Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2022-08-09 10:53:27 följande:

Vi lägger den här

twitter.com/PlainviewLegacy/status/1555975380078583808/

SSU:s distriktsordförande skryter om att hon provocerar och bråkar med en tjej i sin klass som "är jude" (sic)

Det finns mer. Vid 16 är man straffmyndig. Tråden i stort handlar om hur hon öppet på Twitter planerar en misshandel av en annan tjej.

Våldsromantiken. Lämpligheten(?) att vara ordförande i SSU. Lättheten med vilken hon skryter om att hon attackerar judar - och andra

Tjejen i sig är väl skit samma egentligen. Hon är ointressant.

Det jävliga är den kultur inom SSU som kommer i öppen dager via deras eget agerande på social medier

.
    .

För andra trådar om S kan man utifrån detta diskutera lämpligheten i att hon rekryteras av riksdagsledamöter för att möta höga utländska tjänstemän och politiker eller hur SSU påstås använda presentkort som gåvor till nya medlemmar.

Jepp. Hon var ett 16-årigt barn då och nu är hon 18, myndig och har tänkt om och tagit avstånd - något ditt SD inte klarat av sedan sitt nazistiska 80-tal. Det kan vara svårt att greppa att barn mognar när den egna omgivningen inte gör det, men där har du det iaf.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-09 18:55:38 följande:
    Zebran är ett randigt djur. Ränderna går aldrig ur.

.
    En socialdemokratisk valfilm från augusti 1946.

Filmsekvensen visar hur det giriga kapitalet tar en kista som ska visa sig vara full med pengar.

Vilket får mig osökt att tänka på ditt SD med sitt nazistiska "förflutna".
  • nihka
    Spigger86 skrev 2022-08-10 07:36:03 följande:

Så att kritisera Israel är detsamma som antisemitism enligt ts? Om jag kritiserar USA:s agerande  i någon konflikt de varit inblandad i, betyder det att jag per automatik hatar alla amerikaner?

I den här tråden som egentligen bara är en hatavänstern-tråd tas all kritik mot Israel som antisemitism. När Israel kritiseras för att marginalisera sin palestinska befolkning genom exempelvis lagändringar är det antisemitism. När Israel kritiseras för etnisk utrensning iom sin bosättningspolitik kallas det antisemitism. När Israel egenmäktigt utropar Jerusalem till sin huvudstad och får kritik för det är det antisemitism. And the list goes on.

Både Palestina och Israel är lika skyldiga under olika perioder under sitt evighetskrig för terrorism och brutala övergrepp mot varandra, men det är antisemitism att ens andas om att Israel bär något ansvar i frågan. Det är mig veterligen ingen palestinier som uttalat sig i tråden pro-palestinskt såsom TS med liten supportergrupp uttalat sig pro-israeliskt och anti-palestinskt. Och säger du emot är du antisemit och stödjer terrorism.

Det är så lågt till tak som det går att komma.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-10 09:26:51 följande:

Publicerat förr i tråden men värt att återpublicera givet Spigger 86:s inlägg

honestreporting.com/how-criticize-israel-without-being-antisemitic/

Lustigt hur du hela tider "glömmer bort" när kritiken inte ligger i att Israel ska finnas utan att Israel inte ska försöka rensa ut andra.

Vilket annat demokratiskt land består enbart av invånare som tillber en religion?
  • nihka
    KillBill skrev 2022-08-10 10:20:11 följande:
    PS. Antisionism är inte antisemitism. Det finns judar som är antisionister. 
    Exakt. Det finns lyckligtvis gott om judar som har en betydligt mer generös syn och hållning mot andra kulturer och religioner än den som är förhärskande i den här tråden och det är den typen av krafter som kan leda framåt i den här evighetskonflikten.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2022-08-10 18:31:43 följande:
    Jodå, retoriken går i många fall ut på att hata judar, inte bara staten Israel. Israel ska utrotas och alla judar med det. Antisemitismen frodades bland arabstaterna även innan staten Israel bildades.
    De hatar väl varandra rätt så ganska mycket, annars hade de inte haft sitt evighetskrig,
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2022-08-10 21:37:57 följande:
    Nja, det är mest Hamas som hatar, och några judiska extremister. Judar och muslimer lever och arbetar i stort sett tillsammans i fred. Skillnaden är väl att Hamas är styrande, medan de judiska extremisterna inte alls har den typen av inflytande och makt.
    Några? Är Knesset tillräckligt med inflytande och makt?

Dessa fetrasister spås snart vara det tredje största partiet i Israel.

"Otzma advocates for the annexation of the entire West Bank, but without granting Palestinians Israeli citizenship; seeks to expel ?disloyal? Arab citizens from Israel without defining how such a determination be made; and encourages Arab citizens in general to emigrate so as to make Israel more homogeneously Jewish."

www.timesofisrael.com/understanding-the-ominous-rise-of-israels-most-notorious-ultra-nationalist/
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-10 20:48:39 följande:

Några av punkterna som "Israel-kritiker" i Sverige brukar snubbla på

- Denying the Jewish people their right to self-determination, e.g., by claiming that the existence of a State of Israel is a racist endeavor.

- Applying double standards by requiring of it a behavior not expected or demanded of any other democratic nation

- Holding Jews collectively responsible for actions of the state of Israel.

- Drawing comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis.

Här har vi Israels motsvarighet till ditt SD. De vill också kasta ut araberna.

www.timesofisrael.com/understanding-the-ominous-rise-of-israels-most-notorious-ultra-nationalist/
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2022-08-11 00:19:43 följande:
    Det är ungefär som att säga att V eller SD är de som styr i Sverige. Hamas är styrande, och har som uttalat mål i sina stadgar att utplåna Israel och alla judar (svårt att få till en fred med någon som har det som mål).
    Eller ungefär som att säga att Hamas är de som styr i Palestina. Fatah är styrande i delar av Palestina. Israel har som mål att och har det numer lagstadgat att Israel ska vara enbart en judisk stat och marginaliserar ffa sin arabiska befolkning mer och mer (svårt att få till en fred ens inom sitt eget land när man har det som mål).

Israel godkände hårt kritiserad nationalstatslag -"gör oss palestinier till andra klassens medborgare"

svenska.yle.fi/a/7-1318188
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-11 08:35:35 följande:
    Tja, vad gäller den konflikten så är det den springande punkten: asymmetrin mellan parterna vad gäller en två-statslösning.

Israel erkänner rätten till en egen stat för palestinierna.

Palestiniernas styre erkänner inte Israels rätt att existera.

Svårt då att förhandla om fred när "fred" för den ena parten innebär utrotandet av den andra parten.
    Kan ju ha att göra med att Israel inte ens erkänner Palestina som stat och att Israel surar över alla andra som gör det. Men bussiga Israel vill gärna dela upp något de anser finns (Israel) med något de anser inte finns (Palestina).

Palestina erkänner förstås inte Israel heller.

Kan liknas vid att Storbritannien delar ut Sverige till samerna och sedan går bussiga samerna med på en tvåstatslösning där Sverige med Västra Götaland och Öland erkänns som en svensk stat. Du skulle förstås inte vilja rita om kartan så som den ser ut nu, särskilt med tanke på ditt SDs syn på att samer inte ens är svenskar.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?