• Cis

BF februari 2020

Flima skrev 2019-06-27 10:58:09 följande:

Jag behöver lite råd... jag ska till tandhygienisten, som är min mamma, imorgon. Vi har inte berättat något för mina föräldrar än -de vet inte ens om att vi har försökt bli gravida - och min sambo tycker att vi ska avvakta tills det blir säkrare. För mig är det lugnt att berätta även om det inte skulle gå vägen. Problemet nu är att mamma kommer vilja röntga mina tänder och jag kan ju inte be om ett skydd för magen utan att hon fattar vad som pågår. Jag har dock läst att stråldosen från tandläkarröntgen är så låg att det inte ska vara någon fara även utan skydd, men jag börjar känna att det är dumt att chansa.

För att göra det hela ännu svårare så har jag under förmiddagen haft en ny typ av värk som kommer och går, känns typ som att det kommer från äggstockarna. Det känns inte likadant som ?vanlig? molvärk som jag har haft till och från i ett par veckor. Det behöver ju inte vara något alls men OM jag skulle lyckas övertala sambon att berätta för mina föräldrar ikväll känns det ju ännu mer onödigt om den här nya värken skulle vara början på ett MF.

Vad skulle ni ha gjort?

Om du får missfall, är det också hemligt då? Du kommer ju berätta det för din mamma, och det är ju trist att bara berätta det. Så berätta du, ni behöver inte berätta för hela världen, bara era föräldrar. Gör det till en kul grej ist. Berätta att hon inte kan röntga dig, när hon undrar varför kan du berätta att du är gravid om hon inte redan fattar :) det är roligare att vänta barn än att vänta missfall kan du hälsa din sambo ;) men såklart endel vill ju verkligen hålla tyst i början, kan förstå det också. Men nu har ni ju en anledning att berätta.
  • Cis

Beräknad liten bebis 6 feb. Går in i v 9 imorgon. Pga min oro, tidigare missfall i november, och att mitt extrema illamående känts lättare ett par dagar var vi inne och gjorde ett ul idag, såg ett hjärta slå! Vi är 33 och 36 och vi träffades för 1 år sedan idag, mycket fin årspresent att få se vår bebis! Håller tummarna för att den ska stanna kvar.

Vi har bestämt oss för att inte ta reda på kön. Så lustigt för jag har aldrig förstått hur folk inte kan vila det, och själv velat det tidigare men nu vill jag absolut inte veta. Känns fint och gammaldags på nåt vis att inte veta. Fler som tänker låta bli att ta reda på kön?

Vi vågar knappt tro är sant. Hoppas jag får stanna kvar i denna februari tråd nu. Hur hittar man fb-sidan förresten?

• Cis
    Tottisen skrev 2019-06-27 16:00:21 följande:

Grattis! Fan vilken häftig årspresent..:- D

Är det första barnet?

Hihi Tack. Grattis till ert plus också. Ja det var grymt faktiskt. :)

Japp första barnet! För er också?
  • Cis
    Nube skrev 2019-06-27 16:42:29 följande:

Grattis! Vi kommer inte heller att ta reda på kön, gjorde inte det med dottern heller och det var fantastiskt sedan när hon föddes att få veta att det var en flicka. Kan verkligen rekommendera :)

Tack detsamma! Åå vad häftigt! :D vilken upplevelse!
  • Cis
    idisslaren skrev 2019-06-28 13:19:14 följande:

Hej.. Jag har idag varit på ultraljud. (Har under tidigare graviditet fått blodpropp så behöver börja förebyggande medicinering.) Hade dock hoppats på  att få se ett litet hjärta som slog men det var för tidigt och så pass att man inte ens kunde säga om fostret levde eller ej. Det var "nästan" rätt storlek men några dagar mindre än det borde varit enligt sista mens men nu fick jag bara massa hjärnspöken. Har två friska barn men mellan dom fick jag två missfall. En gång var vi in på sånt här tidigt ultraljud och barnet var lite för litet för den vecka jag var i även då men hjärtat slog. Några dagar senare fick jag missfall. När man väl ser hjärtat slå ökar missfallsrisken avsevärt men eftersom man inte kunde se det idag blir jag orolig :( bara hålla tummarna och önskar jag inte behövt åka in så hade jag inte behövt fundera på det här.

