Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:04:30 följande:
Den är oöppnad och de ville inte ta emot den öht. Vad gör reklamation för skillnad när de vägrade ta tillbaka den?
Lagligt ligger skillnaden att man inte har rätt till byte av ok vara men att man har rätt att få rättelse vid köp av felaktig vara=reklamation. Har du fått en annan sort än du beställt och inte kan antas kunna läsa (i detta fall) franska så att du själv insåg felet borde varan kunna anses felaktig.
Detta förutsätter förstås att butikschefen väljer att 1) tro dig och 2) följa lagen om han tror dig.
Det är möjligt att butikens egna regler hindrar dem att sälja varor som en gång lämnat butiken, då är förstås en retur en ren förlust för dem och samarbetsviljan kan vara ännu sämre.
Jag vet inte om jag skulle lägga mer energi på det men vill du det är det mest effektiva förmodligen att på neutralt sätt förklara för butiksansvarig/chef, kanske via mail, att du förstås inte kan bevisa vad som hände då du inte brukar spela in dina butiksbesök, men att du tycker det är oprofessionellt att först få annan vara än du bett om, en du inte alls är intresserad av, och sedan inte få den ersatt. Att du hade förväntat dig bättre kunskap och ansvarstagande i en specialbutik och att du naturligtvis kommer att dela den åsikten med dina vänner och bekanta IRL och på sociala media.