Inlägg från: idisslaren |Visa alla inlägg
  • idisslaren

BF februari 2020

Hoppar in här jag också. Plussade idag men mensen är ett par veckor sen. Bf 20 feb men misstänker det blir en skottdagsbebis ???? har två sedan tidigare och brukar gå över länge... Ska på vul på fredag pga att jag fick propp första graviditeten och det ska bli spännande att se ett förhoppningsvis tickande hjärta :)

• idisslaren

Hej.. Jag har idag varit på ultraljud. (Har under tidigare graviditet fått blodpropp så behöver börja förebyggande medicinering.) Hade dock hoppats på  att få se ett litet hjärta som slog men det var för tidigt och så pass att man inte ens kunde säga om fostret levde eller ej. Det var "nästan" rätt storlek men några dagar mindre än det borde varit enligt sista mens men nu fick jag bara massa hjärnspöken. Har två friska barn men mellan dom fick jag två missfall. En gång var vi in på sånt här tidigt ultraljud och barnet var lite för litet för den vecka jag var i även då men hjärtat slog. Några dagar senare fick jag missfall. När man väl ser hjärtat slå ökar missfallsrisken avsevärt men eftersom man inte kunde se det idag blir jag orolig :( bara hålla tummarna och önskar jag inte behövt åka in så hade jag inte behövt fundera på det här.

• idisslaren
    Cis skrev 2019-06-29 08:11:15 följande:

Usch förstår din oro. Följer dem hcg nu då? När ska du på nästa ul? Vilken vecka mätte dem?

Nej tanken är nog att bara göra det vanliga rul nu. Syftet var väl att bekräfta graviditeten så jag inte behöver ta dagliga sprutor i onödan. Jag skulle varit 6+1 enligt mens men var som 5+någonting. Så inte jättestor skillnad men skulle varit skönt att se ett litet puckade hjärta iaf :P
  • idisslaren

Fanns det någon Facebook grupp förresten?

Känns som jag inte har några symtom just nu och det är lite oroande... Fler som mår lite för bra?

• idisslaren
    Cis skrev 2019-06-30 18:17:27 följande:

En fd kollega till mig som ska föda här nu vilken dag som helst dolde sin graviditet till v 20. Hon sa att hade det inte varit för brösten som blev större hade hon själv inte märkt alls hon var gravid fören magen kom i v 16. Hon jobbade som vanligt första månaderna på en akutmottagning och orkade samtidigt renovera hemma efter jobbet! Haha helt galet hur det kan vara så olika för olika kvinnor! :D

Jag kunde med dölja det till vecka 20 första gången. Iaf med rätt kläder men jag är inte så smal :P
  • idisslaren
    Cis skrev 2019-06-30 18:04:47 följande:

Själv så mår man förjävligt. Vet pga en tidigare graviditet för ett par år sedan där jag gjorde abort i v12+0 (pga tråkiga omständigheter) där jag mådde skit från v 6+0 till abortdagen kontra mitt missfall i höstas i v 8+0 där jag inte mådde särskilt dåligt. Lite trött runt 5+0 men inte mer. Så vet med mig att jag måste nog må dåligt för att det ska ha chans att gå vägen.

Önskar jag var sån som inte behöver må så här dåligt och vet ni inte att inga symtom för er = inte bra så hoppas ist att ni slipper ha det som mig och de andra som mår pyton med sängläge. Årets finaste varmaste dag idag och jag ligger raklång i soffan. Typ fången i mitt hus för klarar inte att åka bil. Och tro mig, man är inte mindre orolig ändå, ändå om missfallsstatistiken är något längre så inträffar det ändå. Och att få missfall i tex v 10,11,12 eller 16, eller dåliga resultat på kubb eller nipt efter att varit sängliggandes en månad eller två, och inte vet hur man ska orka med illamåendet en dag till, liksom usch! Vet inte hur jag skulle orka det faktiskt. Så jag håller verkligen tummarna för att ni tillhör de där lyckligt lottade som mår rätt okej första månaderna och att mitt illamående slutar runt v 12 :D

Jag har två graviditeter och två missfall i bagaget. Speciellt andra grav var tuff! Mycket illamående och utslagen av trötthet. Med missfallen mådde jag bra men därav min oro nu. Mår skapligt - lätt illamående men väldigt trött. Men med mina missfall i åtanke, ett väldigt sent plus och för litet foster vid vul så hade jag gärna haft starkare symtom i förhoppning om att det skulle tyda på "starkare" graviditet. Inte för att det behöver vara så men ju mer hormoner i omlopp ju säkrare skulle det kännas i mitt fall :O

Men jobbigt för dig att du mår så dåligt men hoppas det tyder på att bebis mår bra och att det vänder snart för dig med :)
  • idisslaren
    Babycakes79 skrev 2019-07-03 13:22:14 följande:

Hej och grattis! :) Jag har bf 28 feb så nästan som dig. Har också ett MA i bagaget så har stor oro denna gång. Är med i FB gruppen ändå, skönt att kunna bolla och se hur andra tänker och resonerar. Inte lika aktivt härinne heller då så många är med i FB gruppen.

