• Tiina87

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Varför skulle de inte ha ambitioner menar du?

• Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 17:51:37 följande:

Undersköterskor och vårdbiträden är helt olika saker. En undersköterska har ändå 3års gymnasieutbildning. Det finns de som inte ens har gymnasieutbildning. Varför ska man se ned på folk som jobbar i vården? Det är ett jobb man ska vara stolt över tycker jag. Sen, om man inte väljer att läsa vidare, nej men det spelar väl ingen roll, inte enligt mig iaf. Trivs man med sitt yrke så gör man. man ska inte dela in folk i fack på det viset.

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.
  • Tiina87
    Anonym (Uska) skrev 2019-02-07 18:38:47 följande:

Jobbar som uska. Det är superroligt. Hade aldrig velat vara ssk på sjukhus då 99% av tiden står dom vid datorn och dela mediciner medans vi tar blodprover, LP, Ekg och allt sånt.

Däremot håller jag på att plugga till läkare.

Vet inte om det är roligare, känns som det är mycket mindre patientkontakt tyvärr.

Men alltid varit en dröm jag har.

Många syrror hos oss väljer att jobba som uska med ibland för att få göra annat än mediciner.

Har man väl fått sin ssk-legitimation så får man inte jobba som usk. Dock kan man ju som ssk "gå på golvet"och göra "usk-uppgifter" men man har fortfarande ett samma ssk-ansvar som följer med legitimationen.
  • Tiina87
    Anonym (Eum) skrev 2019-02-07 19:12:39 följande:

Ehuum fattar inte ens varför du starta tråden.. du vill få det till att folk ser ner på uskor fast folk inte gör det, tvärtom, nu får du skärpa dig jag möter endast folk som beundrar mitt jobb, utan oss finns ingen som klappar, vårdar och bryr sig om den som kanske ingen har.

Det är en stor mängd folk som ser ner på undersköterskor och ta undrar varför.
  • Tiina87
    Anonym (cvb) skrev 2019-02-07 19:31:36 följande:

Ja, jag har fördomar mot undersköterskor. (Jag är medveten om att det är generaliseringar och fördomar, men det är så här jag tänker när jag hör talas om undersköterskor...)

Jag tror att många blivit undersköterskor för att det inte krävts så mycket för att utbilda sig till det (gymnasium) och sedan har de fastnat där för att de inte har ork och ambition att utbilda sig vidare till sjuksköterska eller något annat. Många har sedan mage att klaga på den låga lönen istället för att utbilda sig till något som ger bättre betalt.

Jag kan hålla med om att det säkert finns de som gått omv.programmet för att det är lätt att få jobb utan att behöva studera vidare.

Sjölv är jag väldigt glad att man föräldrar "förbjöd" mig att som 15-åring söka omv.programmet och istället uppmanade mig att gå natur. Hade jag gått omv.programmet så tror jag att jag inte hade varit ssk idag och inte haft ork att läsa det jag idag har löst på universitet just för att jag med stor sannolikhet hade haft jibb efter gymnasiet.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:38:27 följande:

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.

Det är arbetsgivaren som bestämmer vad man anställs som. Är man anställd som Usk är man usk och kallar sig för det oavsett utbildning. Usk är inget man ka utbilda sig till utan man får behörighet att anställas som kan efter omv.programmet (dvs arbetsgivaren kan egentligen inte neka anställning som usk om man har omv.programmet).
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:38:27 följande:

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.

Vissa kommuner strängare på att man ska ha omv.programmet eller annan relevant/likvärdig utbildning för att bli fast anställd och anställd som kan, ändra är det inte.

Jag anställdes som undersköterska efter första terminen på ssk-programmet helt utan någon som helst vårderfarenhet. Hade enbart haft observationsstudier tre dagar på en vårdavdelning. Samma som jag sedan fick extrajobb på som usk och sedan sommarjobb för att sedan gå fast helganställning ubder studietiden. Jobbade då extra mycket båda dag, kväll och natt.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:45:29 följande:

Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.

Nej, man blir behörig att anställas och jobba som usk. Men undersköterska/usk är en anställningstitel och inget annat.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:46:21 följande:

Aha men då kanske dom satte det eftersom du läste till sjuksköterska. Verkar ju konstigt annars.

Jag förvisso vilja att redan då vilja bli ssk så ja, det var mycket därför de "förbjöd" mig att omv.programmet och idag är jag väldigt glad för det. Det var jag dock inte som 15-åring, då var jag riktigt förvånat och pratade inte med mina föräldrar på 2 veckor (all kommunikation gick genom mina syskon)
  • Tiina87
    Anonym (jobb) skrev 2019-02-07 19:52:54 följande:

Jobbat som undersköterska i många år, några av mina arbetsuppgifter har varit att assistera vid operationer, söva patienter, göra i ordning dialysmaskiner inför dialys, avsluta dialyser, jobbat natt på akuten och intensiven med allt vad det innebär o.s.v.

