• legomum

Skärmtid, lek, vardag?

Twinsen (5 år) har fortfarande ingen telefon/platta att leka med. Tv var inte intressant för dem i den åldern.

De har precis som din 14 månaders roat sig kungligt med att undersöka allt, allt som skramlar och låter.

Leka gör man inte i den åldern det kommer senare så förslagsvis gör iordning lådan längst ner (i köket) med saker ditt barn får leka med från köket.

• legomum
    legomum skrev 2019-02-16 15:44:19 följande:

Twinsen (5 år) har fortfarande ingen telefon/platta att leka med. Tv var inte intressant för dem i den åldern.

De har precis som din 14 månaders roat sig kungligt med att undersöka allt, allt som skramlar och låter.

Leka gör man inte i den åldern det kommer senare så förslagsvis gör iordning lådan längst ner (i köket) med saker ditt barn får leka med från köket.

Jag menar förstås upptäcka och undersöka i sista raden
  • legomum

Är jag ensam om att lära mina barn leka själva?

Tycker det ser ut som så här i tråden. (Men jag vet att jag har fel)

Jag har för att få min vardag (även som hemmaförälder) att fungera fått se till att de är "upptagna" med annat för att jag ska tex kunna laga mat. Från början satt de max en meter från mina fötter och lekte i lådor och skåp när de blev äldre hade jag en lekhörna precis bredvid mig med leksaker. Kan säga att jag trollade med knäna för att hålla dem på gott humör, det var sjunga och göra ljud och konstant prat med dem. Utan att jag behövde sitta ner och leka -hela tiden. Visst tog det längre tid med maten men det får man ju räkna med när de satt två ettåringar vid fötterna.

Jag tror det är viktigt att lära sina barn att de inte måste bli underhållna av sina föräldrar varje stund de är vakna. Att det är ok att ha tråkigt.

Deras fantasi utvecklas och deras lust för upptäcka ökar när de får tid till det utan en förälder som konstant hoovrar över dem och serverar lek.

Så tänker jag.

• legomum
    Norbottensfia skrev 2019-02-20 20:28:52 följande:

Så många "duktiga" föräldrar här inne ;) min snart 2 åring har en egen platta med barnläge och massa pedagogiska spel. Hon älskar även att kolla på Pippi på tv. Hon är VÄLDIGT aktiv och vi pusslar så hon har rätt mycket tid med pappa och mamma även om hon är på förskola ett par timmar bara tre fyra dagar i veckan. Vi leker väldigt mycket med henne, aktiverar och läser, är ute. Det är snarare så att när hon blir för överaktiv och för trött, då får hon spela på plattan för att varva ner. Ett tag varje dag. Men allt är vårt val - hon får inte plattan genom att tjata tex, bara om det är "rätt läge".

Det är väl du som mamashamar genom att säga att de som valt ett liv utan plattor o liknande är "duktiga" och med en smily som avslut.

Det är inget konstigt att välja bort teknik till så små. Det är viktigt med rörelse och det är viktigt med vila.

Skärmtid för en tvååring är inte vila. Kanske för benen men inte för hjärnan som också behöver pausen.

Som sagt du gör dina val och det finns inte en enda anledning till att jag tycker du har det minsta rätt men det är dina val för ditt barn.

De enda som blir drabbade av sina föräldrars okunskap är ens barn. Vad som är bra eller inte får man forska fram. En bra ide är att vara kritisk till att ändra det som fungerar och är bra.
  • legomum
    Anotherone skrev 2019-02-21 11:53:08 följande:

Bra input! Min lilla behöver ofta sättas igång, och kan visst leka själv vissa stunder. Särskilt om vi gjort något dagen innan så kan jag se att han sätter sig och gör precis det nån dag senare. Jättekul! Och då passar jag på att göra sånt som jag behöver få gjort.

Men det är inte hans bästa gren. Hans storebror var enklare på det sättet....

Det är ju helt i fas med den åldern. Att man får hjälpa dem igång med något. Det har jag fått göra fram tills 3-4 års ålder. Nu som 5 åringar leker de helt själva de startar leken och fortsätter att öka den och ibland så spar de leken till senare.

Håller med vissa barn behöver mer stöd i den biten mina tvillingars äldre bror var så.
Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?