• Alexi

Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?

Någon som har bra tips på hur man kan hjälpa en tioåring att somna snabbare på kvällarna? Hon har alltid tagit tid på sig att somna och det blir för sent. Och hon tycker själv att det är jobbigt att ligga där, vilket väl gör att hon kliar och snurrar och går på toa och allt sånt och så tar det längre tid ändå. Bra lästips eller så?

• Svar på tråden Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?
  • Alexi

Tack för svar. Vår läggningsrutin är redan idag mycket böcker. Vi läser oftast högt för henne en stund, sen in i sängen och så läser hon ensam en stund, typ en halvtimma tror jag. Och sen släcker. Så jag vet inte vad ljudboken skulle in någonstans?

• Alexi

Hon lägger sig runt 20-20.30 och ligger sen och läser en stund. Så runt 21 kanske. Väcks runt 06.30-07.
    Tränar fotboll, är ute mycket på fritids, promenerar oftast till och från skolan osv så hon får rörelse och utevistelse.

• Alexi
    Tow2Mater skrev 2019-02-16 20:11:14 följande:
    Oj, min 10-åring lägger sig vid 21,30 och då brukar vi läsa/prata 10-20 min... (och kliver upp vid 6,30).
    Men rekommendationen på sömnbehov i den här åldern är ju runt 9,5-10 timmar.

Jag som vuxen går och lägger mig runt 21.30 ibland.
  • Alexi
    Erla skrev 2019-02-17 08:07:48 följande:
    Fast det är allmänna riktlinjer. Alla har inte behov av att sova 9,5-10 timmar som barn. Min dotter kommer förmodligen vara en sådan person hela livet då hon aldrig följt riktlinjerna. Som 6-månaders sov hon oftast 12 timmar på ett dygn fastän barn i den åldern skulle sova minst 16 timmar per dygn. Nu är ju inte mitt barn i ditt barns ålder, men ville bara visa på att man inte ska stirra sig blind på allmänna råd och rekommendationer.

Upplever ni att hon är trött och behöver mer sömn än hon får nu?
    På vardagarna tycker hon det är väldigt jobbigt att bli väckt. På helgerna är det ibland väldigt tydligt att hon är lite trött men det är inte varje helg utan kanske mer om det varit något speciellt och uppe extra sent. Hon är dålig på att sova ikapp på morgonen på helgen om hon lagt sig senare än vanligt.

Hon har inte varit någon storsovare någonsin. Lillebror har alltid lagt sig tidigare. Men att somna runt 22 känns väldigt sent.
Svar på tråden Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?