nihka skrev 2022-11-24 19:04:13 följande:
Det var inte jag som länkade men jag hade inga problem att hitta rätt stycke. Nej, han kokas inte i sperma. Jag tänker inte försöka förklara hela Talmud för dig. Ingen kan väl det för det har kluddats i den så många gånger över tid, men Jesus var ingen poppis person utan beskrivs som "sinner of Israel".
en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_the_Talmud
Det hela är egentligen inte värre än att Dante placerade islams Mohammed i helvetes åttonde brinnande krets för att han orsakade splittring i kyrkan. Hans bestraffning är också väldigt grafiskt skildrad.
Det står en massa skit i gamla böcker, men man behöver ju inte tro benhårt på skiten idag.
Tja, i den översättningen som det länkades till, och som du citerade i #2234, stod "semen", vilket är sperma och inte exkrement. Som sagt, det spelar väl ingen större roll. Alla abrahamitiska religioner har väl otäcka beskrivningar av helvetet som väntar syndare och kättare så det är, som du säger, inte så märkligt egentligen.
Om man skall återknyta till trådens ämne så är det möjligen antisemitiskt att lyfta fram just judendomens beskrivning av helvetet, som om den vore värre än någon annan.