• Anonym (hm)

Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.

Mompreneur skrev 2019-04-09 14:29:47 följande:

Det finns forskning som visar på att även pappans höga ålder, kan ha negativa effekter på barnet.

Man har sett en högre tendens till neuropsykiatriska störningar; adhd, asperberg, autism, schitzofreni, manodepressivitet, etc.

Jag skulle inte råda någon att skaffa barn över 45-årsålder; varken man eller kvinna.

Det slogs upp stort men visade sig inte vara så väldigt mycket. Utan att kalla dem försumbara är de där riskerna dock ofantligt mycket lägre än ärftligheten för bokstavsdiagnoser, dyslexi, svagbegåvning (som över tio procent av befolkningen har), autismspektrumdiagnoser, depression, hälsofarlig övervikt etc etc. Rent socialt har barn till äldre föräldrar (inkl pappor) - på gruppnivå förstås - trots allt ett betydligt bättre utfall än barn till "unga" föräldrar (<25) vad gäller hälsa, förankring på arbetsmarknad etc. Fast där finns förstås en skiktning så tillvida att föräldraskap generellt är senare bland högutbildade och tidigt föräldraskap å sin sida vanligare i grupper med förhöjt socialt utanförskap.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Bästa kompisen) skrev 2019-04-06 18:36:19 följande:

Hej på er!

Jag vet väl att jag inte har med detta att göra egentligen, hon gör ju som hon vill men det är min bästa kompis men jag vet inte hur jag ska ta upp det med henne. Eller jag kanske inte ens ska ta upp det, jag är bara orolig.

Nej, du ska inte ta upp det. Hon är redan gravid och glad för det. Är hon normalbegåvad så vet hon redan att barnet statistiskt sett "bara" får ha kvar pappa till trettioårsåldern. (Att min pappa dog när jag var 15 och han 45, och min morfar, som var femtio när min mamma föddes blev 90 är en annan historia.) 

Hade hon frågat dig på förhand utan att vara gravid hade det varit OK att uttrycka dina tankar på ett neutralt sätt. Nu har det tåget gått. Det är inte så att din kompis kommer att göra abort för att en kompis/släkting/random tyckare anser att det är olämpligt, det kommer bara att försura er relation att diskutera dina farhågor.
  • Anonym (hm)
    Anonym (haha) skrev 2019-04-10 13:20:25 följande:
    Det finns en ganska naturlig anledning till varför de flesta inte väljer en så gammal partner, som någon skrivit så är risken för att barnet föds med problem mycket högre ju äldre man blir
    Nej, det är inga mycket högre risker pga äldre pappa. Det handlar om en ytterst liten förhöjning som är försumbar på individnivå. De mer märkbara förhöjda risker som finns, på kromosomrubbningssidan, handlar om äldre ägg - något en kvinna över fyrtioårsåldern ganska säkert är medveten om.

En större anledning till att de flesta väljer partner med mindre åldersskillnad  handlar om liknande ställe i livet, livsmål och referenser. Samma anledning som till att fler väljer partners ur samma socialgrupp eller etniska bakgrund än dem som väljer någon med annan bakgrund. Eller något så ytligt som att de flesta är mer kroppsligt attraktiva vid trettio än vid femtio och vi tenderar att landa med partners med samma "attraktionsgrad".
  • Anonym (hm)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 14:10:20 följande:
    Men riskerna är fortfarande inte höga, även om de är ökar (från ett tidigare låg risk).
    /.../
    När det gäller pappor, när det står att det ökar med 35% innebär inte att det är 35% som får det, utan om t.ex 1/1000 får det, så får 35/1000 det med 35% ökad risk.
    Du menar väl 1,35/1000 hoppas jag. (Den ökade risken som vissa mindre studier funnit (andra har inte gjort det) talar om 20-30% ökad risk vad jag sett.)
  • Anonym (hm)
    Sporthoj66 skrev 2019-04-10 13:51:30 följande:
    Tyvärr så finns det högre risker och i synnerhet för autism och Downs. Det är inte så försumbara heller enligt flera nya studier från bl a Danmar. Det sagt ..är hela livet en risk, kalkylerad i bästa fall, dumdristig i sämsta. 

Vid val av en "partner in crime" resp. "bygga familj och framtid" har nog människor helt olika uppsättningar av kriterier. Det trista vore om mannen tänker sig en kul tjej att köra mc, kitesurfa och resa med...medan tjejen vill ha "villa, hund, man och volvo". Fast...en sådan mismatch blir ju rätt förödande oavsett ålder på parterna.
    Vad gäller autism (och schizofreni för den delen) finns en viss förhöjning, fortfarande låg på befolkningsnivå men - intressant nog - framför allt i familjer där det finns en känd ärftlighet för tillstånden.

t ex ur tidskriten Translational Psychiatri Transl Psychiatry. 2017 Jan; 7(1):
    "Given the low prevalence of these disorders at baseline, even a fivefold increase in the odds ratio under an assumption of strong de novo effects, would yield a low probability that the conceived child will have autism or schizophrenia as a result of higher paternal age."

Slutsatsen torde vara: Vill du ha bästa chanser för friska barn, skaffa inte barn med någon med sjukdom i släkten (oavsett ålder)...
Svar på tråden Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.