Inlägg från: Anonym (Guckosko) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Guckosko)

Provoceras av kejsarsnitt!

Körsbärsdalen skrev 2019-07-12 06:44:17 följande:
    Och vad vet du om mitt underliv eller hur mina barn har fötts..? Första hade absolut behövt komma ut med KS, fattar läkarna i efterhand, då hade han sluppit sugklocka och syrebrist. Och han har både astma och allergier, trots att han kom ut genom fittan. Barn två kom också ut genom fittan.

Kan man inte vara för kejsarsnitt även om man föder vaginalt tror du? Jag kan se utanför min egen lilla värld, till skillnad från andra.
    Rätt så äckligt att referera till underlivet som "fittan" när det handlar om barnafödande.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Asful) skrev 2019-07-12 08:18:27 följande:

Varför förstöra underlivet om man inte måste? Min fru har blivit alldeles slapp efter två förlossningar. Sexet är inte alls lika bra och nu har jag börjat ligga med andra för att kunna ha en bra relation. 

Rekommenderar alla att snitta. 

Låter  som en bra lösning så du slipper en slapp fitta.
    En stor, många gånger onödig,  bukoperation är ju inte så mycket att diskutera?
  • Anonym (Guckosko)
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-14 19:24:27 följande:
    Har man inga fler argument så gnäller man på något annat Jag tycker att det är äckligare att du lägger dig i hur folk väljer att föda sina barn.
    Haha, gnäller?
    Säger du det till gynekologen också "fittan"?

Jag har många argument och har skrivit flera inlägg i diskussionen. Ta och läs dem och sluta gnälla.
  • Anonym (Guckosko)
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-14 19:52:05 följande:
    Ja, absolut! Eller "köttgrytan"
    Härligt, du är nog en bra mor.
  • Anonym (Guckosko)
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-14 19:55:31 följande:
    Detsamma kompis!
    Tack du!  
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Underbart!) skrev 2019-07-16 17:24:51 följande:

Jag kommer försöka få planerat snitt. Jag gick igenom ett helt fruktansvärt trauma när jag var 25 år pga läkarnas vägran att lyssna på mig och de avfärdade mig som en hypokondrisk primadonna. Visade sig att jag hade magsår som en dag sprack för att jag inte fick vård. Den smärta jag kände när det gick hål i mig mage är värre än att föda barn. Det är den värsta smärta man kan uppleva eftersom magsyran rinner ut och fräter sönder buken. Höll på att dö. Blev akutopererad.

Glöm att jag tänker föda vaginalt. Jag är inte ens rädd för smärtan att föda barn. Jag bröt benet i april och jag småfnittrade så min make trodde att allt var lugnt. Sa småfnittrandes till maken att han nog får bära mig till bilen för att jag brutit benet. Han höll på att svimma bara av att se mitt brutna ben.

Nä, jag är inte rädd för smärta. Jag är rädd för att inte bli lyssnad på. Att de ska ha ihjäl mitt barn för att de inte lyssnar på mig. Ett kejsarsnitt är en rutinoperation. Har väl också risker. Men en vaginal förlossning är kaosartad och där krävs kommunikation. Jag hatar läkare. Jag har blivit så sviken att jag hatar dem.

Jag har inte ett dugg jävla dåligt samvete för vad det ska kosta samhället. Jag hatar samhället som svek mig och det ska betala för mitt brustna magsår. Jag betalar skatt och jag har i decennier betalat för era krämpor, era förskolor, era ungar, era barnbidrag, era socialbidrag osv. Nu är det fan min tur att kosta er.

Ett kejsarsnitt och ett levande barn är det minsta det här samhället är skyldigt mig.

Du jämför äpplen med päron.
  • Anonym (Guckosko)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 22:25:23 följande:
    Paternalist.

Själv tror jag att de flesta människor är kapabla att själva välja vad de vill utsätta sig för. Ett par dagars sängliggande insamlandet med förlossning eller urinläckage för resten av livet. Det beror ju lite på vad man värderar här i världen.
    Tror du att alla drabbas av urinläckage för resten av livet efter en vaginal förlossning?

En bukoperation ska inte utföras om inte nöden kräver det. Punkt.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Provoceras av vaginaltvång) skrev 2019-09-02 15:55:22 följande:
    En vaginal förlossning utan några som helst insatser eller komplikationer, som tar normalt lång tid kostar 30000kr.

Ett akut kejsarsnitt kostar 60-70000kr alltså den högre siffran av de du har med där.

Akuta snitt får kvinnor som redan börjat föda vaginalt med pga komplikationer måste få ett snitt. Kostnaden för de som får akuta snitt blir alltså pris för en vaginalförlossning 30000+60000= Ca 90000kr.

Planerade kejsarsnitt som är det man gör om det är bestämt på förhand kostar ca 40000kr.

Kvinnor som föder vaginalt får också permanenta skador i mycket högre utsträckning, bristningar, urinläckage, framfall osv som kräver vård.

Det är alltså ingen kostnad att vara lite mer tillmötesgående med att bevilja fler snitt. Det kan tom vara en besparing att direkt rekommendera kvinnor som riskerar att få en komplicerad förlossning ett snitt.
    Långt text, mycket ord.
    Lite innehåll.

Det är bäst för barnet att födas vaginalt, men det antar jag är sekundärt. 

