Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Det är just ambitioner vi uskor har; att hjälpa människor som av olika anledningar inte kan klara sig själva tex, jag jobbar på äldreboende, dit flyttar gamla som inte kan bo kvar hemma, de kan ha haft stroke, vara dementa, ha sjukdomar som gör att de behöver mer och mer hjälp och tillsyn. 
    Vi ger mediner, insulin, sätter kateter, spolar kateter, lägger om båda enkare och svårare sår, vi rehabiliterar osv, så hur skulle vården se ut utan undersköterskor?

• elmadumle

Det är just ambitioner vi uskor har; att hjälpa människor som av olika anledningar inte kan klara sig själva tex, jag jobbar på äldreboende, dit flyttar gamla som inte kan bo kvar hemma, de kan ha haft stroke, vara dementa, ha sjukdomar som gör att de behöver mer och mer hjälp och tillsyn. 
    Vi ger mediner, insulin, sätter kateter, spolar kateter, lägger om båda enkare och svårare sår, vi rehabiliterar osv, så hur skulle vården se ut utan undersköterskor?

• elmadumle
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:45:29 följande:
    Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.
    Nej man kan inte utbilda sig till uska, det är arbetsgivaren som bestämmer om du har rätt kurser för att få titeln undersköterska eller inte. Men genom att läsa vård och omsorgsprogrammet eller kurserna på komvux i tre terminer får man ju vad som oftast behövs, och kan då få titeln usk.
  • elmadumle
    Anonym (.....) skrev 2019-02-09 19:50:45 följande:
    "Jag valde att utbilda mig till uska efter gymnasiet" Du har inte förstått att det inte är en eftergymnasial utbildning. Och du har heller inte förstått att man inte kan utbilda sig till usk/undersköterska men man blir behörig att anställas som det om man läser omv.programmet.
    Jag gick ut gymnasiet 1986, för ca 10 år sedan läste jag till uska på komvux. Då hade jag även läst in tredje gymnasieåret som infördes för ett antal år sedan, jag gick bara tvåårigt gymnasium. Sedan blev jag anställd som uska av arbetsgivaren. 
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?