• Hooon

Skärmtid, lek, vardag?

Hur gör ni med tv och telefon med era små? Mellan 1 och 1,5 år? :)

Och hur ser dagarna ut med lek och aktiviteter?

Leker ni Med eller sysslar ni med eget?

Tacksam för alla svar <3

Har en kille på 14mån. Hade han fått bestämma hade det varit tv hela dagen. Och tyvärr är han inte särskillt intresserad av att leka.. Om man inte tvingar på det. Dock riva ur alla skåp går.

• Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?
  • Hooon
    modsey skrev 2019-02-16 11:38:21 följande:

Låter kanske mossigt/ pretto ...Men mina barn hade knappt sett TV i den åldern. Än mindre en mobil

Önskar ärligt att vi hade det likadant.
  • Hooon

Jaa absolut och självklart är det jag som bestämmer.

Var mest nyfiken på hur andra har det.

Eftersom han tjötar om tvn hela dagarna ser jag det som ett ännu större tecken på att stänga av den. Tack för era svar

• Hooon

Jaa tack för era svar ???? Vi gör så gott som allt ni skrivit. Tycker bara det är svårt att ta det lugnt utan tvn. Tex på morgon. Böcker läser vi massor. Och duschar som lugn aktivitet. Men sitta/ligga och vila efter utelek tycker jag är svårt utan tv ????

Nu dom senaste dagarna har vi suttit och tittat ut genom fönstret och lyssnat i hörlurar istället. Funkar rätt bra!

• Hooon
    Alexi skrev 2019-02-20 15:48:25 följande:

Fast det är ju du som behöver lugn efter utelek, inte barnet. Kan du inte ha en rolig låda med grejor att plocka i och ur.. ?

Jag har faktiskt inte sett det så. Har tänkt att även han velat sitta ner och ta det lugnt. Men det stämmer nog så att det är Jag som egentligen vill sitta en stund. Tack för tipset.
    Alexi skrev 2019-02-20 15:48:25 följande:

Fast det är ju du som behöver lugn efter utelek, inte barnet. Kan du inte ha en rolig låda med grejor att plocka i och ur somdu bara tar fram vid den typen av tillfällen när du behöver ta det lugnt. Roligt plastdjur, klossar osv?

Jag har faktiskt inte sett det så. Har tänkt att även han velat sitta ner och ta det lugnt. Men det stämmer nog så att det är Jag som egentligen vill sitta en stund. Tack för tipset.
  • Hooon
    Norbottensfia skrev 2019-02-20 20:28:52 följande:

Så många "duktiga" föräldrar här inne ;) min snart 2 åring har en egen platta med barnläge och massa pedagogiska spel. Hon älskar även att kolla på Pippi på tv. Hon är VÄLDIGT aktiv och vi pusslar så hon har rätt mycket tid med pappa och mamma även om hon är på förskola ett par timmar bara tre fyra dagar i veckan. Vi leker väldigt mycket med henne, aktiverar och läser, är ute. Det är snarare så att när hon blir för överaktiv och för trött, då får hon spela på plattan för att varva ner. Ett tag varje dag. Men allt är vårt val - hon får inte plattan genom att tjata tex, bara om det är "rätt läge".

Joo det är faktiskt så vi gjort också. När han blivit överaktiv så har det funkat väldigt bra.
  • Hooon
    Anotherone skrev 2019-02-20 16:44:16 följande:

Ja jag vet inte heller, en 1,5-2 åring "vilar" ju sällan. Min pojke är igång på max-effekt från det att han vaknar tills det är dags för vila efter lunch. En vanlig dag så leker vi med tåg/läser böcker/leker med djur etc fram till kanske 09-0930.  Vissa stunder är han ensam medan jag fixar frukost och får iväg hans syskon till skolan, vissa stunder vill han såklart ha sällskap. Sen klär vi på oss och går ut. Går till skogen, åker buss en sväng, handlar mat, går till biblioteket, matar fåglarna, leker i olika lekparker etc. fram till lunch. Möjligen kan det bli att vi går till öppna förskolan om det är riktigt dåligt väder men det är max 2-3ggr månad.

Sen är det lunch och efter det sover han i ca 1,5h. Har vi varit uppe tidigt sover jag också. Sov när barnet sover är så jäkla sant!!! Allt annat är underordnat min sömn om jag är trött

Eftermiddagen ser likadan ut, utelek, innelek, böcker mm. Ta emot syskon efter skolan, få igång deras arbete m läxor, förbereda aktiviteter, börja med middagsmaten. Kan också hända att vi går ut på tomten och kör bilar, sparkar boll eller nåt en stund även efter maten, om vi är trötta på att leka inne.

Sen bada och så är det god natt.

Jag önskar inget hellre än ett par timmar på soffan med en skål popcorn och en bra film. Det vore så_jäkla_skönt. Men det finns ingen möjlighet att prioritera det, jag har inte den sortens barn som bara sitter på en filt med en gris i plast och roar sig själv och då får jag helt enkelt lägga bort det. Allt har sin tid, en vacker dag ska jag slänga upp fötterna på bordet och VILA

Fullrulle ni har! Gud vad kul dom måste tycka att det är. Nae jag har ju inte heller den killen som sitter still. Så sova på dagen är riktigt skönt!
Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?