Om alla som sjåpar sig borstar upp sig och föder normalt, och de som verkligen behöver ett snitt får det. Ja, då får vi det bästa för alla och även för ekonomin.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Provoceras av vaginaltvång) skrev 2019-09-03 08:02:51 följande:
    Ja det var min poäng också. Ledsen att du inte förstod vad jag skrev.
    Du rekommenderade att det skulle beviljas fler snitt.
    Den "poängen" kanske du glömde när du svarade?
  • Anonym (Guckosko)
    Ignoramus skrev 2019-09-03 09:42:02 följande:

Så länge statistiken för akutsnitt och urakuta räknas under kejsarsnitt och inte vaginala så går det inte att ta några sådana ?bäst för barnet?-kommentarer på allvar.

Det är inte de kejsarsnitten jag uttalar mig om.
    Det framgår mycket tydligt i min text.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Provoceras av vaginaltvång) skrev 2019-09-03 11:32:01 följande:
    Jag tycker att de som vill och har ett gott skäl till snitt ska få det utan att behöva tjata till sig det genom tjugotals olika vårdplaneringsmöten. Och vissa kvinnor borde till och med bli rekommenderade att göra planerade snitt för att få ner antalet akuta och urakuta snitt som både är mycket farligare och dyrare än planerade snitt.

Alltså rekommenderar jag det som är bäst för alla och för ekonomin.

Det är betydligt fler allvarliga skador och tom dödsfall på barn vid vaginalförlossning och akuta snitt än vid planerade snitt. Tex skador pga syrebrist/ CP-skador är helt obefintliga vid planerade snitt men kan uppstå vid en vaginalförlossning. Så det stämmer inte att vaginal förlossning alltid är bättre för barnet.
    "Jag tycker", "borde till och med", "rekommenderar jag".

Det du tycker är ingen fakta. Inte det du tror heller.

Föreslår att du kollar upp fakta och återkommer sen. Utan personliga, helt ovidkommande" åsikter.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Provoceras av vaginaltvång) skrev 2019-09-03 16:34:28 följande:
    Allt jag har skrivit baseras på forskning och statistiska fakta. 

Men jag ser att du inte har något mer att komma med när du övergår till att påpeka ord istället för att hålla dig till sakfrågan. 
    Jag har diskuterat detta förr här i forumet och orkar inte leta reda på en massa länkar nu.
    Det jag skrivit är fakta, du får gärna googla och kolla.

Jag är inte mot ks rent generellt, bara när det missbrukas utan medicinska skäl.

Läs det "sextiotalist" skrev i inlägg #147.  
    Dessa snitt har jag inga åsikter om.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Lugna dig) skrev 2019-09-13 10:50:27 följande:

Eller så låter du folk göra hur de vill med sina barn o sin fitta? :)

Så länge de finansierar det själva så är det helt ok.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (A) skrev 2019-09-13 11:26:28 följande:
    Inte alltid!

Vissa kan inte föda vaginalt pga för trångt bäcken. De kan men då är risken väldigt stor att barnet dör.
    Och det är då som ks är motiverat.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Lugna dig) skrev 2019-09-13 17:10:31 följande:

Det är vad skattepengarna är till för? Vrf ska man finansiera det själv om man inte klarar av fysiskt eller psykiskt att föda vaginalt?

Vrf ska skattepengar gå till folk med lungcancer om de har rökt o skapat det själva?

Läs #159
  • Anonym (Guckosko)
    sextiotalist skrev 2019-09-14 15:26:42 följande:
    Självklart, men det glömmer många av.
    Det tror jag inte. Vi som provoceras av onödiga kejsarsnitt har inga åsikter om det är ett nödvändigt snitt. Medicinskt nödvändigt och inte för att den blivande mamman är "rädd". Sånt trams vill iaf inte jag bidra med mina skattepengar till.
  • Anonym (Guckosko)
    Ignoramus skrev 2019-09-14 16:28:39 följande:

För jag vill ju jättegärna att mina skattepengar går till att själviska och oempatiska människor ynglar av sig...

Nehej? Vad får dig att skriva den kommentaren till mig?
  • Anonym (Guckosko)
    Ignoramus skrev 2019-09-14 20:56:58 följande:

För att du är självisk och oempatisk som sätter dina årliga ören framför andra kvinnors välbefinnande.

Det är helt felaktigt.
    Det är väl snarare du som är det som utnyttjar skattepengar i onödan?
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Blä) skrev 2020-04-06 12:46:33 följande:
    Finns det bara liv eller död att välja mellan? Vad hände med livskvalitet?

Nej, bättre än att göra ett kejsarsnitt, måste ju vara att låta mamman gå i djup depression och tvångsomhänderta barnet. Det blir nog billigare i längden. 

Eller? 
    Varför skulle barnet tvångsomhändertas?
    Det brukar väl finnas en pappa också.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (..) skrev 2020-04-06 13:50:45 följande:
    Frågan är, varför väljer någon att skaffa barn om hon inte vågar föda barnet?

Det är väl bättre att ta itu med sin rädsla INNAN man skaffar barn. Blir både enklare och mer ekonomiskt än att vi skattebetalare ska bekosta en operation pga mammans orimliga rädsla.

Det blir väldigt dyrt om vi ska betala alla rädda mammors operationer, och dessutom helt i onödan när terapi finns.
    Jag håller med, det ÄR inte farligt att föda vaginalt för den stora majoriteten och i de fall ks verkligen är befogat så ska det absolut göras.
Svar på tråden Provoceras av kejsarsnitt!