Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Bild
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2021-06-27 10:03:02 följande:

Aron Flam bad Mikael Nilsson att granska hans bok men när Nilsson började upptäcka en massa faktafel i boken så blev Nilsson snabbt blockad av Flam.  Nu blockar Flam t.o.m. med folk som gillat inlägg av Nilsson. 

Jag valde att inte blanda mig i denna pseudodiskussion då jag visste att Aron Flam själv skulle svara på herr Nilssons så kallade granskning. Nu har Aron Flam kommenterat sakn i sitt senaste dekonstruktiv kritik.

aronflam.com/blog-aron
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-06-30 20:00:26 följande:
    Att den där boken stör dem så mycket ...

Jag har ingen aning om vem Mikael Nilsson är men jag tänkte jag skulle försöka läsa hans påstådda sågning av Flams bok. Det gick sådär ...

Han recenserar alltså på Twitter. Det måste var långt över 100 inlägg över flera veckors tid som han ägnat åt boken.

Och efter alla dessa inlägg över veckor av tid så kokar "sågningen" ned till ordvrängeri

Mikael Nilsson:
    twitter.com/ars_gravitatis/status/1404078402676592647

"... kapitel som Flam för fram lögnen om att Sverige tvingades betala krigsskadestånd. Men rapporten ger inget stöd för den slutsatsen. Men genom att låtsas som om han har studerat amerikanska primärkällor så lurar han läsarna att tro att han funnit något som historikerna inte känt ..."

Aron Flam:
    aronflam.com/blog-aron/2021/6/30/aron-flam-adolf-hitler-amp-jiujitsu

"Herr Nilsson hävdar också att Sverige inte betalade krigsskadestånd till de allierade. Som jag skriver i boken var en del av förhandlingen vad det skulle kallas. Sverige gick med på att komma dit om det inte kallades skadestånd. Det gick de allierade med på. Antagligen för att de bara ville ha sina pengar och inte brydde sig så mycket om vad det kallades för. Sverige lyckades få det till att skadeståndet istället skulle kallas ?frivilliga donationer?. Bara det att frivilliga donationer inte är så frivilliga om man döms att betala dem av de segrande i ett krig och därför inte kan vara donationer. Bistånd är alltid frivilligt. Annars kallas det något annat. Återigen missar herr Nilsson helheten för att han stirrar sig blind på enskilda ord."

.
    Ja, jisses ...
    Herr Nilsson är något slags historiker som bl.a. skrivit ihop något med den förre hovnarren Arnstad (bara det!). och fått sina åsikter publicerade i den israeliska vänstertabloiden Haaretz som har samma status som aftonbladet ungefär.
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-07-05 00:11:17 följande:

Med en ny regering kommer inte svenska skattepengar längre att sponsra terrorn i "Palestina".

sverigesradio.se/artikel/bistand-till-palesti...

De röd-gröna partierna protesterar mot den tanken. De har istället ökat det svenska biståndet till "Palestina" till 3,4 MILJARDER över en femårsperiod.

Detta till ett av världens mest korrupta styren

www.timesofisrael.com/eu-accuses-palestin ians-of-wasting-e2-billion-in-aid/

... the European Court of Auditors (ECA), an EU organ set up in 1975 to audit the EU's income and spending, found that Europe had little control over ?1.95 billion ($2.64 billion) spent in the West Bank and Gaza between 2008 and 2012, noting "significant shortcomings."

Det är något att hoppas på.
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2021-07-12 21:26:31 följande:

Kan det vara en tanke om att sionism/judaism betraktas som att stå för kapitalism?

Marx uttryckte att "judaism" var ett gift för samhället och måste utrotas. Mig veterligen hade han dock inget emot judar, men han kan ha feltolkats.

Hitler hade samma tanke, men begränsade sig inte till det Marx kallade "judaism", utan la skulden på det judiska folket som helhet.

Hej Tom !
    Flash Gordon skrev 2021-07-12 21:53:57 följande:

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

Israels existens är en nagel i ögat på (stora delar av) vänstern.
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2021-07-13 15:21:12 följande:

Javisst, men frågan är hur man gör skillnad.

Se exempelvis till rätten de som tillhör den judiska etniciteten i Israel har att göra anspråk på fastigheter/mark som anses ha tillhört deras förfäder - samma rätt har inte palenstinier i Israel.

Man måste inte nödvändigtvis ha en dikotom världsbild, det faktum att Hamas är en avskyvärd organisation, att den palenstinska myndigheten är korrupt innebär inte att Israel förvandlas till godhetsapostlarnas land på jorden.

