Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Skärmtid, lek, vardag?

modsey skrev 2019-02-16 11:38:21 följande:

Låter kanske mossigt/ pretto ...Men mina barn hade knappt sett TV i den åldern. Än mindre en mobil

Inte mina heller. Just nu har jag ett mellanstadiebarn och en liten som blir två senare i år. Och det är ett evigt tjat på stora sonen att inte använda sin mobil kring lillebror som förstår mer och mer vad som finns där i. Vi vuxna lägger bort telefonerna direkt vi kommer innanför dörrarna hemma. Storebror glömmer dock av det där och då blir det ett jäkla liv.

Men jag och vår lilla son är mest ute faktiskt. Promenerar runt från park till park, besöker biblioteket, åker buss en bit och går tillbaka. Hemma leker vi med Duplo, ritar, sjunger, läser böcker, dansar till musik på radio mm.

Tv är aldrig på, på dagtid.
  • Anotherone
    Alexi skrev 2019-02-16 15:15:15 följande:

TS tänk så här. En ettåring kan inte se vad hen behöver, alls. Hen ser bara vad hen har lust att göra. Dvs vad som är roligt just nu.

Du är den vuxna, du måste hjälpa barnet att få det som hen behöver. Det är mat, sömn, lek, vila. Tv ingår inte alls där.

Det är bara att bestämma er för vad ni vill ge barnet för uppväxt och bestämma tv-tider utifrån det. Vi halkade in i ett träsk med barn-två när vår äldsta var i den åldern och fick sen ta fighten om att stänga av och minska. Det är bara vi vuxna som kan styra detta, inte barnet.

Kunde inte sagt det bättre själv !
  • Anotherone
    Alexi skrev 2019-02-20 15:48:25 följande:
    Fast det är ju du som behöver lugn efter utelek, inte barnet. Kan du inte ha en rolig låda med grejor att plocka i och ur somdu bara tar fram vid den typen av tillfällen när du behöver ta det lugnt. Roligt plastdjur, klossar osv?
    Ja jag vet inte heller, en 1,5-2 åring "vilar" ju sällan. Min pojke är igång på max-effekt från det att han vaknar tills det är dags för vila efter lunch. En vanlig dag så leker vi med tåg/läser böcker/leker med djur etc fram till kanske 09-0930.  Vissa stunder är han ensam medan jag fixar frukost och får iväg hans syskon till skolan, vissa stunder vill han såklart ha sällskap. Sen klär vi på oss och går ut. Går till skogen, åker buss en sväng, handlar mat, går till biblioteket, matar fåglarna, leker i olika lekparker etc. fram till lunch. Möjligen kan det bli att vi går till öppna förskolan om det är riktigt dåligt väder men det är max 2-3ggr månad.
    Sen är det lunch och efter det sover han i ca 1,5h. Har vi varit uppe tidigt sover jag också. Sov när barnet sover är så jäkla sant!!! Allt annat är underordnat min sömn om jag är trött
    Eftermiddagen ser likadan ut, utelek, innelek, böcker mm. Ta emot syskon efter skolan, få igång deras arbete m läxor, förbereda aktiviteter, börja med middagsmaten. Kan också hända att vi går ut på tomten och kör bilar, sparkar boll eller nåt en stund även efter maten, om vi är trötta på att leka inne.
    Sen bada och så är det god natt.

Jag önskar inget hellre än ett par timmar på soffan med en skål popcorn och en bra film. Det vore så_jäkla_skönt. Men det finns ingen möjlighet att prioritera det, jag har inte den sortens barn som bara sitter på en filt med en gris i plast och roar sig själv och då får jag helt enkelt lägga bort det. Allt har sin tid, en vacker dag ska jag slänga upp fötterna på bordet och VILA
  • Anotherone

Det handlar inte om "duktig", det handlar om uppfostran och vad man vill ge sina barn. Jag önskar ibland att min lilla kunde ta det lugnt i soffan framför tv en stund ibland men han är inte nöjd med det. Han kan se 10-15 sek på ett babblarna-klipp, sen vill han byta till något annat. Det tolkar jag som att han inte förstår vad det handlar om. Och då finns det annat vi kan göra istället.

Sen är det för mig en ålders-och mognadsgrej. Jag tänkte inte på samma vis med vårt första barn. Då fanns visserligen varken paddor eller smartphones på samma sätt som idag (han är 13). Men då hade jag lättare att utgå ifrån mina egna behov. Idag tycker jag det är lättare att bara följa barnet.

Slutligen handlar det inte så mycket om att låta barn ha paddor eller kolla på tv utan mer vad man i så fall väljer bort eller INTE gör. Väljer man bort att rita, pussla och läsa böcker framför att ge barnet en padda vid precis varje givet tillfälle 7 dagar per vecka så är det inte sunt. Men om paddan är en aktivitet bland många andra så ser jag inget fel med det. Är helt övertygad om att sladdisen här hemma en vacker dag kommer inse vad som finns inuti den där paddan....

• Anotherone
    legomum skrev 2019-02-21 11:47:53 följande:

Är jag ensam om att lära mina barn leka själva?

Tycker det ser ut som så här i tråden. (Men jag vet att jag har fel)

Jag har för att få min vardag (även som hemmaförälder) att fungera fått se till att de är "upptagna" med annat för att jag ska tex kunna laga mat. Från början satt de max en meter från mina fötter och lekte i lådor och skåp när de blev äldre hade jag en lekhörna precis bredvid mig med leksaker. Kan säga att jag trollade med knäna för att hålla dem på gott humör, det var sjunga och göra ljud och konstant prat med dem. Utan att jag behövde sitta ner och leka -hela tiden. Visst tog det längre tid med maten men det får man ju räkna med när de satt två ettåringar vid fötterna.

Jag tror det är viktigt att lära sina barn att de inte måste bli underhållna av sina föräldrar varje stund de är vakna. Att det är ok att ha tråkigt.

Deras fantasi utvecklas och deras lust för upptäcka ökar när de får tid till det utan en förälder som konstant hoovrar över dem och serverar lek.

Så tänker jag.

Bra input! Min lilla behöver ofta sättas igång, och kan visst leka själv vissa stunder. Särskilt om vi gjort något dagen innan så kan jag se att han sätter sig och gör precis det nån dag senare. Jättekul! Och då passar jag på att göra sånt som jag behöver få gjort.
    Men det är inte hans bästa gren. Hans storebror var enklare på det sättet....
Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?