Du sover ju knappast patienter som usk....
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-02-07 20:55:08 följande:

Du sover ju knappast patienter som usk....

*söver
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:02:27 följande:

Man kan ju bli anställd som ssk redan innan man är färdigutbildad så ja jag skulle tro att det var för du höll på att läsa till det. Det borde ju varit så. Haha, så kan det vara. Jag kan väl på sätt och vis tycka att du skulle fått gå omvårdnadsprogrammet ändå , du kan ju bli ssk för det, du hade ju dragit nytta av det för då jhade du haft en del kunskaper redan i början av programmet även om jag vet ssk utbildningen lär vara völdigt mycket mer fördjupat i allt. Men ja. Bra att du trivs med ditt yrke. funderar själv på att vidareutbilda mig. men vi får se vad det blir.

Nej, man kan inte bli anställda som ssk långt innan man är färdig. För att anställas som ssk krävs en legitimation. Man kan dock få anställning som ssk när man är färdig och väntar på legitimation, då får man (om arbetsgivare gör rätt) jobba som usk tills man fått en legitimation.

Ja, jag blev anställd som Usk för att jag var ssk-student. Hade jag gått omv.programmet så hade jag aldrig haft ork eller motivation att läsa vidare. Så för mig hade det aldrig varit någon bra idé.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:02:27 följande:

Man kan ju bli anställd som ssk redan innan man är färdigutbildad så ja jag skulle tro att det var för du höll på att läsa till det. Det borde ju varit så. Haha, så kan det vara. Jag kan väl på sätt och vis tycka att du skulle fått gå omvårdnadsprogrammet ändå , du kan ju bli ssk för det, du hade ju dragit nytta av det för då jhade du haft en del kunskaper redan i början av programmet även om jag vet ssk utbildningen lär vara völdigt mycket mer fördjupat i allt. Men ja. Bra att du trivs med ditt yrke. funderar själv på att vidareutbilda mig. men vi får se vad det blir.

Vidareutbilda dig inom vad?
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:27:33 följande:

Ja men precis, vård och omsorgsprogrammet är ju undersköterskeutbildning. Det är ju det jag menar.

Det är ett gymnasieprogram med inriktning på omvårdnad där man blir behörig att anställas som kan.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:17:14 följande:

En del erbjuder anställning innan de är färdiga sjuksköterskor. Men sen om det är bra eller inte det är en annan sak... Står lite om det här med: www.vardforbundet.se/sidor-for/student/redo-for-framtiden/detta-galler-innan-du-fatt-ut-din-legitimation/

För det är klart, jag tycker med att man ska vara färdig ssk innan man ens börjar jobba som det eller kallar sig som det.

Aha. Nä det är klart. Då var det bättre för din del ju.

Förr kunde man jobba som vikarierande ssk utan legitimation på dispans men den regeln är borttagen. Man kan däremot bli lovat en ssk-tjänst som är usk-tjänst under studierna. Den görs då om till ssk efter man mottar sin legitimation.

Det står även klart och tydligt i länken att man inte kan kalla sig ssk, jobba som ssk eller anställas som ssk innan legitimationen. Man får jobba som usk innan man fått sin legitmation.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:29:47 följande:

Vet att tex inom psykiatrin står det skötare på en ändå, så det är ju olika. Men klart man kan utbilda sig till undersköterska. Annars hade väl ingen gjort det utan varit vårdbiträden istället bara. Jag var väl otydlig antagligen.

Skötare är förkortning på mentalskötere. Samma som usk men titeln inom psykiatrin.
  • Tiina87
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-07 21:39:32 följande:

Fel och fel, det är ju ett val man gör och man sabbar för sig själv rejält på arbetsmarknaden idag om man inte går gymnasiet.

Förr gick det ju bättre.

Det är absolut inget fel med att inte har läst gymnasiet.
  • Tiina87
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-07 21:44:34 följande:

Ur perspektivet vill vara säker på att få en trygg position på arbetsmarknaden så är det helfel (idag, jag menar inte de födda på 1960-1970-talen, de klarade sig fint ändå). 

Det är fortfarande aldrig fel. Alla klarar helt enkelt inte gymnasiet idag och det är absolut inget fel med det. Alla är vi olika.

Jag har en gammal kollega som aldrig gick klart gymnasiet, började som vårdbiträde och fick sedan efter några år fastanställning som usk. Idag jobbar hon enbart administrativt som mellanchef. Hon har klarat sig bra utan gymnasiet eller komvux. Född i början av 90-talet.
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?