Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2019-02-07 15:43:11 följande:

Jag tänker att det är helt fantastiksa människor som väljer att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva. Jag ser inte att det har med ambitionsnivå att göra på något sätt. Vad menar du med ambitioner? Att gå långa utbildningar? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla som vill jobba med vård valde att bli läkare? De enda med uppenbara empatistörningnar jag träffat på inom vården är just läkare... 

Det får nog tolkas lite fritt vad ambitioner innebär. Jag själv tänker väl att det handlar om en vilja att uppnå något, men det kan säkert innefatta mycket annat också. :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (klok) skrev 2019-02-07 15:55:40 följande:

Man kan ha en mycket stark ambition att hjälpa människor och var gör man väl det bättre än inom vården? Sen att inte alla väljer att plugga till läkare är väl fullt förståeligt, och tur, eftersom vi behöver väldigt många olika okompetenser inom vården.

Du skriver att ambition är en vilja att uppnå något - hur menar du att det inte stämmer in om man är undersköterska?

Nej nej, jag menar absolut inte att det är så! :) Men jag har sett kommentarer i andra trådar där andra har uttryckt vissa saker om undersköterskor, vilket fick mig att fundera på vad det egentligen finns för syn på undersköterskor. De har kanske inte använt just begreppet ambitioner men jag ville hålla frågan så öppen som möjligt och då tänkte jag att ordet ambitioner var ett begrepp som innefattade ganska mycket.
  • Anonym (TS)

Tack till er som svarat hittills! Gjorde nyss en tilläggskommentar i trådstarten där jag förtydligar att jag inte själv är av den åsikten, verkar vara några som har missförstått mig lite där.

• Anonym (TS)
    MrGrip skrev 2019-02-07 16:23:31 följande:

Med din inställning...varför utbildar sig inte SSK till läkare istället ?? har dom inga ambitioner eller ? 

- Tänk om !!!        - Alla behövs och gör ett fantastiskt jobb !!

Läs jättegärna min trådstart igen, och båda tilläggskommentarerna. Tror att du har missförstått mig helt!
  • Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2019-02-07 15:43:11 följande:

Jag tänker att det är helt fantastiksa människor som väljer att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva. Jag ser inte att det har med ambitionsnivå att göra på något sätt. Vad menar du med ambitioner? Att gå långa utbildningar? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla som vill jobba med vård valde att bli läkare? De enda med uppenbara empatistörningnar jag träffat på inom vården är just läkare... 

Nu när jag har fått fler svar så förstår jag att ni är flera som verkar ha missförstått mig, så jag svarar dig igen så att du inte ska missa det. Jag vill alltså bara ta reda på hur vanligt det är att ha den synen på undersköterskor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-07 16:33:10 följande:

Med tanke på att 60% av befolkningen genom åren aldrig går på universitet så blir de självfallet kvar i yrken som inte kräver mer än gymnasiet. Har sällan hört frågeställningar om elektriker, byggnadsarbetare eller busschaufförer inte har mer ambitioner än att jobba med de gör så varför skulle man fundera över undersköterskor

Nej, jag vet inte heller varför det skulle vara mindre ambitiöst att jobba som undersköterska än typ elektriker. Men verkar som att en del har fördomar mot just undersköterskor, och därför ville jag ställa frågan om just den yrkesgruppen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (typ) skrev 2019-02-07 15:48:09 följande:

Ja, typ så tänker jag. Inga ambitioner, inget driv. Tråkigt jobb, slitsamt, ingen utvecklingsmöjlighet, dåligt betalt. Många är också bittra och röker.

Jag arbetar i vården och träffar många som är usk. Många av dem är såklart fina och trevliga personer, men jag fattar inte varför nån frivilligt jobbar som usk hela sitt arbetsliv. 

Du behöver inte utveckla mer om du inte vill, men om du vill svara på det så undrar jag hur du menar med att det inte finns någon utvecklingsmöjlighet? På vilket sätt ska man kunna utvecklas i ett yrke för att det ska räknas som en utvecklingsmöjlighet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 17:51:37 följande:

Undersköterskor och vårdbiträden är helt olika saker. En undersköterska har ändå 3års gymnasieutbildning. Det finns de som inte ens har gymnasieutbildning. Varför ska man se ned på folk som jobbar i vården? Det är ett jobb man ska vara stolt över tycker jag. Sen, om man inte väljer att läsa vidare, nej men det spelar väl ingen roll, inte enligt mig iaf. Trivs man med sitt yrke så gör man. man ska inte dela in folk i fack på det viset.

