Inlägg från: Anonym (Julångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julångest)

ångest inför jul

Det hade kunnat varit jag som skrivit det här inlägget! Jag lider verkligen med dig, även om det inte riktigt är till någon hjälp!

Hur gammal är du? Du skriver "tonåring" som nick... Jag skulle råda dig att kontakta socialtjänsten, du och din pappa kanske skulle få vara i ett gemensamt jourfamilj under julen?

• Anonym (Julångest)
    Anonym (tonåring) skrev 2018-12-15 23:13:27 följande:

Jag är 15 och har småsyskon och är dom jag tycker mest synd om. min pappa hade aldrig kontakta socialtjänsten eller tagit hjälp.

Även om det egentligen är de vuxnas ansvar, så kan du kontakta socialtjänsten. Du och dina syskon kan ju få vara i ett tillfälligt familjehem och om din pappa är ok så kan han vara där gemensamt med er! Att söka hjälp är inget nederlag, utan modigt! Trots dina unga år, så ser du vad som behövs. Du behöver också någon vuxen som kan finnas för dig. Nu verkar det inte som din pappa har förmågan just nu och då kan det behövs stöd från andra. Det är både du och dina syskon värda.
  • Anonym (Julångest)
    Anonym (soc) skrev 2018-12-16 18:45:23 följande:

Lite sent dock, tror inte ni hinner få hjälp från soc inom en vecka.... Brukar ta flera månader.

Barns bästa står alltid i fokus! Och skulle TS rings och handläggaren bedömer att det finns skäl att agera så går det snabbt att göra ett omedelbart omhändertagande (om pappan inte samtycker) och jourfamiljer finns det alltid tillgång till! Denna process kan ta några timmar max, arbetar själv som socialsekreterare och har varit med om att omedelbart omhänderta bsrn/ungdomar.
  • Anonym (Julångest)
    Anonym (soc) skrev 2018-12-16 22:57:11 följande:

Jag skulle säga att det snarare är föräldrarna som är i fokus, och det är väldigt väldigt ovanligt att barn blir omhändertagna. även om föräldrarna inte samtycker til hjälp. Föräldrarna kanske inte ens är öppna med sin problematik (inte ovanligt) då händer ingenting, om det inte finns uppenbara brister i omsorgen etc.

Vi verkar arbeta i två olika kommuner, för hos oss står barnet i större fokus än föräldrarna. Det är iaf min upplevelse, arbetar främst med familjehemsplacerade barn/ungdomar.
  • Anonym (Julångest)
    Anonym (soc) skrev 2018-12-16 23:11:46 följande:

Det finns ju regler att förhålla sig till. Föräldrarätten är väldigt stark.

Ja, föräldrarätten är väldigt stark... men, som sagt i den kommun jag arbetar i så är fokus på barnets/ungdomens bästa. Och i TS läge så uppfattar jag att det finns skäl för socialtjänsten att agera - hur är dock svårt att säga, vi saknar alla detaljer!
Svar på tråden ångest inför jul