Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Aikido skrev 2019-03-25 17:41:49 följande:
    Får verkligen hoppas att du inte hanterar några juridiska spörsmål i ditt arbete.
    Skulle kunna belysa detta utifrån lagstiftningen

5 kapitlet i Brottsbalken behandlar ärekränkning, och det finns vissa undantag för att man inte ska bli dömd för detta brott och förutsättning #1 att det är sant men det räcker inte med det utan det behöver även uppfylla "att det med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken".

Brottet faller inte under allmänt åtal vilket betyder att det är upp till den som blivit utsatt att driva saken i domstol och inte åklagaren.
  • Anonym (jur)
    molly50 skrev 2019-03-26 08:50:43 följande:
    Jag tror att det Anonym (skärp dig) menar är att du ska skämmas över att du mer eller mindre dömer TS och antyder att hon skulle ha hittat på att hon blivit våldtagen som barn.
    Du skriver att du själv har varit utsatt för övergrepp.
    Fundera över hur det skulle kännas om någon skulle antyda samma saker om dig.
    Framförallt om det kommer från en anonym person som överhuvudtaget inte känner dig.

Att TS inte har anmält kan ju dels bero på att hon var barn. En del barn kan ju bli tystade och kanske t om hotade om de berättar en sådan sak.
    Eller anklagade för att ha livlig fantasi,som du också har skrivit.
    En annan orsak kan ju också vara att fallet kan vara preskriberat vid det här laget.
    Så jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma när man inte har all information.
    Jag instämmer i det du skriver och jag tycker det är en tråkig samhällsutveckling där det går så fort att döma våra medmänniskor på i stort fragment av verkligheten, ofta är saker och ting mycket mer komplexa än vad som kan förmedlas på några rader text och då tycker jag att man bör vara varsam.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?