Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Frortfarande aktuellt:

Mona Sahlin borde välja sitt sällskap | SvD Ledare

"I lördags deltog Mona Sahlin och förre utrikesministern Jan Eliasson i endemonstration där fanor för Hamas och Hizbollah vajade för vinden. Stora flaggor, fullt synliga. I demonstrationen sågs också hakkors. Senare under protestmötet stacks den israeliska flaggan i brand.
    I Malmö talade riksdagsledamoten Luciano Astudillo, som sitter i s partistyrelse. På en film från mötet ses tre stora Hizbollahfanor. En man bredvid Astudillo bär terrorledaren Hassan Nasrallahs porträtt på sitt bröst.
    I Norrköping deltog förre partisekreteraren Lars Stjernkvist, nu kommunalråd. Han fångades på bild under Hizbollahflagg av bloggaren Erik Svansbo, som också konfronterade Stjernkvist. ?Det var inget konstigt med det?, ska Stjernkvist ha svarat. Också i Norrköping förekom hakkors.
    Man kan begripa att kriget i Gaza väcker starka känslor. Men ser man terroristsympatisörer, nazisymboler (i fallen ovan användes de i försök att jämställa Israel med nazister) eller annan antisemitism i en demonstration bör man inte delta själv. Det här är grupper som inte vill ha fred. De vill förinta Israel."
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    S ljuger om sitt långa motstånd mot Hamas (expressen.se)

gnat sitt politiska liv att bekämpa hamas"

"Socialdemokraternas avståndstagande från Hamas är dock en efterkonstruktion. En enkel sökning i riksdagens motionsdatabas visar att El-Haj endast skrivit tre motioner som nämner Hamas, varav samtliga lämnats in under 2022 och 2023.

De två första av dessa motioner lämnades båda in 23/11 2022. Den första konstaterar neutralt: ?I juni 2007 tog den terrorstämplade organisationen Hamas kontroll över området efter att ha vunnit lokalvalet.? Den andra använder den lätt förmanande formuleringen ?Hamas kontroll över Gazaremsan har inte främjat demokrati och fred.?

Den tredje motionen lämnades in tre dagar innan höstens partiledardebatt och är i princip en kopia av El-Hajs föregående motion."

"Trots att de första två motionerna beskriver Hamas tämligen neutralt ? och den tredje uppenbart är Strandhälls och Hultqvists strategiska komplettering inför den partiledardebatt där man visste att El-Haj ånyo riskerade att kritiseras ? framställs alltså detta magra underlag vara bevis för en livslång politisk kamp mot Hamas."

"Totalt ger riksdagens sökverktyg 100 korrekta träffar på motioner som innehåller ordet ?Hamas?. 41 av dessa kommer från Sverigedemokraterna, varav 19 stycken skrivits av Björn Söder. Samtliga av dessa motioner är starkt kritiska mot Hamas."

Som jämförelse har Socialdemokraterna sammantaget skrivit endast 16 motioner som nämner Hamas, varav Urban Ahlin står för en fjärdedel. En majoritet av de socialdemokratiska motionerna kräver dessutom normalisering och demokratisk inkludering av Hamas. I motionen 2008/09:U342 skriver till exempel den tidigare försvarsministern Peter Hultqvist: 

I motionen 2008/09:U342 skriver till exempel den tidigare försvarsministern Peter Hultqvist: 

?En fredsprocess kan leda till varaktig fred i Israel?Palestina-konflikten endast när den har legitimitet från relevanta parter på respektive sida [...] såsom Hamas och Al Fatah.?

"Tvärtom gjorde den tro- och solidaritetsanslutna socialdemokraten Helle Klein så sent som 2011 en entusiastisk intervju med Hamas ledarskap, i vilken hon bland annat satte Hamas terrorstämpling inom citationstecken: ?Mina fördomar om ?terroristerna? kommer på skam. Det är inga militärklädda, skjutgalna gamla gubbar jag möter utan unga, högutbildade, verserade män i snygga kostymer och som talar perfekt engelska.?

Föreställningen att Socialdemokraterna skulle vara Hamas och antisemitismens största politiska motståndare saknar helt enkelt stöd i verkligheten ? för mätt i konkreta motioner är det nämligen Sverigedemokraterna som har denna roll. 

Just detta skänker även ett löjets skimmer till de som påstått att all kritik av Socialdemokraternas hantering av denna fråga skulle vara en billig smutskastningskampanj syftande till att dölja Sverigedemokratisk antisemitism."

Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2024-01-20 14:18:31 följande:
    Det här är alltså vad vänsterstyre 22 år av 30 har lett till i Sverige. Man har i princip medvetet skapat kalifat i vissa städer. 
    Jag blir stum...
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-01-30 12:27:19 följande:

Det är inte vackert det är det inte. Sannolikt är det endast Israeliska extremister som SD får träffa.

www.haaretz.com/israel-news/2024-01-29/ty-article/.premium/top-members-of-far-right-swedish-party-with-neo-nazi-roots-meet-israeli-minister/0000018d-564e-d0fc-a9bd-5e5f9ff00000

Om du gjort din hemläxa hade du sett att Åkesson hade ett möte med Amichai Chikli, Diasporaminister och minister för kampen mot antisemitism.
    åkessons parti har mycket skit i bagaget, men de utvecklas iallafall något till det bättre. 

till skillnad från ditt eget parti. Margot Wallström är fortfarande person non grata.
    Jamal el Hamas är fortfarande medlem i ditt parti.
    S i Malmö är fortfarande infekterade av antisemiter.

Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-01-31 09:02:29 följande:
    Jimmie Åkesson träffade en minister från likudregeringen som anklagas för att med nya lagar urholka demokratiska rättsprinciper och som anklagas för folkrättsbrott i Gaza..
    Nice att du tycker att du vet mer om vår inrikespolitik än vad jag själv gör 🤡
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-01-31 12:15:52 följande:
    Menar du att mitt påstående inte stämmer?

Högsta domstolen i Israel grep in och stoppade det lagförslag som den Israeliska regeringen drev igenom och som hade förvandlat Israel till en demokratur.. 

Internationella domstolen i Haag granskar just nu om Israels agerande på Gaza strider mot folkrätten/om Israel gjort sig skyldiga till folkmord..

www.svt.se/nyheter/utrikes/folkrattsprofessorn-tuffare-skrivningar-an-jag-vantade-mig
    Ja, till skillnad från Sverige har vi en högsta domstol som kan stoppa lagförslag. Var det något mer?

Har du inte läst att Israel inte begår folkmord?
    Att du skiter i att hamas struntar i ICCs order att släppa gisslan förvånar mig inte ett enda dugg.
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    "Exakt så", skriver Strandhäll i ett svar till ett anonymt konto som skriver:
    "Den totala tystnaden när kippavandrarna på Helgeandsholmen sakta inser att de hamnat på fel sida av historien, igen."
    Strandhäll får hård kritik på X.
    "Bland det sjukaste jag läst", sågar Liberalernas partisekreterare Gulan Avci luttrat.
    Bild
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    OlManH skrev 2024-04-04 13:05:29 följande:
    bch plz.. Tror du att en jude, traditionellt klädd, kan gå trygt genom Malmö?
    Den "desinformation" du skriver om är helt enkelt fakta du inte gillar
    Det räcker med att ha en davidsstjärna som hängsmycke för att inse att t.ex Möllan är en no go zone för judar, samma sak på Söder i Helsingborg.
    det var inte skinheads som spottade efter mig, det var andra grupper. 
    Am Israel Chai
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?