Inlägg från: Anonym (Ärla pärla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärla pärla)

Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?

Är inte välbärgad ej heller fattig, men kan ibland ha dålig ekonomi och ibland bättre. Vi har ibland råd att bygga och semestra ibland inte. Men alltid råd med vardagliga nöjen, kläder, mat och skor.

Däremot gillar jag inte att hänga med fattiga, för de kan aldrig göra något så det slutar alltid med att jag får betala eller att vi hamnar i någons lägenhet på en kaffe och hembakat. Har jag tur blir jag bjuden på middag, fläsk och potatis. Som jag sen får skjutsa till affären för soppa pengarna tog slut med ingredienserna eller så har de inget körkort. Dessutom inga större ambitioner på att ta sig framåt. Så jag har slutat att hänga med sådana. Jag vill kunna vara jämlik. Samma gäller åt andra hållet, jag skulle aldrig kunna hänga med att shoppa varje dag och åka utomlands varje månad, typ. Jag skulle få ångest och känna mig mindervärdig så jag skulle inte försätta mig där. Jämlikhet ska det vara!

• Anonym (Ärla pärla)
    eraldahl skrev 2019-05-31 10:25:52 följande:

Jag brukar hänga med de som är på stegen undere och över mig. Då kan jag både inspireras och inspirera. Och man har tillräckligt mycket gemensamt för att förstå varandra. 

Känner igen det där med att betala för kompisar som alltid är fattiga. Man vill att de ska vara med men tröttnar när de aldrig blir någon förändring och de förväntar sig att bli bjudna. Det är okej en kortare period men när det gått 1,5 år och de inte skaffatt jobb eller har råd med en hamburgare är det fan nog.

Är inte heller vare sig rik eller fattig. Dock är man ju ensam så jag har lite utgifter.

Det är en bra insikt, fin tanke. Men jag har umgåtts alldeles för mycket i de banorna att jag fixar inget annat än jämlikhet. Klart jag kan vara med någon snäppet hit och dit men inte markant skillnad inte.

Visst, de bara står och trampar och kräver tillslut att den där hamburgaren jag vill ha är deras eller bara för att jag ska ut och åka ska jag ta de där extra 15 minuter för att fixa deras ärenden. Jag blir bara osams med sånt folk!
  • Anonym (Ärla pärla)
    Konservativ skrev 2019-05-31 11:07:09 följande:

Varför kan man inte sitta hemma hos någon och dricka kaffe? Känns det som att kackerlackorna ska hoppa på er?

Det blir ganska enformigt tillslut!

Du ekonomi har inget med kackerlackor att göra, av med fördomsmössa.
  • Anonym (Ärla pärla)
    Konservativ skrev 2019-05-31 12:52:07 följande:

Öh, nu var det ju inte jag som.....äsch svårt med ironi på internet.

Tydligen är det för svårt att prata för somliga? 

Tydligen för dig! Jag har bara svarat konkret och koncist, så kanske inte bara fördomsmössa som ska av utan även nattmössan!

Att sitta hemma hos någon och dricka kaffe varje gång man umgås blir enformigt, förstår du mitt svar nu?
  • Anonym (Ärla pärla)
    ruta1 skrev 2019-06-01 09:37:37 följande:

Den rike i sammanhanget kan faktiskt bjuda på avgiften vid utflykter, har man pengar så kan man göra det. Är det en sann vänskap så är det ok.

Nej absolut inte! Det är inte att vara en vän, det är att vara ett gående försörjningsstöd! Det är heller inte okej av vännen att ta emot detta! Vad är givandet i det? Inte en balanserad vänskap. Mina pengar är till för mig och inte för världen. Om min väns plånbok blöder pengar är det inte min plånboks uppdrag att plåstra om. Du har det hela väldigt bakvänt. Hoppas inte du någonsin råkar ut för detta själv, för du anar inte hur utnyttjad du kan bli eftersom det tillslut blir till din skyldighet att driva detta privata välfärdssystem och ger du plötsligt avslag, vänder de dig ryggen - helst med yxa och häcksax!

Good luck!
Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?