Absolut, vet att det inte är samma sak (men arbetsuppgifterna kan ju i vissa fall vara i princip vara desamma), men nämnde båda då åtminstone någon av de negativa kommentarerna jag reagerade på verkade gälla båda.
  • Anonym (TS)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 17:56:00 följande:

Varför skulle de inte ha ambitioner menar du?

Läs gärna trådstarten igen, tror att du har missförstått mig om du tror att jag menar det. :)
  • Anonym (TS)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:
    Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.
    Precis! Och i vissa fall kan det säkert vara olika arbetsuppgifter för en undersköterska och ett vårdbiträde, men på vissa ställen kan det ju vara i princip samma. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Eum) skrev 2019-02-07 18:44:49 följande:

Går det troll här....?? Någon som verkar besatt av just undersköterska som yrke. Jo vi har ambitioner och ett väldigt varierat yrke beroende på vad du jobbar inom. Du kan vara inom LSS, landstinget , kommunalt/privat boende och vi är som vilka människor som helst. Vi är olika somliga med mer ambitioner inom jobbet vart vill du komma. Roligare arbete har jag aldrig haft men ja tungt på många sätt.

Snälla, läs trådstarten igen. Om det är mig du syftar på skulle vara troll? 

Hela anledningen till att jag startade tråden är för att jag (pga kommentarer jag sett i andra trådar) funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor, och därför ville ta reda på hur vanligt att det var att ha just denna fördomen. Att jag ställde frågan betyder verkligen inte att jag själv ser på undersköterskor på det sättet. Jag har själv jobbat som undersköterska och att någon ska tro att jag ser ner på undersköterskor (eller något yrke överhuvudtaget) är verkligen det sista jag vill. Men uppenbarligen måste jag ha uttryckt mig jätteotydligt när jag ställde frågan. Jag förstår att skadan redan är skedd men jag har anmält mitt eget inlägg och hoppas att jag får det borttaget. Vill verkligen inte bidra till att någon ska känna att folk ser ner på deras yrke. Tvärtom. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Eum) skrev 2019-02-07 19:12:39 följande:
    Ehuum fattar inte ens varför du starta tråden.. du vill få det till att folk ser ner på uskor fast folk inte gör det, tvärtom, nu får du skärpa dig jag möter endast folk som beundrar mitt jobb, utan oss finns ingen som klappar, vårdar och bryr sig om den som kanske ingen har.

Men jo, jag beundrar er jättemycket. Jag har som sagt själv jobbat som undersköterska och jag VET att undersköterskor gör ett viktigt jobb och kan ha stora ambitioner (även om jag personligen inte ens tycker att ambitioner är särskilt viktigt). Jag startade tråden för att jag såg fördomar om undersköterskor och tänkte "är det vanligt att folk ser såhär på undersköterskor?". Jag ville veta om det var vanligt. Jag vet inte vad jag har skrivit som gör att alla missförstår mig så mycket, men jag förstår att jag måste ha uttryckt mig jätteotydligt på något sätt och det ber jag verkligen om ursäkt för.

• Anonym (TS)
    Anonym (Nenne) skrev 2019-02-07 20:34:16 följande:

Varför måste man ha massa ambitioner? Räcker det inte att vara nöjd med livet som det är?

Jag tycker att det räcker gott och väl. Men vissa människor verkar se ner på människor som inte har ambitioner och att de då går och tänker att en viss yrkesgrupp saknar ambitioner bara för att de inte har högskoleutbildning, typ, känns felvridet tycker jag. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2019-02-07 20:02:52 följande:

Ja, jag tror att de som jobbar länge som undersköterska saknar ambitioner på det yrkesmässiga planet. Det tror jag även om telefonförsäljare, lagerarbetare, butikspersonal och en massa andra. Men jag förstår inte varför det skulle vara något negativt? Varför kan det inte vara helt ok att ens yrke bara är ett sätt att få en lön, helt utan ambitioner att klättra vidare eller lämna ett avtryck? Alla dessa yrken behövs och jag är glad att det finns de som vill jobba med dem, med eller utan ambitioner!

Jag håller med dig om att det inte behöver vara något negativt, men en del verkar se ner på människor som inte har yrkesambitioner och jag tycker att det känns fel om folk tror att någon som inte har högskoleutbildning inte kan ha ambitioner. 
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?