Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Pappa med dålig attityd

Leila4 skrev 2019-03-23 16:09:54 följande:
    Tack för svar. Jag vet varför jag inte lämnar, jag tänker lite att " vem vill ha en mamma, en tvåbarnsmamma" kommer aldrig få något annat. Kommer den nya älska mina barn som jag gör som de vore hans egna? Anledningen till att jag behåll detta barn var pga att jag ville att vår barn skulle ha ett syskon. Jag är rädd att bli en av alla andra mammor som inte har en sambo. Att misslyckas med familjelivet.
    Tycker du att alla skilda och separerade är misslyckade, alltså?
    Inte ett dugg charmigt. 

Vet du, en människas värde sitter inte i hennes partner utan i henne SJÄLV. Man kan absolut leva ensam och vara lycklig. Sök hjälp, så du inser det och kan bygga upp ett EGET och självständigt liv för dig och barnen.  
  • Anonym (Va?)
    Leila4 skrev 2019-03-23 20:53:55 följande:
    Det jag menar att jag skulle känna mig misslyckad om man inte höll ihop som en familj ( föräldrarna ) är att jag har en bild att familjen ska va ihop. Mamma,pappa barn. Alla i min närhet har de så. Jag vill ha de så. Sitter man här nu i skiten rent ut sagt och känner sig misslyckad. Hur klarar man sig att ha sina barn varannan vecka osv osv? Kanske har alldeles för höga krav på mig och hur en familj ska se ut....
    Fast det finns ju hur många som helst som är separerade eller skilda. Kanske inte i din närmaste vänkrets, men lyft blicken lite. Titta runt bland kollegor, chefer, dina föräldrars vänner, grannar, barnens vänners föräldrar, TV-profiler, författare, politiker. Du kommer garanterat hitta många separerade. Inte kan du på allvar se ner på alla dem och tycka att de är misslyckade? OM du gör det behöver du jobba på din människosyn som i så fall är allt annat än trevlig. Men nu tror jag ju inte att du ser ner på andra människor som är skilda och separerade, så då finns ju heller ingen anledning att se ner på sig själv

Barn tackar inte sina föräldrar för att de håller fast vid dåliga relationer och lär dem att man kan behandla varandra illa i en relation. Ställer du höga krav på sig själv på riktigt så tar du ansvar för att både du och barnen slipper vara i en kärlekslös relation som kännetecknas av bristen på respekt och omtanke. 
  • Anonym (Va?)
    Leila4 skrev 2019-03-24 08:42:17 följande:
    Okej :) sånt. Nej föräldrar är inte misslyckade som har separerat. Men varför ska jag känna så då? Kanske ska ta o arbeta på det. Eller ska. Tack :)
    Kanske du kan ta hjälp av en kurator eller liknande?

Gissar att du känner så eftersom det är så många som utgår från kärnfamilj och tänker att det är normen. Mamma, pappa och två barn, det är det "vanliga" i böcker, filmer och i mångas hjärnor. Men i verkligheten ser det ju inte ut så. 

Kanske du kan göra en lista med förebilder? Tänk på personer du vet är separerade, eller som kankse nu är gifta för andra gången (dvs har gått igenom en skilsmässa) och som du tycker verkar trygga och nöjda i livet. Tänk "Kunde dom så kan jag!"
Svar på tråden Pappa med dålig attityd