite av en slump, datumen passade bättre) i höstas då jag plussade 3 dagar innan resan. Jag trodde det bara fanns i Sydamerika och en liten bit upp i Nordamerika :S Finns det någon bra karta över vad som är riskområden?
  • Anonym (..)
    Akira Öken skrev 2018-12-03 15:43:11 följande:
    Ett exempel på karta: wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika

Det finns många olika, dock verkar de ge rätt samstämmig info.
    Tack! Typ alla platser vi funderade på att åka till i sommras alltså :O Ren tur att det blev en så fin sommar att vi stannade hemma och att det tog ett tag att bli gravid så det hann gå mer än 6 månader sen vår Bali-resa..

Jag hade verkligen ingen aning om detta, och då är jag så nojig att jag googlat på typ allt som en galning (enl. min man och några kompisar). Väldigt konstigt att denna information inte sprids tydligare, jag har hört att man inte ska åka till Brasilien och Mexiko p.g.a. Zika, men inte att det finns på massa andra ställen också! 
Svar på tråden Gravid och har bokat resa till Mexico