Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Mentat skrev 2020-10-02 10:44:35 följande:
    Nja, nu skall vi inte gå för långt här. Både Bildt och Reinfeldt var väl inne på linjen att Turkiet var välkomna som EU-medlem om de reformerade sin lagstiftning på rätt många punkter och blev ett demokratiskt land som skyddar minoriteters rättigheter, pressfrihet och en massa mera i samma stil.
    Under Erdogan har sedan Turkiet gått i helt motsatt riktning. Ett EU-medlemskap rakt upp och ner har aldrig varit aktuellt.
    Det är lite svårt att tolka Bildts skriverier som annat än Erdogankramande

www.politico.eu/article/europe-stand-up-for-erdogan-brussels-greece-coup-european-union/

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/nej-bildt-vi-ska-inte-appladera-erdogan/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/EovBBA/reinfeldt-gullade-med-erdogan
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-02 08:23:44 följande:

Beskriver boken historien med moderata samlingspartiet och islamisten som tog sig ända upp till riksdagen och fick representera moderaterna i riksdagens försvarsutskott hela fyra år?

Den moderatpolitiker jag pratar om var, INNAN han utsågs som riksdagsman för moderaterna, ordförande för Islamiska förbundet som enligt Sameh Egyptson som skrivit den bok du tipsar om är sammankopplad med Muslimska brödraskapet.

www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/skandalen-sager-mer-om-sverige-an-om-waberi/

Fredrik Reinfeldt har väl aldrig svarat på varför han släppte in en talibansk medeltidsprofet i riksdagen? 
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-02 16:38:08 följande:

Recep Tayyip Erdo?an är ju en politiker från det Islamistiska AKP partiet och AKP och svenska moderaterna är ju systerpartier så det är väl inte så konstigt att det kramas emellanåt. MUF har brutit med AKP men vad jag vet så har inte moderaterna gjort detsamma.

Detta är en intressant artikel som bekräftar kopplingen mellan Ulf Kristerssons moderater och Turkiska AKP. 

aktuelltfokus.se/moderaterna-hyllas-av-erdogans-tankesmedja/
    Du kanske ska ta den diskussionen med en moderat? det lär ju finnas en viktigpettra på forumet som lajvar moderat ibland.
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2020-10-02 15:49:32 följande:
    Det tolkar då jag det inte som. Bildt står upp för att en militärkupp inte skall godkännas, sedan behöver man inte gilla Erdogan för den sakens skull. Han säger t.ex. inte att Turkiet är någon lämplig EU-medlem, eller hur?

Jag ser det ungefär som att man försvarar yttrandefriheten även när någon just har sagt något man själv avskyr. Jag _hoppas_ i alla fall att även det här forumet skulle stå upp för Trump om han hade hotats av en militärkupp - fast helt säker är jag förstås inte.
    Sist man fjäskade för och lät en maktgalen ledare för ett land som förlorat i WW 1 hållas gick det inte så bra... 
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-10-02 13:44:20 följande:
    Israleiska mänskliga rättigheter?  - räknas det in att stjäla palestiniers land i det?Kräks
    Erövra land i ett försvarskrig menar du? 

Eller menar du att Sovjetunionen stal tyskars land (Ostpreussen) ?

Ger man sig på ett annat land och förlorar får man räkna med att förlora landområden. 
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-10-03 18:56:27 följande:
    Ah.. förlåt, jag glömde att folkrätten inte gäller israel - om det är för att Israel är utvalda eller om Israel ägnar sig åt medeltida eller mångtusenåriga abrahamitiska traditioner kanske du kan klargöra Skål
    Du kanske kan klargöra varför rätten att erövra landområden i försvarskrig inte ska gälla judar? 
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2020-10-03 18:59:04 följande:
    Godwins lag slår till igen.

Det där var väl varken sakligt eller relevant? Hur illa man än tycker om Erdogan så kom han till makten i demokratiska val. Man kan visst ha synpunkter på hur pass fri opinionsbildningen har varit inför valen på senare år men är det för den sakens skull rätt att han skall avsättas via en kupp, som per definition är 100% icke-demokratisk?
    Den där kuppen påminner alldeles för mycket om den av nazisterna iscensatta riksdagshusbranden för att jag ska ta den på allvar. Doffe kom också till makten genom demokratiska val, sedan gjorde han processen kort med det konkurrerande SA, lite som Sultan Erdogan gjort med Gülenrörelsen.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-04 11:29:22 följande:

Skillnaden är också att vi här diskuterar israels olagliga annektering av mark som skett efter 6 dagarskriget. Det är ju inget land som annekterat finsk mark efter andra världskriget.

Det är väl fortfarande Judéen och Samarien som är aktuella? Som ockuperades av Jordanien 1948-1967. Var fanns F-Nskapets resolutioner då? Jordanien har sagt ifrån anspråken på området. 
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-17 15:56:51 följande:

Du skrev att Dina Dirawi har uttryckt sig likadant som Hamid och att hon ska ha varit 22 år vid tillfället.

Den händelse du hänvisar till handlar om att Gina på sin blogg har lagt upp en bild på en bok med texten "Lite kvällsläsning". Det är förvisso en bok med antisemitism men Gina Dirawi hävdar att hon inte var medveten om detta och hon tog också genast bort bilden och texten när hon blev medveten om vad hon hade gjort.  

Även om hon läste olämplig litteratur så är det inte antisemitiskt att läsa böcker och uttrycket ?Lite kvällsläsning? är inte heller antisemitiskt.  Jag har därför svårt att se att Dina Dirawi handling är jämförbar med den antisemitism och den homofobi som högerdebattören Hamid har spridit. Dina Dirawi hade inte heller fyllt 22 år när hon postade orden "Lite kvällsläsning" på sin blogg.

Hon skrev detta i slutet på november 2012, den 11 december fyllde hon 22 år. Sluta upp med dina hårklyverier.

Det var värst vad du tar hennes "ursäkter" på allvar men inte Rektor Hamids Beror det på att rektorn inte är vänster Kan jag väl aldrig tro  
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?