Jag vill med i den gruppen!!! Hur gör man?
  • idisslaren
    Lulea123 skrev 2019-07-04 18:28:47 följande:

Hallå, hallå!

Är 36år och gravid för första gången. Senaste mensen var 10/5, ägglossning 21/5 och plussade 6/6.

Eftersom man räknar från senaste mensen så har jag och BM räknat att jag är i v7+6. Nu var jag på ett extra UL eftersom jag har haft små blödningar till och från under 1,5 veckor. Läkaren sade att det inte är ett pågående missfall men hon sade att embryot verkade vara i vecka 5+? (kommer inte ihåg vad hon sade). Nu ska jag göra UL om 14 dagar igen för att se om det växer. Så inte överväldigande bra eller dåliga nyheter. Så min fråga, kan det bara saknas 2v sådär? Kan det i så fall bero på att jag hade ägglossning den 21/5, att ägget kanske inte fastnade direkt efter det?

Vet inte om jag ska vara positiv eller om jag ska ställa in mig på abort ????

Hur vet du att du hade ägglossning 21a?tänkte om din cykel varit längre än du trott. Jag hade en graviditet för ett par år sen där fostret var en vecka för litet men hjärtat slog. Tyvärr började jag blöda en vecka senare så min erfarenhet är inte positiv av ett mindre foster. Dock så är det ju så svårt att mäta så här tidigt och ta det med en nypa salt. Några dagar hit eller dit går knappt att mäta så säg att hon räknat fel på några dagar och du på några så skiljer det bara en vecka plötsligt. Jag gjorde också vul förra veckan och fostret var för litet så går lite på spänn nu :/
  • idisslaren
    Flima skrev 2019-07-04 23:15:00 följande:

Går in i v. 8 imorgon och kräktes för första gången imorse... Hade hoppats att klara mig från det, hehe. Mår inte överdrivet illa egentligen utan är rätt övertygad om att det triggades av en lång sovmorgon med sen frukost. Jag hann alltså bli för hungrig.

Om några dagar ska vi åka på bilsemester med bonusdottern på 10 år (som inte vet något än) och mina svärföräldrar (som vet) så jag tänkte förbereda mig med en massa enkla snacks som jag kan äta regelbundet medan vi är i farten. Har ni några tips? Bananer känns givet, men de är ju så svåra att hålla i ok skick i bilen. Vad mer kan man ha med sig som inte behöver fixas med och inte kladdar eller är onödigt onyttigt? Tacksamt för alla tips :)

Kanelknäcke :)
  • idisslaren

Är Facebook gruppen stängd nu? :( skrev för flera veckor sen och får inget napp. Hade gärna varit med :)

• idisslaren
    cutepoison skrev 2019-07-11 14:42:54 följande:

Jag kan göra en hemlig grupp :) Ni får skicka ett meddelande till mig här om ni vill vara med i gruppen. Tror att det kan vara bra att ha ett max antal för det kan bli så rörigt annars men vi ser hur många vi blir!

Har skickat pm jag med. Inte mer än 100-150 tycker jag :)
  • idisslaren
    cutepoison skrev 2019-07-11 16:52:37 följande:

Har pratat med admin i stora bf gruppen och några till får plats där. Ni kan skicka meddelande till t123 här på familjeliv om ni vill vara med! :)

Har gjort det två gånger men går inget svar :(
  • idisslaren
    LindaV1985 skrev 2019-07-14 11:35:55 följande:

Hej på er! Jag har en fråga som jag tillomed försökt googla fram.. jag vet inte riktigt vilken vecka jag är i, än, troligtvis v 9. (8+3 som jag o BM utgår ifrån).

Jag har två barn sedan tidigare (med samma pappa) de är 8 och 5 år gamla SÅ nu till min fråga. När är man redo för att berätta för barnen? Och Hur berättar man?

Vi har inte gjort något ul än. Tänker fråga om det när jag ska till bm på torsdag. :)

När ni vill ;) dina är ju så pass stora men å anfra sidan är ett halvårs väntan lång i den åldern. Vi har en snart 4 åring och han har ju väldigt dålig tidsuppfattning. Kommer inte berätta för honom förrän tidigast efter v 13 för han kan inte hålla en hemlis :P
Svar på tråden BF februari 2020