Inlägg från: Anonym (Farmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Farmor)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Anonym (Håller med mannen) skrev 2018-12-21 21:25:25 följande:

Men om det bara skiljer 200-300 kr då håller jag med din man. Hade också blivit sur. För då handlar det inte om pengar utan ett statement att barn som inte har fötts ifrån din kropp är per automatik mindre värda. För den lilla summan borde inte göra skillnad för någon i princip. Då vill man bara peka finger åt att det dä'r är minsann inte mina riktiga barnbarn så dom kan inte få, dom ska vara glada att dom får överhuvudtaget attityd. 

Och då håller jag med din man. Då kan hon lika gärna låta bli att ge överhuvudtaget om det är så viktigt för henne att göra skillnad på barn och barn. 

Så du skulle bli sur på din partner och förstöra julen för att partnerns mamma köpt för lite julklappar till dina ungar? Okej... i partnerns ställe hade jag nog övervägt att fira på annat håll. Varför inte hos sin mamma, som visar kärlek till både sitt barn ch sina barnbarn.

För mig som farmor betyder givetvis min sons barn mer än andra barn. Nu lever min son lyckligtvis i kärnfamilj, något annat är inte tänkbart för honom. (Hans egna ord).)

Men OM så vore fallet så är de andra ungarna inte min släkt, inte mina barnbarn. Varför skulle jag då låtsas vara farmor till dem?

En symbolisk julklapp, absolut. Men mina älskade barnbarn skulle aldrig få stå tillbaka för någon rabiat partners skull. Aldrig.
  • Anonym (Farmor)
    TreFantastiskaBarn skrev 2018-12-23 10:26:09 följande:

Om min släkting skaffar respektive, ska jag bara ge min släkting julklapp? Eller ge för olika belopp? För respektive har ju egen släkt som kan ge julklappar.

Släkt/familj är inte bara blodsband. Oavsett andra släktingar som kan ge julklappar så är det inte min eller din mammas roll att värdera relationer utan både födda och fådda barnbarn ska värderas lika. I mitt tycke i alla fall.

Ja, alla har vi rätt till våra åsikter och handlar därefter.

Jag som inte ens är särskilt förtjust i ungar generellt ser inte på saken på samma sätt.

Jag älskar mina barnbarn och min son har som tur är inga styvbarn. Men om så vore fallet... så nej, jag skulle inte älska dem. Jag skulle behöva anstränga mig för att inte visa mina riktiga känslor, och jag skulle inte vilja lägga mina surt förvärvade kronor på presenter till dem. Men visst, något litet symbolisk skulle jag ändå köpa.

Jag förstår faktiskt inte varför partnerns föräldrar per automatik ska bli far-eller morföräldrar bas för att deras vuxna barn bestämt sig för att leva ihop. Vad händer om förhållandet tar slut? Det kommer nya partners, ny mormor och farmor. Igen och igen... Till sist blir det en enda stor församling gamlingar som ska köpa tonvis med presenter till alla gamla styvbarnbarn som passerat genom åren.
  • Anonym (Farmor)
    Ess skrev 2018-12-23 11:19:30 följande:

Samma här, jag har tolererat hans barn, inte mer. Mina egna barn spelar i en helt annan division, och det kommer även egna barnbarn att göra.

Att bara uttala sig så generellt om att sk fådda "barnbarn" dvs ungar som ens barns partner släpat in i familjen... gör mig nästan mållös.

Blod ÄR tjockare än vatten, iaf för mig och helt uppenbart även för dig. Och jag tror inte att vi är ensamma om det.
  • Anonym (Farmor)
    Ess skrev 2018-12-23 17:38:15 följande:
    Jag tror de flesta, även de sk bonusivrarna sätter sitt eget blod först. Men det låter inte pk att säga eller skriva det.
    Sant, och ingen (eller väldigt, väldigt få, kan väl ändå se andras ungar som en bonus?

"Jippi, min nya kärlek har fyra kids. Wohooo, nu ska jag få fyra bonusbarn" Mamma, du har fått fyra barnbarn till, härligt va!!!"

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Sambon pa plats) skrev 2018-12-23 19:18:32 följande:
    Dyrt blir det allafall om man nu som bonusfarmor ska köpa presenter till nya bonusbarn.Bonusarna om man nu vill säga det har oftast föräldrar ,och mormor mm.som säkert köper nåt till sina barn!
    Som sagt, jag hade i så fall köpt något litet symboliskt.
    OM jag skulle fira jul med deras familj vill säga, annars skulle jag inte ge något alls.

Jag har liksom nog med mitt eget kött och blod.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Fia) skrev 2018-12-23 19:21:28 följande:
    Ja men ibland, i vissa undantagsfall, smakar vatten bättre än blod..
    Ja, så kan det säkert vara.
    Jag är glad att jag inte har den erfarenheten.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Sambon pa plats) skrev 2018-12-23 19:27:25 följande:
    Det är väl naturligt.Sen finns de väl dom som kan och vill ge och det är ochså ok.
    Absolut, det måste få vara upp till var och en.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-25 20:01:40 följande:

Mina bonus är inte ens välkomna på jul och så har det varit i 10 år. Aldrog i livet.

Det är då ordet "bonus" verkligen visar hur fel benämningen är.
    Det är ju ingen bonus att få andras ungar "på halsen".
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?