Usch förstår din oro. Följer dem hcg nu då? När ska du på nästa ul? Vilken vecka mätte dem?
  • Cis

Själv så mår man förjävligt. Vet pga en tidigare graviditet för ett par år sedan där jag gjorde abort i v12+0 (pga tråkiga omständigheter) där jag mådde skit från v 6+0 till abortdagen kontra mitt missfall i höstas i v 8+0 där jag inte mådde särskilt dåligt. Lite trött runt 5+0 men inte mer. Så vet med mig att jag måste nog må dåligt för att det ska ha chans att gå vägen.

Önskar jag var sån som inte behöver må så här dåligt och vet ni inte att inga symtom för er = inte bra så hoppas ist att ni slipper ha det som mig och de andra som mår pyton med sängläge. Årets finaste varmaste dag idag och jag ligger raklång i soffan. Typ fången i mitt hus för klarar inte att åka bil. Och tro mig, man är inte mindre orolig ändå, ändå om missfallsstatistiken är något längre så inträffar det ändå. Och att få missfall i tex v 10,11,12 eller 16, eller dåliga resultat på kubb eller nipt efter att varit sängliggandes en månad eller två, och inte vet hur man ska orka med illamåendet en dag till, liksom usch! Vet inte hur jag skulle orka det faktiskt. Så jag håller verkligen tummarna för att ni tillhör de där lyckligt lottade som mår rätt okej första månaderna och att mitt illamående slutar runt v 12 :D

• Cis

En fd kollega till mig som ska föda här nu vilken dag som helst dolde sin graviditet till v 20. Hon sa att hade det inte varit för brösten som blev större hade hon själv inte märkt alls hon var gravid fören magen kom i v 16. Hon jobbade som vanligt första månaderna på en akutmottagning och orkade samtidigt renovera hemma efter jobbet! Haha helt galet hur det kan vara så olika för olika kvinnor! :D

• Cis

Jag går gärna också med i fb gruppen. Hur gör man? :)

• Cis
    Lulea123 skrev 2019-07-08 15:08:00 följande:

@Irene122:

Har blött ordentligt, med klumpar och ordentliga kramper hela helgen. Det har varit sängläge som gällt.

Var nu till gynjouren idag och en läkare genomförde ultraljud. Han visade skärmen och förklarade att han bara kunde se en skrumpen hinnsäck och inget foster. Han skrev ut cytotec, eftersom min blödning redan var igång skulle jag bara ta oralt 2st när jag kom hem och 2st till kvällen.

Nu hemma börjar tankarna snurra, enligt förra läkaren såg det ok ut. Förutom att det diffade 2veckor mot mensen (Stämde dock bra mot ÄL). Hon kunde se hinnsäck som motsvarade 5+6 veckor och ett svagt eko på 2mm (vilket ska stämma enligt tabell). Eftersom det var så tidigt kunde hon inte se några hjärtslag. Vi skulle boka tid för uppföljning 10-14 dagar senare.

Tänk om det är fel diagnos på VUL idag? De ska väl eg genomföra 2st VUL/UL för att bekräfta missfall innan Cytotec? Har ju läst några trådar där man haft samma symptom som jag och det ändå visat sig att de var gravida...

Åå vad tråkigt att läsa. Hållt tummarna för dig. Jag hade ett missfall i nov, det är tungt. Det är ju så vanligt. Men oddsen för ytterligare missfall minskar ju drastiskt för varje missfall. Och nu vet ni att ni fungerar. Förstår att man inte vill sluta hoppas, men i ditt fall låter det verkligen som ett konstaterat missfall. Men tycker det är konstigt att man inte efter förra vul valde att följa hcg, då hade man kunnat bekräfta missfallet snabbare.

Kram
  • Cis

Jag mår också fruktansvärt. Eller illamåendet är sedan 3 dagar lite bättre. Yrseln är lite olika från dag till dag, också varit bättre några dagar men igår var jag så yr så allt snurrade även när jag låg ner. Magen är fortfarande svullen som om jag är i månad 4 och galet hungrig. Och humöret ^^ Är bara i vecka 10 (9+4) och vore underbart om illamåendet redan börjat avta och man är på väg in i spökveckorna.

Ska på mitt andra vul nu vid 09, kommer vara så nervös så jag kommer skaka. Hade ett missfall i november men då fanns aldrig några hjärtljud, nu såg vi hjärtat slå i v 8+0.

• Cis

Börjar ju typ kännas verkligt nu. Gjort vul idag och allt ser bra ut. Är i v 10, snart 11. Men man bara oroar sig för allt. Ska göra nipt om två veckor. Så nu oroar jag mig för resultat för det ist. Men är väl bara att vänja sig vid denna konstanta oro antar jag :p

Svar på tråden BF februari 2020