Anonym (sophie) skrev 2019-06-09 17:48:57 följande:
Ska jag köra på samma? Jag har rätt och du har fel.
Man skulle absolut kunna hedra förlorade barn(som förövrigt inte är " bara en cellklump", jag vet av erfarenhet).
Att SD förvandlats till dörrmattor i hopp om att de ska få vara med och leka är inte nyheter för mig. Och du förstår väl varför inget parti tar i abortfrågan? Du ser väl det här i tråden? I Sverige får ingen debatt om abort finnas. Och i dagens medielandskap viker sig politiker för drev(se på Adaktusson, eller Sabuni nu för bara några dagar sedan). Sverige har inget öppet debattklimat. Och det godtar ryggradslösa politiker sorgligt nog.
Jag kan lova dig att framtiden inte kommer att se ut som idag. Se bara på historien. Perioder av dekadens har poppat upp lite här och var, men sedan har alltid en naturligare och konservativ ordning återinförts. I dagens läge kommer striden att stå mellan vilken slags konservatism som ska råda. Det kommer inte att bli vackert....
Av nyfikenhet, varför tycker du att det spelar roll när aborten görs? Vad är egentligen skillnaden när handlingen är den samma och utkomsten är den samma?
Nej, man kan inte stifta lagar efter minoriteter när det är majoriteten som kommer att använda sig av lagarna. I det fallet du nämner så är det snarare större risk för att det ofödda barnet inte är livsdugligt pga inavel och därför kan en abort vara skälig.
Skillnaden är ju bara att all forskning står på min sida.
Vilket skick ett aborterat foster eller ett missfall är i beror givetvis på när i graviditeten fostret avlägsnades. Från den absoluta början är det faktiskt vad du kallar för "bara en cellklump".
Har du sett foster i ett senare stadium så ger jag dig rätt, då är det ett foster med mänskliga drag.
Det finns som sagt ett parti som för abortfrågan mot ett totalförbud.
Jag har personligen diskuterat frågan med dem under Almedalsveckan 2018.
Det spelar roll när aborten görs för det är ett enklare tillvägagångssätt när det sker tidigt. De sena aborterna är som en förlossning där kvinnan måste föda ut barnet, alternativt kejsarsnittas under ovanliga omständigheter.
Jag tycker också att de sena aborterna är osmakliga men är ändå för möjligheten att kunna få tillstånd när synnerliga skäl finns.
Är du även mot abort att foster som konstaterats inte kunna leva utanför livmodern? Bara för principen?
Du menar ändå att det finns fall där abort är "okej"?