• Babymama

feber strax under 38 farligt?

För det första, det är inte feber om tempen ligger under 38.0. Min kroppstemperatur i vila under tidig graviditet är ungefär 37.3 och mäter jag när jag varit aktiv är den ungefär 37.8. Och då är jag helt frisk.

Jag blev sjuk med feber i början av min graviditet i vintras och jag hittade då en jättebra artikel ur Läkartidningen där man diskuterar allt kring kroppstemperatur och graviditet. Där står att den kritiska kroppstemperaturen man inte ska överstiga är 38.9. Så även om du hade haft låg feber så har du långt kvar upp till 38.9! Läs artikeln här om du vill: www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6179/LKT0709s672_675.pdf

Angående alvedon så har jag tre barn och är gravid med fjärde och pga ryggsmärtor, migrän och onda sammandragningar har jag ätit fulldos alvedon under långa perioder av mina graviditeter. Inget av mina tre stora barn har tagit skada av det. Jag hade bara släppt den oron om jag var du. Här står jättebra info om du vill läsa mer om paracetamol under graviditet: janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan/databas/paracetamol.4.4bc1be9b166e94c89705e805.html

• Babymama

Det går dumt nog inte att klistra in hela länken till artiklarna (varför?!) men om du googlar ?kroppstemperatur gravid Läkartidningen? så är det första träffen som kommer upp. Och om du går in på Janusinfo.se och klickar på länken Fosterpåverkan och skriver in Paracetamol där så kommer informationen upp. Janusinfo är helt grym för gravida och ammande som behöver snabb info om mediciner.

Svar på tråden feber strax under 38 farligt?