• Meriall

Försenad utveckling 4 månader? Någon som känner igen sig?

Det enda som låter lite sent är att inte vara i närheten att kunna sitta med stöd... Men hur mkt har ni övat? Min dotter orkade inte heller hålla huvudet uppe länge i den åldern. Rullade gjorde hon inte heller då. Har han stort huvud? Det kan försena.

• Meriall
    Trent skrev 2019-04-23 16:32:53 följande:

Stackars barn! 4 månader och redan en massa krav. Chilla!

Inget konstigt att oroa sig. Är ngt fel är det bra att veta tidigt så barnet får hjälp.
    Poppius skrev 2019-04-23 16:50:27 följande:

Tack för svaren!

Det är inga krav. Mer att jag är lite orolig av mig.

Mest orolig är jag väl över att nacken inte är stabil. Vi har övat en hel del. Huvudet är normalstort.

Vad händer om du sätter honom upp med kuddar runt (även stöd för huvudet)?

Min dotter höll huvudet bra först när hon var 5 mån men då satte hon sig plötsligt också upp själv strax efter. Hennes huvud var lite extra stort dock.

Tycker han om att magträna?
  • Meriall

Poppius, så satt dottern vid 4 mån också men jag hade henne lite bakåtlutad så hon inte föll framåt i stolen (med huvudstöd). Hon avskydde magträning av alla former men jag försökte med leka flygplan och sånt. Var dock svårt för hon var rätt stor och tung redan då, både i huvud och kropp (hon föddes 2 mån tidigt så det är korrigerade värden jag skriver, så när jag räknar henne som 4 mån var det eg 6 mån efter födsel). Hon var helt ointresserad av att rulla runt. Ville bara ligga på rygg och titta på folk och grejer :) Babysitter funkade bra också! Hur funkar det för ditt barn med babysitter? Den älskade hon.

Men vid 5 mån så var vi på besök hos släktingar i ett par dagar och hade glömt babysittern och hon låg på soffan på rygg och plötsligt satte hon sig upp själv. Helt overkligt! Vi blev jättepaffa! Efter det var huvudet stabilt och hon satt bra utan stöd (vippade över ibland om hon tittade för mycket åt sidan dock).

Hon hittade förresten fötterna vid 3,5 mån och flyttade saker mellan händerna vid 3 mån. Rullade runt enstaka gånger vid 5,5 mån. Det var aldrig så roligt enligt henne. Vid 7 mån stod hon själv med stöd (höll i sig i bordet) och drog sig upp själv mot möbler vid 8 mån. Stod utan stöd vid 11 mån och gick 3 veckor senare.

Svar på tråden Försenad utveckling 4 månader? Någon som känner igen sig?