• Anonym (Fia)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Nej tycker inte din mamma ska ändra på något och din sambo kan bara börja dämpa sig. Du måste ta tag i detta en gång för alla, prata med din sambo på en allvarlig nivå och cleansa ut detta innan jul och lägg sen detta till arkivet!

Hon har full rätt att köpa till sina barnbarn och ingen ska lägga till några klappar alls, det blir ju jätte falskt? Respektlöst mot din mamma dessutom.

Min syster bråkade jämt om att vår mamma köpte samma till mina bonusbarn och inte gjorde skillnad på. Det slutade med att inget barnbarn fick paket, familjerna fick en gemensam slant. Sjukt om du frågar mig, men det är så olika i olika familjer. Man måste göra det som passar en själv.

Men prata med din sambo! Ordentligt..

• Anonym (Fia)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 13:12:28 följande:

Att bara uttala sig så generellt om att sk fådda "barnbarn" dvs ungar som ens barns partner släpat in i familjen... gör mig nästan mållös.

Blod ÄR tjockare än vatten, iaf för mig och helt uppenbart även för dig. Och jag tror inte att vi är ensamma om det.

Ja men ibland, i vissa undantagsfall, smakar vatten bättre än blod..
  • Anonym (Fia)
    Ess skrev 2018-12-23 20:42:41 följande:

Knappast troligt.

Säg exempelvis en som har väldigt dålig kontakt med sina egna barn eller mamma eller syster vad det än är, och så dyker det bonusbarn eller bonus barnbarn, svägerska, svåger upp i bilden och man får jättegod relation. Eller om man gillar sin svärmor mer än sin egen mor, etc. Så kan det vara och så vet jag att det kan vara. Oavsett våra åsikter. Min syster gillar sin svägerska mer än mig. Kvittar vad du säger, så är det.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-23 22:47:38 följande:

Tack för alla svar hörrni!

Ikväll har vi firat jul, bonusbarnen var inte ens med då de hellre ville stanna hemma med sin mamma (där deras mormor var på besök) o ha uppesittarkväll.

Min mamma hade köpt två julklappar till dem var (vet att ett är ett kuvert med pengar), andra vet jag inte.

Vet inte heller totalsumman, men gissningsvis mindre än vad de biologiska barnbarnen får. Jag har bestämt mig för att inte säga någonting om detta i år (det är egentligen alltid jag som drar upp diskussionen med min sambo, genom att liksom ursäkta henne.

Jag väljer att säga ingenting nu, om min sambo säger nåt kommer jag bara svara att min mamma är en egen person med egen vilja som inte har någon speciell relation till bonusarna, o att hon gör som hon vill. Jag kan inte påverka det!

Ja vad bra och stå fast för det. Jag sa till min familj förra året att de ska spara sina pengar och inte köpa något till mina bonusbarn, de firar inte ens med oss. Min make får säga vad han vill men han ser ju att vår gemensamma behandlas på rätt sätt så han förstår ju. Däremot hans pappa ger till mina barn lika mycket men det är för att mina har en farfar relation med honom.

Jag tycker mycket väl att du kan påpeka till din mamma att barnen har en egen mormor så att endast ge något symboliskt är helt okej! Såvida inte de barnens mormor ger till dina barn
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?