Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Du ska inte vårda denna man. Det kommer aldrig bli bra.

Men samtidigt är det ingetn bra idé att berätta om våldtäkterna. Det är allvarliga saker som man inte vill ska spridas på jobbet och om det sprids finns risken är att du åker på ett åttal för förtal. Däremot borde du rimligen kunna säga att mannen funnits i din bekantskapskrets och att det hänt saker som gör att du inte kan vårda honom. Jämför inlägget om styvfadern som någon skrev.   

• Anonym (X)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 11:34:41 följande:
    Där sa du något bra! För han kan ju lika gärna anmäla mig då mot förtal när det inte finns något på det.

Blir nog att söka nytt jobb, vilket jävla samhälle egentligen 
    Jag förstår din panik när det förflutna lägger sig i ditt knä. Djupa andetag! 

Men jag tänker organisationen borde kunna hantera detta. Men att du ska säga så lite som möjligt. Bara så mycket att de förstår att det är omöjligt för dig att hjälpa denna man. 

Eller är det så att brukarna äter i genensam matsal på avdelningen? Då blir det svårare att undvika om du är kvar. Finns det i såfall andra avdelningar du kan be att få komma till?   

• Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:34:33 följande:
    Du har ju skrivit i hela tråden att du böev sexuellt utnuttjad av denne mannen i din barndom och nu är du rädd för att kunna bli åtalad för förtal?! Ja, om du ljugit och spridit rykte vidare till kollegor etc och mannen anmäler så kan du riskera det. Däremot om det är sant och du enbart berättar för din chef så finns inget förtal att anmäla.
    Hört talas om skillnaden mellan att HA rätt och att FÅ rätt?
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 14:03:37 följande:
    Ehh ja, har du?
    Blev det för svårt för dig nu?

Man kan bli fälld för förtal, även om det som sägs stämmer med verkligheten. Man kan bli friad från brott, även om man har begått brottet.  
    Ett våldtäktsoffer blir inte mindre våldtagen för att en utredning läggs ner

==> Din post om att TS ljuger för att hon oroar sig för förtal är förfärlig. TS skriver i känsliga rummet och du tuffar på som ett ånglok.  
  • Anonym (X)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 15:09:05 följande:
    Har nu fått lov att gå hem. Berättade vad som hänt i fullständig gråt och panik. Hon ser surt på mig och säger "du får lov att gå hem"
    Oj, så jobbigt! Har du någon hos dig? 
    Om inte kontakta någon du litar på!
    Du behöver stöd!

• Anonym (X)
    molly50 skrev 2019-03-28 08:58:43 följande:

TS,hur går det? 

Undrar jag också. Hur mår du idag TS? 
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?