Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
Under mina år i handikappomsorgen har jag sett gott om personer med ambitioner och många utan. Personer, ofta unga, med ambitionen att plugga vidare till psykolog eller sjuksköterska, som vill skaffa sig erfarenheter inför vidare studier, eller som börjar som timvikarier och efter ett tag inser att de vill vidareutbilda sig. Sedan finns det många, både unga och gamla, som bara går dit och gör sina timmar och egentligen inte bryr sig så mycket om jobbet. De är trötta på det efter att ha gjort samma sak år ut och år in, eller är helt enkelt bara oengagerade, oavsett om de är 20 eller 60, och återigen andra som helt enkelt trivs med sitt jobb och inte ser någon anledning att söka sig till något annat.
Personligen tycker jag att ambitioner inte nödvändigtvis är liktydigt med vidareutbildning. Det kan också handla om att lära sig sitt jobb bättre och bättre, kanske gå interna kurser, men utan målet att klättra på karriärstegen. Personer som faktiskt trivs med sitt jobb, gör det jäkligt bra och inte kan tänka sig något annat. Det är en himla tur för alla brukare/patienter att det finns sådana människor. Det kan lika gärna vara Kerstin, 60 år, som inte ens har en gymnasieutbildning, men med ett genuint intresse för sitt jobb och en instinktiv känsla för hur man bäst bemöter olika typer av människor, som Anders, 25, med en högskoleutbildning inom beteendevetenskap men som insett att det här är vad han vill jobba med.