Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?

Anonym (sophie) skrev 2019-06-09 16:34:31 följande:

Självklart är jag bekant med definitionerna. Det hindrar inte att en människa är en människa. Jag är samma människa nu som när jag var fem veckor i min mammas mage, tre dagar från att födas, sju månader gammal, 11 år gammal. Om jag lever så länge så kommer jag att vara samma människa också när jag är 90 år. Under hela LIVET är jag samma människa. 

För övrigt är det i vissa länder tillåtet att abortera också när barnet även i påhittade medicinska termer räknas som ett "barn". I samtliga fall är handlingen och utkomsten den samma.

Vilka länder och vilka gränser menar du?
  • Anonym (X)
    Anonym (sophie) skrev 2019-06-09 17:38:49 följande:

Se på New York och även andra stater som jobbar på det, "abortion up to birth". 

Du menar livsdugliga foster nu, inte skadade som kommer dö i plågor om de föds?

Kan du ge en källa och inte bara Trump-dumheter?
  • Anonym (X)
    Anonym (sophie) skrev 2019-06-09 18:04:02 följande:

Ja, kvinnans eget val och allt det där. Det är bara att googla "abortion up to birht new york". Sedan kan man ju för all del titta på närmare håll, se på UK där abort är tillåtet upp till 24 veckor, när barnet även räknas som ett barn i Sverige. Ett barn kan väl inte vara ett barn i Sverige, men inte i UK. Därav att det handlar om definitioner. 

Nej, du får hjälpa mig.

Det enda jag hittar är att abort får ske senare än 24:e veckan om

1) barnet inte är livsdugligt

2) mammans liv är i fara

eller

3) mammans hälsa hotas.
Svar på tråden Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?