Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?
Nej!
Nej!
Gränsen för att få göra abort borde gå vid 12 veckor.
I Sverige är det förbjudet att göra abort om fostret kan antas vara livsdugligt och det tycker jag är en bra grundprincip. Jag tycker att aborter kan tillåtas senare om det finns risk för moderns liv eller om barnet är så svårt sjukt eller handikappat att det bara kommer överleva en kort tid efter födseln.
www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster
När en abort på Mälarsjukhuset i Eskilstuna drog ut på tiden och fostret var på väg ut i graviditetsvecka 22 tyckte barnmorskan att situationen blev obehaglig. Hon kallade på överläkaren Katarina Strand Brodd som då gick in och försökte rädda livet på det aborterade fostret.
? Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon.
Nej jag har rätt.
Det är enligt lag inte tillåtet att genomföra abort om fostret kan anses vara livsdugligt. Om det har skett trots att fostret kan anses vara livsdugligt så har någon gjort fel.
Socialstyrelsens rättsliga råd satte år 2014 gränsen för sen abort vid vecka 21+6 (gränsen för livsduglighet anses idag gå vid vecka 22). Socialstyrelsens rättsliga råd ser hela tiden över gränsen för sen abort och det är inte otänkbart att gränsen kan komma att flyttas fram. Man ska veta att de aborter som sker så sent som i vecka 21 nästan alltid avser sjuka eller skadade foster.
Nej jag har rätt.
Det är enligt lag inte tillåtet att genomföra abort om fostret kan anses vara livsdugligt. Om det har skett trots att fostret kan anses vara livsdugligt så har någon gjort fel.
Socialstyrelsens rättsliga råd satte år 2014 gränsen för sen abort vid vecka 21+6 (gränsen för livsduglighet anses idag gå vid vecka 22). Socialstyrelsens rättsliga råd ser hela tiden över gränsen för sen abort och det är inte otänkbart att gränsen kan komma att flyttas fram. Man ska veta att de aborter som sker så sent som i vecka 21 nästan alltid avser sjuka eller skadade foster.
Nej, gränsen 21+6 sattes år 2014. Innan dess så beviljades ibland aborter i vecka 22 +.
Det är en fullt logisk gräns.
Den dag det går att rädda livet på så tidigt födda så kommer abortgränsen att sänkas.
Att de kan leva ett kort tag utanför livmodern betyder inte att de kan överleva.
Dessutom aborteras det väldigt sällan så sent i graviditeten.
Så om man om några år teoretiskt skulle kunna rädda ett barn i vecka 4, skulle abort förbjudas helt och hållet då?
Embryo är bara ett steg i utvecklingen. Det är inte ren science fiktion att då småningom kunna odla barn utanför mammans mage och med samma teknik skulle du naturligtvis hålla ett embryo/foster levande på konstgjord väg.
Livsdugligt är ett barn när det klarar sig utan artificiell hjälp. Andas själv etc.
Du tycker alltså att det är vansinnigt att dra gränsen för abort vid vecka 21+6 även när det handlar om sjuka eller skadade foster eller där komplikationer under graviditeten kan vara till skada för modern?
Och då finns det ett tungt vägande, fullt giltigt skäl. Vilket är helt i sin ordning.
Tar du in de barnet sen då? Eller ska det växa upp med sin psykiskt sjuka mor som inte ville ha barnet till att börja med?
Folk gör inte sena aborter för shits and giggles...
Jag tycker det ska vara lagligt fram tills att det finns möjlighet att det kan andas själv. Däremot är det inte nödvändigtvis lämpligt att göra abort så sent, men det är en annan fråga. Ev risk för kvinnans hälsa måste tas i beaktande också.
Jo, det är precis vad det är.
Tror du att lagstiftningen är ett tärningsspel där flest prickars lagar råder?
Eller är lagen stiftad enligt livets och vårdens möjligheter?
Din åsikt påverkar inte vad som är möjligt eller inte.
Och som tur är påverkar inte lekmäns åsikter professionella kunskaper och följder därav.
Adoption är inte lika enkelt som det låter. Dessutom, en psykiskt sjuk mamma... Du tror inte att det kan finnas vissa anledningar till varför inte mamman gör aborten tidigare? Eller en stor risk att hon skadar fostret i magen under resterande graviditeten?
Sen abort finns till för extremiteterna.
Svammel. Lagen är inte dåligt uppdaterad. Lagen utgår från att abort av livsdugliga foster inte är lagligt. Var gränsen för abort går d.v.s. hur sent en abort tillåts bestämmer socialstyrelsen rättsliga råd som består av en rad experter inom sjukvård och etik. Idag godkänner detta råd inte aborter efter vecka 21+6 men den gränsen kan som sagt var komma att sänkas i framtiden.
Det där kan ju inte stämma. Mina tvillingar andades själva utan hjälp när de föddes i v. 33. Däremot fick de ligga i kuvös för att växa som de skulle, och de fick mat via en tub i början för att deras sugreflexer inte satt in än så de kunde inte ammas. Annars inga problem, alla organ samt lungor var fullt utvecklade