• Tiina87

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Varför skulle de inte ha ambitioner menar du?

• Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 17:51:37 följande:

Undersköterskor och vårdbiträden är helt olika saker. En undersköterska har ändå 3års gymnasieutbildning. Det finns de som inte ens har gymnasieutbildning. Varför ska man se ned på folk som jobbar i vården? Det är ett jobb man ska vara stolt över tycker jag. Sen, om man inte väljer att läsa vidare, nej men det spelar väl ingen roll, inte enligt mig iaf. Trivs man med sitt yrke så gör man. man ska inte dela in folk i fack på det viset.

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.
  • Tiina87
    Anonym (Uska) skrev 2019-02-07 18:38:47 följande:

Jobbar som uska. Det är superroligt. Hade aldrig velat vara ssk på sjukhus då 99% av tiden står dom vid datorn och dela mediciner medans vi tar blodprover, LP, Ekg och allt sånt.

Däremot håller jag på att plugga till läkare.

Vet inte om det är roligare, känns som det är mycket mindre patientkontakt tyvärr.

Men alltid varit en dröm jag har.

Många syrror hos oss väljer att jobba som uska med ibland för att få göra annat än mediciner.

Har man väl fått sin ssk-legitimation så får man inte jobba som usk. Dock kan man ju som ssk "gå på golvet"och göra "usk-uppgifter" men man har fortfarande ett samma ssk-ansvar som följer med legitimationen.
  • Tiina87
    Anonym (Eum) skrev 2019-02-07 19:12:39 följande:

Ehuum fattar inte ens varför du starta tråden.. du vill få det till att folk ser ner på uskor fast folk inte gör det, tvärtom, nu får du skärpa dig jag möter endast folk som beundrar mitt jobb, utan oss finns ingen som klappar, vårdar och bryr sig om den som kanske ingen har.