Inlägg från: Anonym (anonymm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonymm)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Undersköterskor och vårdbiträden är helt olika saker. En undersköterska har ändå 3års gymnasieutbildning. Det finns de som inte ens har gymnasieutbildning. Varför ska man se ned på folk som jobbar i vården? Det är ett jobb man ska vara stolt över tycker jag. Sen, om man inte väljer att läsa vidare, nej men det spelar väl ingen roll, inte enligt mig iaf. Trivs man med sitt yrke så gör man. man ska inte dela in folk i fack på det viset.

• Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 19:43:25 följande:

Vissa kommuner strängare på att man ska ha omv.programmet eller annan relevant/likvärdig utbildning för att bli fast anställd och anställd som kan, ändra är det inte.

Jag anställdes som undersköterska efter första terminen på ssk-programmet helt utan någon som helst vårderfarenhet. Hade enbart haft observationsstudier tre dagar på en vårdavdelning. Samma som jag sedan fick extrajobb på som usk och sedan sommarjobb för att sedan gå fast helganställning ubder studietiden. Jobbade då extra mycket båda dag, kväll och natt.

Aha men då kanske dom satte det eftersom du läste till sjuksköterska. Verkar ju konstigt annars.
  • Anonym (anonymm)

Finns ju dom som vill vara enbart undersköterskor eller lagerarbetare. Då har de ju visst mål och ambitioner.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-07 20:28:23 följande:
    Men att ha gått gymnasiet är ju ingen utbildningsmerit, det är ju grundläggande idag.
    Fast långt ifrån alla har gått klart det. Jag hade inte det tex.Inget fel med det.
  • Anonym (anonymm)

Men jag var ändå med och åkte flak och flera andra med som inte tog studenten egentligen.

• Anonym (anonymm)
    Milyana skrev 2019-02-07 20:49:28 följande:

Nej jag tänker att det generellt sett är prestigelösa människor med noll problem med att ta tag i saker som kanske inte är jättekul. Tycker att det är bra virke i dessa människor.

Om det är yrken jag har lite negativa fördomar mot är det nog rekryterare och typ media-folk och sk kommunikatörer.

samma här och försäljare.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 20:54:24 följande:
    Jag förvisso vilja att redan då vilja bli ssk så ja, det var mycket därför de "förbjöd" mig att omv.programmet och idag är jag väldigt glad för det. Det var jag dock inte som 15-åring, då var jag riktigt förvånat och pratade inte med mina föräldrar på 2 veckor (all kommunikation gick genom mina syskon)
    Man kan ju bli anställd som ssk redan innan man är färdigutbildad så ja jag skulle tro att det var för du höll på att läsa till det. Det borde ju varit så. Haha, så kan det vara. Jag kan väl på sätt och vis tycka att du skulle fått gå omvårdnadsprogrammet ändå , du kan ju bli ssk för det, du hade ju dragit nytta av det för då jhade du haft en del kunskaper redan i början av programmet även om jag vet ssk utbildningen lär vara völdigt mycket mer fördjupat i allt. Men ja. Bra att du trivs med ditt yrke. funderar själv på att vidareutbilda mig. men vi får se vad det blir.
  • Anonym (anonymm)

Men det är ju för jag vill bli nåt annat isåfall, inte någon statusgrej. kan lika gärna plugga komvux isåfall. det bryr jag mig inte om.

• Anonym (anonymm)

tycker huvudsaken är att man trivs med sitt jobb. det är bara ytligt att gå efter statusgrejer.

• Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 21:05:19 följande:
    Nej, man kan inte bli anställda som ssk långt innan man är färdig. För att anställas som ssk krävs en legitimation. Man kan dock få anställning som ssk när man är färdig och väntar på legitimation, då får man (om arbetsgivare gör rätt) jobba som usk tills man fått en legitimation.

Ja, jag blev anställd som Usk för att jag var ssk-student. Hade jag gått omv.programmet så hade jag aldrig haft ork eller motivation att läsa vidare. Så för mig hade det aldrig varit någon bra idé.

En del erbjuder anställning innan de är färdiga sjuksköterskor. Men sen om det är bra eller inte det är en annan sak... Står lite om det här med: www.vardforbundet.se/sidor-for/student/redo-for-framtiden/detta-galler-innan-du-fatt-ut-din-legitimation/

För det är klart, jag tycker med att man ska vara färdig ssk innan man ens börjar jobba som det eller kallar sig som det.

Aha. Nä det är klart. Då var det bättre för din del ju.

• Anonym (anonymm)
    elmadumle skrev 2019-02-07 21:18:33 följande:
    Nej man kan inte utbilda sig till uska, det är arbetsgivaren som bestämmer om du har rätt kurser för att få titeln undersköterska eller inte. Men genom att läsa vård och omsorgsprogrammet eller kurserna på komvux i tre terminer får man ju vad som oftast behövs, och kan då få titeln usk.
    Ja men precis, vård och omsorgsprogrammet är ju undersköterskeutbildning. Det är ju det jag menar.
  • Anonym (anonymm)

Vet att tex inom psykiatrin står det skötare på en ändå, så det är ju olika. Men klart man kan utbilda sig till undersköterska. Annars hade väl ingen gjort det utan varit vårdbiträden istället bara. Jag var väl otydlig antagligen.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-07 21:39:32 följande:
    Fel och fel, det är ju ett val man gör och man sabbar för sig själv rejält på arbetsmarknaden idag om man inte går gymnasiet.

Förr gick det ju bättre.
    Det är inget man isåfall gör med flit oftast skulle jag inte tro. I mitt fall var det inte så iallafall. Men jag fixade min gymnasieutbildning efteråt.
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?