1,5 år som är Väldigt aktiv & intensiv
Hej, jag har lite funderingar som jag grubblar på och tänkte att jag kan väl slänga ut mina tankar här så kanske någon kan "lugna" mig lite.
Jag har en son på 1,5 år. Han är väldigt väldigt aktiv och intensiv. Han springer jämt. Sedan han började gå runt 11 månaders ålder, så har det varit full rulle. Alla som träffar honom säger att dom aldrig stött på ett så snabbt och aktivt barn i den åldern, pedagogerna på öppnar förskolan säger att dom aldrig haft ett så aktivt barn där. Han är glad, älskar att leka och vara i den miljön, även fast det är korta stunder han faktiskt sitter ner och leker, utan han vill helst springa fram och tillbaka i korridoren än att vara bland leksakerna.
Han ska börja på förskola i augusti. Jag har fått höra att han kommer charma pedagogerna och bli en favorit, då han är väldigt charmig i sin personlighet, väldigt kramig och gosig med folk han kommer nära, men där i mellan är det spring spring spring överallt, fram och tillbaka. Även fått höra att han är jobbig som bara springer och det måste va jobbigt för mig.
Mina tankar är ju nu att där är det ju pedagogerna som får ta min plats att behöva springa efter honom och hänga på och hans aktiva tempo. Jag är ju hans mamma så jag gör ju det utan att blinka, frågan är vad dom tycker om så aktiva barn? Är lite rädd att han kommet få en stämpel på sig som "jobbig unge" redan från start, och inte ens få en chans att man faktiskt lär känna honom och ser att han är supergo, bara en aktiv kille. Jag vet ju hur vissa tänker om barn som man får springa efter så.. för mig har det aldrig varit något jag reflekterat över tills jag började hänga på öppna förskolan.
Så, någon som varit/är i samma sits med sina barn som vill dela med sig. Är jag bara överdrivet nojjig?