Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Har de rätt att vägra byte?

Du borde ha kontrollerat att det var rätt flaska innan du lämnade butiken. Att skylla på att du inte kan franska håller inte. Du kunde ha skrivit ner namnet eller tagit med en bild (t.ex. på telefonen). Speciellt om det var så noga att bara en annan smak gör drycken odrickbar. Butiken måste inte ta tillbaka flaskan.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:

Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.

Det är fortfarande upp till dig som kund att se till att du fått rätt sak. Personalen kan ju ha tagit fel eller missförstått.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 09:52:54 följande:
    Nej jag är inget troll, vad är det som är idiotiskt med att vilja få byta något som är kassörens tabbe?
    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 12:03:25 följande:
    Du tycker inte det hade varit lite otrevligt att ställa sig och googla på produkten kassören säger är rätt samtidigt som fler står bakom och väntar på sin tur? Jag fick inte ens produkten i handen innan den var betald. Jag sa rätt smak, han gav mig ändå fel.
    Nej, men jag hade redan haft en bild redo på mobilen eller namnet nedskrivet så att jag kunde visa personalen exakt vilken jag ville ha. Alternativt hade jag bara gått åt sidan efter jag betalat för att se om det var rätt. Tror de allra flesta butiker godkänner byte om du inte ens hade hunnit lämna butiken.

Sen är det fortfarande din skyldighet som kund att se till att du fått rätt produkt. Du kan inte skylla på att du inte kan franska eller inte ville verka otrevlig. Det var ditt fel att du gick därifrån utan att dubbelkolla.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hepp) skrev 2019-05-06 12:05:56 följande:
    Jo TS kollade om det var rätt. Hen frågade butikspersonalen, som ju bör veta vad de säljer.
    Nej, att be om att få en specifik vara betyder inte att man har kontrollerat att man faktiskt fått den varan. Personal kan också missförstå eller göra fel.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?