• Anonym (Tina)

Börja dejta kille utan utb. och körkort??

Jag står i valet och kvalet att börja dejta en kille som jag verkligen fastnat för...Men han har varken utbildning eller körkort. Jag bor på landet och det är ett måste att ha körkort för att kunna ta sig till jobbet och för att handla.
    Han bor i en stor stad och jag kan väl köpa det lite som en anledning till att han inte har körkort. För mig är det dock ett tecken på avsaknad av driv och att det kan spegla hans personlighet. Är man 30 år och varken har det ena eller andra så ringer lite varningsklockor hos mig. Sen behöver han inte ha båda, men om han hade haft något utav det hade gjort att magkänslan känts bättre. 

Det känns som att det mesta kommer hänga på mig, jag har bra jobb, kan ta mig vart jag vill. 

Jag har bara dejtat killar tidigare som haft både utbildning och körkort och det har varit viktigt för mig, det är attraktivt. Samtidigt har ju fastnat för den här killen. 
    Tänker jag fel, snälla kom med lite inputs och råd.

• Svar på tråden Börja dejta kille utan utb. och körkort??
  • Anonym (Tina)
    elin1989 skrev 2019-03-27 15:42:05 följande:

Har han jobb? Om han bor i en stor stad kanske han inte behöver körkort. Jag tycker också att det visar på brist på driv, men han kanske verkligen inte behöver det? Utbildning skulle jag inte bry mig så mycket om så länge han har ett hyfsat bra jobb. Och jag har själv doktorerat. 

Jag har ganska låga krav på män haha, men mina fem grundprinciper är 1. Jobb, 2. Bil, 3. Bor inte hemma hos mamma, 4. Inga missbruksproblem och 5. Utför nån typ av träning. Skulle kunna kompromissa om typ alla, till exempel om han pluggade och var på väg att skaffa jobb. Men om det är allt för många grejer som talar emot honom tycker jag att du har rätt att vara försiktig.

Han har ett jobb som är helt ok. Jag håller med dig till viss del, jag har högskoleutbildning med kandidatexamen, det är inte helt avgörande om han har utbildning bara han har ett hyffsat bra jobb. Men samtidigt finns ju oron där, vad händer om han blir arbetslös? Det inger trygghet om han har utbildning och lättare får jobb.
    Körkort kan man skaffa även om man bor i en större stad, så där känner jag verkligen att det kan ha med andra orsaker att göra, tyvärr. Skulle han flytta till mig, det går ju inte som läget är nu, känns som att det är svårt att få ihop våra liv så att det skulle fungera. 
  • Anonym (Tina)
    Kjell2 skrev 2019-03-27 15:46:53 följande:
    Gäller det avsaknad av driv så ska du nog titta på annat än körkort också. Körkort kanske inte har varit prioriterat och ett mål. Finns andra värderingar kring det i storstäder. Går att fixa rätt lätt också på ett halvår.

Kolla mer på jobb och intressen för att hitta driv. Kamprad hade ingen utbildning men ett stort driv.
    Jag tycker att både utbildning och körkort tyder på ett driv, jag tänker så iallafall. Ok, men har man driv så kanske man ska visa det med och det är ju svårt att veta, går inte att chansa på att han har det heller.
  • Anonym (Tina)
    Kjell2 skrev 2019-03-27 15:56:39 följande:
    Varför inte chansa? Lär känna honom och se vart det leder.
    Jo, men vi bor inte direkt nära varandra så det kommer krävas planering och resor för att kunna ses. 
    Jag stirrar mig inte blind på utbildning, men jag vet att det är svårt att få jobb här där jag bor utan utbildning eftersom det är en liten stad. Med rätt utbildning är det lätt att få jobb var som. Men med en udda utbildning är det såklart inte lika lätt.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-03-27 16:13:27 följande:

Jag har inget körkort men är driven, har hög utbildning och jobb. Tycker verkligen inte körkort är ett måste, tänker på miljön också. Har inget behov av bil. Skulle jag flytta till en partner på landet hade jag absolut kunnat ta körkort. Hade nog gått fort. Så låt det inte falla på det, TS. Vad har han för jobb?

Ja alltså, det är ett krav och en förutsättning för att vi ska kunna bo ihop att han tar körkort. Ja men om man varken har körkort eller utbildning? Är det fortfarande ett tecken på driv?
    Han har ett butiksjobb.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ångrar mig bittert) skrev 2019-03-27 16:15:05 följande:

Jag träffade mitt ex när han var sjukskriven. Han skulle snart börja jobba lovade han. 14år senare gick han inte ens och hämtade posten i brevlådan. Hade då gått från sjukskriven till arbetslös till sjukpensionär för att han var en gnällig latmask. Han hade inget körkort, inga framtidsplaner. Ingen utbildning och skyllde allt på andra.

Jag grämer mig fruktansvärt över detta fortfarande. Varför var jag så dum och naiv för??! Jag skulle bara vänt på klacken från början.

Din dejt behöver naturligtvis inte vara så som mitt ex. Vad säger din magkänsla? Mycket snack och lite verkstad eller har han åstadkommit något tidigare i livet? Vad har han för drömmar? Är de realistiska eller mest fantasier?

Vad vill du? Vad är du för typ av person? Driftig?

Jag har nog normala krav och drömmar. Tycker det är mycket viktigt att vi ska ha en hyffsad bra ekonomi. En resa varje år är kul om man kan unna sig. Jag vill kunna köpa bra mat, helst ekologisk och det är ju bra om man kan hjälpas åt med det. 
    Sen måste jag vara ärlig och säga att jag nog är lite bortskämd från mitt ex. Han gav mig fina saker i julklapp o födelsedagspresent, för att han hade den möjligheten. Men då får man försöka tänka bort om det går..
  • Anonym (Tina)
    Fjäril kär skrev 2019-03-27 16:23:22 följande:

Du menar att någon som prioriterar annorlunda i sitt liv utifrån dig själv sett inte har något driv?

Ja men det är väl självklart att man har olika preferenser och utgår subjektivt, från vad man själv tycker är driv. Någon annan kanske har andra uppfattningar om  vad som är att ha ett driv. När jag söker partner kan jag ju inte gå efter andras åsikter.
Svar på tråden Börja dejta kille utan utb. och körkort??