Inlägg från: Anonym (anonymm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonymm)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Undersköterskor och vårdbiträden är helt olika saker. En undersköterska har ändå 3års gymnasieutbildning. Det finns de som inte ens har gymnasieutbildning. Varför ska man se ned på folk som jobbar i vården? Det är ett jobb man ska vara stolt över tycker jag. Sen, om man inte väljer att läsa vidare, nej men det spelar väl ingen roll, inte enligt mig iaf. Trivs man med sitt yrke så gör man. man ska inte dela in folk i fack på det viset.

• Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 19:43:25 följande:

Vissa kommuner strängare på att man ska ha omv.programmet eller annan relevant/likvärdig utbildning för att bli fast anställd och anställd som kan, ändra är det inte.