Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Har de rätt att vägra byte?

Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 21:27:33 följande:

Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

Har du kvitto och obruten oskadad förpackning tycker jag de borde låta dig byta. Men det finns inget krav att de måste göra det då du fick möjlighet att underöka varan för att säkerställa att det var rätt innan du gick därifrån.

• Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 08:10:04 följande:
    Nej den gav ingen ledtråd. De stod på en hög hylla, jag sa vilken jag skulle ha, frågade och fick bekräftat att det är den som är till för det jag skulle, betalade, fick påsen med flaskan och gick. Fanns inte en tanke att han kunde ha gett fel.
    Nej, men fel blev det. Som köpare har man ett stort ansvar att undersöka varan innan men slutför köpet. Se KöpL 20§. 

• Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 08:55:06 följande:
    Och jag undersökte så gott jag kunde eftersom jag först bad om den jag skulle ha och sen frågade om det var rätt sort till det jag skulle ha den till.
    Ja, det finns en viss öppning att du skulle kunna få rätt om du drev detta till ARN eller domstol. Frågan är om det är värt den tiden och energin. Gäller det stora summor?

Annars får du gnälla av dig lite och bojkotta affären i framtiden.

• Kjell2
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 09:29:48 följande:
    TS räknar Systembolaget som delikatessbutik.
    Jag vet i alla fall inte någon annan delikatessbutik som har svindyra flaskor med fransk text bakom disken.TomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomte
    Å andra sidan så har systembolaget väldigt generösa bytesregler om man har kvitto.

• Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 08:58:32 följande:
    Det syns att den är oöppnad, den går inte att återförsluta så ?osynligt?.

Går tillbaka idag och säger till om reklamation istället och ser vad de säger.
    Har du kvar kvittot? 
  • Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 09:52:54 följande:
    Nej jag är inget troll, vad är det som är idiotiskt med att vilja få byta något som är kassörens tabbe?
    Om butiken vägrar och du anser dig har rätt vänd dig till din komunala konsumentvägledare och sen till ARN.

Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?