• Anonym (Nej)

Ni som är styvföräldrar, känner ni en sorg?

Jag känner endast en sorg över att jag valde en man med barn. Jag var ung, förälskad och naiv. Allt är så satans jobbigt med en styvfamilj. Att alltid behöva förhålla sig till barn och barnbarn som man inte har några känslor för. Att alltid ha ett idiotiskt ex i bakgrunden. Att aldrig kunna slappna av i sin relation. Att känna sig tvingad att umgås med människor som är extremt olik en själv i sitt eget hem. Hade jag kunnat vrida tillbaks tiden så hade jag gjort andra val.

• Anonym (Nej)
    Anonym (*) skrev 2019-07-12 10:55:54 följande:

Men hade du gjort ett annat val? Du gör ju samma val idag, du stannar ju, och väljer detta liv om och om igen. Varför? Du måste ju tycka det är värt det.

Jag väljer att stanna för våra gemensamma (numera vuxna) barns skull. Jag älskar dem över allt annat. Deras välmående är alltid och kommer alltid vara min prioritet. De kämpar med sina problem och jag skulle aldrig belasta dem med mina. Halvsyskonet kommer alltid att vara en del av deras familj p.g.a mitt livsval. Det är något jag aldrig kan förändra. Men jag önskar att jag för många år sedan följt min hjärna och inte mitt hjärta.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (?!) skrev 2019-07-13 05:54:15 följande:

Vad har dina vuxna barns välmående med din relation att göra? Låter som ursäkter och inte välbetänkta sådana heller men de kanske är dåligt uppfostrade...

Du har svåra problem med meningsuppbyggnad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (?!) skrev 2019-07-13 11:04:35 följande:

Tackar! Hellre det än dina löjliga "problem" som du inte kan lösa eller reflektera kring.

Du behöver nog träna lite läsförståelse också.
  • Anonym (Nej)
    Ess skrev 2019-07-13 08:18:55 följande:

Älskar du din man, även om det runt i kring är pest?

Ja, det gör jag. Det hade varit outhärdligt annars.
  • Anonym (Nej)
    Brumma skrev 2019-07-13 22:12:35 följande:

Nja..

Skulle säga att det är du som behöver träna på hur du vill framföra saker - om du alltså menade ngt annat än vad det framstod som.

Även att träna på att svara på frågor istället för att, ganska nedlåtande och otrevligt, försöka flytta fokus. ELLER, om du inte vill svara, framföra det på ett hövligare sätt..

Jag svarar i samma ton som frågor ställs. Jag låter aldrig andras åsikter formulera mina svar. Formulera du dina svar i den ton som passar dig och låt andra svara för sig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2019-07-14 13:16:23 följande:

Fattar inte hur svårt det ska vara att älska någon annans barn. Ett barn är ett barn oavsett vem som fött det. Hade jag haft en man med barn från sitt tidigare förhållande hade jag lagt ned mitt liv på att försöka bli insläppt och accepterad av de barnen, och att älska dom som om de vore mina egna. Camilla Läckberg är ett bra exempel på detta med bonusbarn. Fantastiskt mindset. Mamma är alltid mamma, MEN ju fler mammor i ett barns liv, desto rikare på trygghet är barnet. Förutsatt att dessa mammor och pappor (riktiga och bonus) är bra och stabila människor med mycket kärlek att ge. Dessutom kan en bonuspappa/mamma vara en oerhörd gåva om den riktiga biologiska visar sig vara olämplig. Det substitutet kan göra under. Skulle själv ALDRIG kunna skilja på mitt egna och någon annans. Är gärna mamma till en extra eller några till om JAG får ÄRAN. Att biologiska föräldern har något emot det etc - det är en annan kamp/fråga som man får lösa och hantera vuxna emellan.

Jag hade samma inställning som du tills jag själv blev styvförälder och fick egna barn. Man kan inte bestämma sig för att man ska älska någon annans barn. Den kärlek man känner för sina egna biologiska barn är oslagbar. För mig är inte styvfamiljslivet en ära man får, utan en uppoffring man gör.
  • Anonym (Nej)
    BDN skrev 2019-07-17 16:32:38 följande:

Man kan ansöka om stöd hos socialtjänsten och så bedömer socialtjänsten vilket behov som finns. Jag öser inte galla utan är realistisk och anser att framförallt Hs partner ska step up, oavsett vad han tycker om sin medförälders agerande. I partnerns liv ingår även H så givetvis har H en plats i detta också - men såklart inte det så kallade huvudansvaret. 

H har faktiskt inte något ansvar alls. Ansvaret ligger helt och hållet hos föräldrarna.
  • Anonym (Nej)
    BDN skrev 2019-07-17 17:30:55 följande:

Hur lägger du upp det rent praktiskt i ditt hem gällande detta? För mig veterligen är det extremt svårt att ha 0 ansvar för ett barn som man lever tillsammans med. Och högst troligt extremt dålig stämning i hemmet som ingen mår bra av.

Jag skulle inte lägga inte upp någonting alls som har med partnerns barn att göra. Varför skulle jag det?
Svar på tråden Ni som är styvföräldrar, känner ni en sorg?