Inlägg från: Anonym (Håller med mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med mannen)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-21 20:51:49 följande:

[quote=79303884][quote-nick]EmberEyes skrev 2018-12-21 20:41:52 följande:[/quote-nick]Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...[/

Just presentkort va årets önskningar från barnen visserligen! O vi pratar inga x-box till de övriga barnbarnen, men visst - det skiljer kanske två-trehundra kronor!

Men om det bara skiljer 200-300 kr då håller jag med din man. Hade också blivit sur. För då handlar det inte om pengar utan ett statement att barn som inte har fötts ifrån din kropp är per automatik mindre värda. För den lilla summan borde inte göra skillnad för någon i princip. Då vill man bara peka finger åt att det dä'r är minsann inte mina riktiga barnbarn så dom kan inte få, dom ska vara glada att dom får överhuvudtaget attityd. 

Och då håller jag med din man. Då kan hon lika gärna låta bli att ge överhuvudtaget om det är så viktigt för henne att göra skillnad på barn och barn. 

EmberEyes skrev 2018-12-21 21:49:32 följande:

Så olika vi kan tänka. För mig är skillnaden på 300 och 500 kr i en present ganska oviktig, om vi utgår från att det är "bra" presenter (genomtänkta eller önskade).

Sedan gjorde jag en snabb beräkning efter min egen mammas situation, hon får ca 5000 kr i handen efter pension, skatt, hyra och bostadsbidrag (eller vad den korrekta termen är). Om hon hade 8 barnbarn (bio+bonus) och varje barn ska få en present för 500kr till jul och till födelsedag, så ska hon kunna lägga ut över 650kr/månad. Det är faktiskt en ganska stor summa med den inkomsten.

Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak. 

Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.

annabellelee skrev 2018-12-21 22:07:27 följande:
    Men som bonusbarn hade du ju två farföräldrar, dina biologiska och dina bonusfarföräldrar. Du fick ju en extra present som de andra barnen inte fick, och som dekanskevar avundsjuka på? Likadant med ta bonusbarn - de har väl biologiska morföräldrar som kan/ vill ge julklappar?

Nu hade jag inga andra morföräldrar för på min mammas sida var dom döda. Och min biologiska pappa ville inte veta av mig så har aldrig träffat mina andra farföräldrar. 

Men om man nu har ett andra par så firar man väl det separat? Det är ju som att vara avundsjuk på att ens föräldrar köper bättre presenter. För iaf i vår familj så har vi haft gemensam julklappsutdelning där kusiners föräldrar köpt till andra kusiner och där farmor och farfar har köpt. Sen har man fått egna julklappar från sian föräldrar hemma hos sig själv. 

Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?