Man kan faktiskt tycka att Israel är ett spännande och mångfacetterat land utan att för den skull blunda för landets institutionaliserade rasism.

Det som gäller är att man måste ha papper på att man har ägt fastigheterna i fråga.

Antar att du menar bostäder i Sheikh jarrah? Efter 1947 fördrevs den judiska befolkningen i kvarteren, de som flyttade in skulle betala hyra till Jordanien. De so hotas att avhysas är de som vägrat betala hyra till de som har papper på att de köpt bostäderna av transjordanien.

Övrig mark i Judéen och Samarien som hamnat under israelisk överhöghet har de tidigare ägarna rätt att få ersättning för. Problemet är att PA (som ju styrs av ?kära systerparti?) utfärdar dödsstraff till de som säljer mark till judar. Att ta emot ersättning är i pa?s ögon = att ha sålt marken.

Nä, det finns ingen här iallafall som utpekat Israel till godhetsapostlarnas land, däremot är vi trots allt det enda landet i området där demokrati råder.

Nåja, du verkar iallafall tycka att mitt land är spännande och mångfacetterat, alltid en början
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2021-07-14 08:06:04 följande:

Om jag börjar i det lilla formatet så är min inställning att om det skulle vara så att mina grannar uppför sig illa så kan jag inte ursäkta mitt eget uppförande med hänvisning till deras.

Ja, Israel är omgivet av länder som klassas som auktoritära i The Economists demokratiindex. Ja, Israel klassas som en demokrati i samma index - men till skillnad från Sverige inte som en fullvärdig demokrati (det finns för övrigt bara ett tjugotal länder i världen som klassas som demokratier utan anmärkning).

Jag känner inte till utifrån vilka kriterier Israel får sina anmärkningar. Gör du?

Min världsbild är inte svartvit - är din det?

Om mina grannar uppför sig som hamas och islamic jihad så kanske jag måste vidta vissa åtgärder för att överhuvudtaget överleva. I mellanmjölkens land är detta inte ett problem (ännu, även om man tycks vara på god väg i vissa områden).

Israel ligger på plats 27. Före flera europeiska länder, många av dem medlemmar i EU, t.ex Belgien, Grekland och Italien. Länder som man sällan hittar kritik mot. Man kan väl knappast ens med god vilja hävda att Belgiens grannar beter sig som hezbollah?

Inget av våra grannländer kvalar in över plats 100, det Kära Systerpartiets stat ligger låååångt ner.

Nej

Inte min heller. Jag ser mitt lands fel och brister. Gör du samma med Sveriges?
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2021-07-14 10:06:23 följande:

Javisst. Sen är det en helt annan sak att du och jag förmodligen ser olika på vilka dessa fel och brister är, och kanske framförallt på orsakerna till dem.

Det gäller såväl Sverige som Israel.

Ja, Israel ligger relativt högt i placering i demokratiindex - men anses inte vara en fullvärdig demokrati - till skillnad från Sverige.

Jag har skrivit det en gång tidigare - om jag gör tankeexperimentet att jag måste flytta till Mellanöstern men får välja land, så skulle jag utan ens en sekunds betänketid svara Israel. I synnerhet om mina döttrar måste följa med.

En bra början är ju att förstå att det finns fel och brister.

En stor brist i mitt land är att man inte fryser och delvis avvecklar bosättandet i vissa delar av Judéen och Samarien. En annan brist är att vissa religiösa grupper är undantagna från medborgerliga plikter.

För att nämna några?

Jag tror du skulle trivas i Tel Aviv. Däremot inte i Bnei Brak?
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2021-07-14 13:23:03 följande:

Nu vet jag inte vad Bnei Brak är - borde väl googla - men utgår från att det är något som förknippas med ultraortodoxa, i så fall har du säkert rätt

Om du tänker dig ett judiskt ortodoxt taliban-Knutby x 300, med könssegregering där religionen genomsyrar allt så har du kommit en bit på väg. Nästan alla sekulära har flyttat därifrån. Har åkt därigenom en gång. Det räcker.
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2021-08-19 04:37:59 följande:

Kopplingen mellan nazism och islam är ganska omfattande, inte minst under VK2. Tyskarna ville exempelvis upprätta muslimska SS-förband.

De hade gemensamma intressen, samma fiender, England, judarna och kommunisterna.

www.timesofisrael.com/full-official-record-what-the-mufti-said-to-hitler/

Samma stormufti som var arafats mentor, samma Arafat som var socialdemokraternas skyddsling under alla år, och ledare för ?kära systerparti ?innan Abu mazen tog över som diktator.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?